Fortnite-boer bouwt winkeltje – internet over de floss

Epic, de maker van onder andere Fortnite en de Unreal-engine, is bezig om een gameswinkel te lanceren. Dit kan rekenen op aardig wat kritiek uit de games-community, omdat Epic in de groei-strategie een aantal exclusives hebben aangetrokken. Of dit timed-exclusives zijn, die na een tijdje ook beschikbaar worden in andere online gameswinkels, is nog onbekend. Enkele titels die het betreft zijn Super Meat Boy Forever, Rebel Galaxy: Outlaw en Satisfactory. Een ander agressief deel van Epics strategie is dat een aantal games een tijdje gratis zijn. Dit begint binnenkort met Subnautica.

Persoonlijk ben ik waarlijk verbijsterd over de sterk afkeurende reacties op deze ontwikkelingen. Al meerdere keren heb ik onder trailers van de betreffende games teksten gezien als “Geen Steam – Geen aanschaf”. Ik snap van dit soort commentaar werkelijk geen hout. Er is veel commentaar op het feit dat er nu “nog een winkel” bijkomt, en dat het aanbod wordt versplinterd tussen deze winkels. Zelf zie ik dat niet per sé als nadeel; immers, in een monopolistisch landschap is weinig concurrentie. Weinig concurrentie drijft de prijzen op en remt innovaties. Als voorbeeld wil ik wederom verwijzen naar de openingsactie van de Epic Store: De komende twee weken is Subnautica gratis, in de twee weken daarna Super Meat Boy. Dat is geen macro-economisch schoolboek dat ik hier overtyp, dat is direct tastbaar voordeel voor de consument. Daarbij is het feit dat dezelfde soort producten in meerdere winkels ligt een fact-of-life. Als je een luxe tas wilt kopen, ben je toch ook niet verbaasd dat de Scapino geen Gucci heeft liggen? Niet iedere winkel kan alles aanbieden, per aanbieder zal er een bepaalde gedachte achter het assortiment zitten.

Onoverzichtelijk

Een ander veelgehoord argument is dat ‘nog een launcher/winkel/bibliotheek-applicatie het allemaal onoverzichtelijk maakt’. In welke zin heeft dit argument ook maar enige kracht? Omdat je dan niet meer weet wat waar staat? Wat een non-issue! Ik maak zelf gebruik van meerdere platforms, en ik merk nauwelijks dat ik verschillende systemen gebruik. Ik zit nooit in de stores, in mijn library, in de communities (althans, niet via de launcher zelf) en ik start mijn spellen op door de iconen die ik daarvoor op m’n desktop heb staan. Kortom, ik merk niet eens dat ik meerdere van deze ‘libraries’ op mijn PC heb draaien. ‘Ja’, tapt men er dan achteraan uit hetzelfde vaatje, ‘maar dan gaan ze ineens grote patches downloaden!’. Om te beginnen zouden dezelfde patches ook worden gedownload als alles op één platform zat, en daarnaast kun je de meeste van deze launchers zo configureren dat er tussen bepaalde tijden niets wordt binnengehengeld. Kortom, ik hoor nog steeds geen argumenten die virulente haat rechtvaardigen.

Het is niet meer dan een Fortnite-launcher

Nadat alle argumenten tegen het algemene idee van een launcher naast die van Steam zijn verdampt, keert men de vuilspuwerij meer gericht op Epic’s platform. ‘Het is zooi, meuk, je kan er niets mee en het is niet meer dan een Fortnite-frontje’. Mensen die dit roepen hebben het historisch inzicht van een opgedroogde pennywafel. De alheilige Steam, het geschenk van GabeN aan de ongewassen massa’s ter Aard, zag ook het licht als niet meer dan een match-maker voor Counterstrike. Hierop volgde nog een stukje community en mods, en pas daarna werd Steam breder ingezet als winkelfront om zich te ontwikkelen tot de moloch die het vandaag de dag is. Waarom zou Epic niet diezelfde kans krijgen?

Het is niet wat ze beloofden

Ik ben deze discussie ingerold (toen ik de eerste aankondigingen van Epic zag wist ik nog niet dat dit tot discussie zou leiden) omdat ik de ontwikkelingen van Satisfactory volg. Ik vertel niets nieuws als ik zeg graag Factorio te spelen, en Satisfactory ziet er een beetje uit als Factorio 3D. Mijn interesse is gewekt! Eind vorige week kwam Jace, de community manager van de makers Coffee Stain (Goat Simulator), met deze mededeling: “We brengen de game niet uit op Steam, maar op Epic”. The crowd went wild, en een veelgehoorde klacht was ‘Ja maar ze zeiden dat ze de game op Steam zouden uitbrengen’. Oké, da’s waar – en op die beslissing komen ze nu terug. Waarom? Dat heeft waarschijnlijk ergens met geld te maken. Om te beginnen is het geen geheim dat Steam standaard 30% van iedere verkoop afroomt, waar andere platformen veel minder marge pakken. Daarbij zal voor de exclusive ook wel een zak met geld naar Coffee Stain zijn gegaan. En da’s prima. Uiteindelijk is Coffee Stain een heus, echt bedrijf waar geld verdiend moet worden, en dat ze dan een zakelijke beslissing nemen over hun product-plaatsing is natuurlijk niet gek. Wat gek is, is dat iedereen er niet alleen een mening over heeft, maar zich zelfs gerechtigd voelt om uitleg te krijgen.

Conclusie


In conclusio: ik snap het niet. Als een game je leuk lijkt, dan haal je ‘m toch? Satisfactory lijkt mij echt een geweldig spel te worden, en het zal me aan m’n anus oxideren wat het platform wordt waarop ik de uiteindelijke aanschaf moet doen – al zou ik een meter-hoge stapel floppies in de post krijgen. Ik heb zelfs het vergelijk gemaakt zien worden met Diablo Immortal, “dit is niet waar de fans op wachten!”. En dat argument onderstreept eerder mijn mening dan dat het er afbreuk aan doet: Bij Diablo Immortal wordt de gameplay aangepast om toegang te krijgen tot een nieuw platform. Met een nieuwe gameswinkel zoals die van Epic blijft de content die je wilt hebben ongewijzigd – en als die content je bevalt, maakt het dan nog uit in welke winkel het ligt?

Er zijn blijkbaar heel veel fanboys/girls/onzijdigen voor Steam die nog eerder hun linkerarm af zouden hakken dan bij een andere winkel te gaan kijken. Ik heb niet één waterdicht argument gehoord waarom het bestaan van andere winkels naast Steam een slecht idee zou zijn, en waarom de recente ontwikkelingen rond Epic specifiek tot zoveel vitriool moeten leiden. Zie ik iets over het hoofd? Hoe kijkt u aan tegen dit soort ontwikkelingen?

Maak onze dag, deel dit met je vrienden!