Hearthstone’s Rastakhan’s Rumble review

Stel dat u zin heeft om naar de Efteling te gaan. Even, ter voorbeeld. U bekijkt van te voren goed de plattegrond en welke attracties u wilt bezoeken. Zoekt zelfs even foto's op, wellicht een video op YouTube om te zien wat u die dag allemaal gaat doen. U bepaalt een route voor die dag, zet de wekker, zorgt dat u eten en drinken heeft voor in de auto en gaat slapen. En dan, dan wordt u wakker. U hoort het al. Het regent. Hard. En veel. Uw dag valt in het water op deze manier maar toch gaat u naar het pretpark in kwestie. Eenmaal aangekomen ziet u dat een groot deel van de door u geplande attracties dicht zijn. De regen gooit roet in het eten en u moet het doen met dat wat wel werkt. Dat gevoel, dat is Rastakhan’s Rumble.

Lets get ready to rumbleeee

Een nieuwe uitbreiding in Hearthstone betekent 135 nieuwe kaarten. Normaal gesproken zou dat ook betekenen dat er allemaal nieuwe decks door spelers gebruikt worden en dat de nieuwe kaarten gretig aftrek vinden. Nu, een ruime week na de release is dat nog niet het geval. Natuurlijk kan er nog van alles gebeuren in de meta van de game, maar op dit moment is het een beetje zoals de bezoek aan de Efteling. Veel kaarten op voorhand leken erg tof te zijn. En zijn het nog steeds. Maar niemand speelt ze. Het is lastig te zeggen hoeveel kaarten er gemiddeld in de "nieuwe" decks zitten, maar om een voorbeeld te geven; het beste deck op dit moment om te spelen is Odd Paladin. En dat deck bevat 0% van de nieuwe kaarten. Niks. Het is het sterkste deck op dit moment om te spelen en heeft een winrate van gemiddeld 60%+. En dat zonder Rastakhan’s Rumble-kaarten.

Dat is dus een beetje zonde. Gelukkig zijn er wel andere decks die het goed doen op dit moment en goed gebruikmaken van nieuwe kaarten. Maar ze zijn vaak schamel. Zo is er een, als tweede beste deck op het moment, Even Paladin. Ja, wederom Paladin, en deze gebruikt wel twee nieuwe kaarten. Shudderwock Shaman is en blijft een ding; nul nieuwe kaarten. Hunter kreeg een nieuwe hero: Zul'jin. Deze wordt veel gebruikt in Hunter. Deze hero herhaalt alle spells die u eerder heeft gespeeld. Zeer krachtig en gaaf om te spelen. Maar naast deze hero-kaart zitten er gemiddeld twee andere nieuwe kaarten in de decks.

De setting van Rastakhan’s Rumble leent zich voor hele mooi kaarten. Alles draait om Troll's en hun bestaan. En de kaarten zijn wederom mooi ontworpen met soms de serieuze en soms de clunky Warcraft-humor. De sfeer, zoals u in de bovenstaande trailer kunt proeven is dus sterker aanwezig dan het gebruik van de nieuwe kaarten.

Alles wat ik hierboven beschrijf geldt voor standard. De meest gangbare manier om Hearthstone te spelen in mijn ogen. Maar daarnaast is er nog wild en veel mensen duiken zo nu en dan de arena in. Wild is een modus waarbij alle kaarten beschikbaar zijn die ooit zijn uitgekomen. Om eerlijk te zijn durf ik u niet te zeggen wat de stand van zaken daar is. Natuurlijk zijn er heel veel meer decks te vinden in Hearthstone, of door u te maken, die van veel meer kaarten gebruikmaken. Maar het is typisch dat de decks die op dit moment het beste presteren, decks zijn die heel weinig Rastakhan’s Rumble-kaarten gebruiken. En dat is best zonde. Zoals gezegd kan dat nog allemaal omdraaien de komende weken en maanden, want het is nog redelijk vroeg in de meta na de uitbreiding. Wel zien we dat bepaalde classes nog steeds heel erg sterk zijn, en andere classes blijven wederom achter. Zo blijven Priest en Warrior op dit moment, gemiddeld gezien, wederom achter. En dat terwijl er hele toffe kaarten voor beide zijn uitgekomen. Misschien komt het nog. Laten we het hopen. Want sommige ideeën zijn op papier heel erg goed. Zo is er bijvoorbeeld een mechanic bijgekomen genaamd overkill.

Geen overkill aan Rastakhan’s Rumble

Overkill is een nieuwe mechanic en is simpel, maar leuk om mee te spelen. Als u een minion van uw tegenstander slacht, waarbij u meer schade toedoet dan nodig is om deze te killen, heeft u een overkill. Als u dit doet met een minion, wapen of spell die in de omschrijving overkill heeft staan, dan levert het u iets op. Zo is er een spell voor Hunter die bij overkill een 5/5 dino op het bord tovert. Het is nog niet een mechanic die heel veel gebruikt wordt door spelers, maar ook dat kan nog komen als andere decks ineens erg sterk blijken te zijn. Ook nieuw zijn de Loa. Iedere class heeft een Lao-kaart die stealth is al deze gespeeld wordt en uw voordeel kan geven tijdens uw beurt. Zo heeft Paladin een Loa-kaart die een tijger op het bord tovert aan de hand van de kosten van de spells die u speelt. Uiteraard is de Loa na een beurt niet meer stealth en is deze door uw tegenstander te slopen, maar kan u wel een mooi voordeel opleveren. Alleen zien we ook die op dit moment niet niet heel veel terug.

Wat er nog aankomt, ongeacht hoeveel pakjes kaarten u heeft, is de Rumble Run. Een stuk singleplayer dat voor iedereen te spelen is. Ook al heeft u geen nieuwe kaarten. Op dit moment is nog niet bekend, of ik moet het gemist hebben, wanneer deze Rumble Run beschikbaar is.

Rastakhan’s Rumble is die Efteling in de regen. Het wachten is op het moment dat de regenbui overtrekt en de kaarten meer shine krijgen. Natuurlijk zijn er zat decks te maken waarin de nieuwe kaarten een prominentere rol spelen, maar de kans dat u er extreem mee door de meta ragt is klein. En dan is de lol er snel vanaf. Toch zie ik de komende weken de meta nog veranderen en komen er vast en zeker andere decks die meer Rumble-kaarten zullen gebruiken. En anders wel in april van volgend jaar als we een nieuw Hearthstone-jaar ingaan en er een heel jaar aan kaarten wegvalt.