Battlefield V review – Duizend bommen en granaten

Battlefield en Call of Duty zijn in de ogen van veel gamers altijd twee games die in elkaars vaarwater liggen. Beide shooters. Beide met het thema oorlog. Beide van grote uitgevers. Maar er zijn wel degelijk grote verschillen. En daarom kan het zomaar zijn dat u meer fan bent van Call of Duty of juiste van Battlefield. Mocht u zich meer scharen onder de doelgroep van Battlefield-gamers dan heeft u inmiddels het vijfde deel vast al opgepikt. Als u nog twijfelt dan is deze review wellicht iets voor u. Want Battlefield V mag er wezen. Dat is zeker.

Alles naar de klote

De Euromasters "zongen" het ooit al. Alles naar de klote. En dat is het grote overkoepelende gevoel dat Battlefield V mij geeft. Weggeblazen. Letterlijk. Normaal gesproken zou ik beginnen met singleplayer of wat er in de multiplayer zit, maar de grafische pracht is toch hetgeen dat mij het meest is bij gebleven na het spelen van de game. Alles kan kapodt. Kent u die nog? De slogan van Gamert.nl? Die is van toepassing op deze game. Grafisch is de game top notch. Het ontbreekt nergens aan pracht en praal al heeft u vaak geen tijd om te stil te staan. Het is immers oorlog. En wat voor een oorlog. Kogels en bommen vliegen u om uw oren als u er middenin zit. En ook dat zorgt voor destructie. Halve gebouwen worden afgebroken tijdens het spelen en daardoor ontstaan dan ook weer nieuwe kansen of wellicht nieuwe zwaktes. Voor de ene een nieuwe doorgang om sneller bij de vijand te komen, voor de ander een gat in de defensie.

Het level waarin de strijd zich afspeelt helpt op die manier mee aan de beleving. En dat is gaaf. Maps hebben dan ook verschillende fase waarin ze zich kunnen bevinden. De map van de Euromasters, die u hierboven ziet in de trailer, begint totaal opgebouwd maar na drie dagen ligt heel Rotterdam in zak en as. Het verandert de manier hoe u zich door de levels heen begeeft. Van de eerste dag waarbij u veel beschutting heeft tot dag drie waarop er grotere open ruimtes zijn. Het is geweldig om mee te maken en geeft het gevoel van oorlog erg goed weer. Overal vliegen kogels, ontploffen er granaten en is er druk om maar te overleven en de gestelde doelen te behalen.

Het nadeel van Battlefield V op dit moment is de hoeveelheid van dit soort maps voor de multiplayer. Een kleine roulatie is er slechts waardoor het al heel snel een herhaling van zetten wordt. Rotterdam ziet u om de vier potjes weer terugkomen. En ondanks dat elk potje anders is, is de invloed van de map op hoe de potjes verloopt, en de grote rol die de map speelt, ook van invloed op het "weer deze map"-gevoel. Daar komt in de toekomst verandering in. Maar voor nu is het wel iets dat hinderlijk is. Als twee maps u niet bevallen, speelt u 50% van de tijd met tegenzin. Het grootste probleem dat ik heb met de maps is hoe groot ze zijn. Te groot. Veel te groot. Uiteraard moeten er 64 spelers in passen, maar het is mij regelmatig gebeurd dat ik drie minuten aan het rondlopen was, van punt A naar D, naar C en weer naar A en geen tegenstander tegenkwam. En als ik er dan eentje tegenkwam zag hij mij vaak eerder dan ik hem. Plop. Dood. Zwaar frustrerend. Zeker als er even geen mogelijkheid is om te spawnen bij een squad-member. Dan de grote trektocht door de besneeuwde bergen weer opnieuw beginnen. Een schitterend ogende tocht, maar wel hinderlijk. En daarom zijn squads van levensbelang.

Jezus! Weer geen medic!

Squads zijn van groot belang in Battlefield V. Het samenwerken met andere spelers is wat u richting de winst drukt. Niet alleen zijn squads makkelijk om uw dichter bij de actie te laten spawen, maar met goed overleg is het ook nog eens een ijzersterk samenspel dat u het voordeel geeft. Natuurlijk is zoals altijd het wel prettig als dat bekenden zijn. Want als u met random's in een squad gedrukt wordt en iedereen doet maar wat, dan heeft u er niets aan. Een medic die u gewoon laat liggen omdat hij denkt een kill te kunnen maken is natuurlijk nutteloos. Met goed teamwerk komt u heel veel verder dan u wellicht verwacht.

Als u dus goed samenwerkt kunt u weleens het kleine verschil maken waardoor een match gewonnen wordt. Het is wel zo, dat het gevoel bij mij vaak naar voren kwam dat het niet veel uitmaakte of ik nou mijn best deed of niet. Als er 31 andere spelers rondlopen, dan maakt het niet zo veel uit of het nu goed doet of niet. Natuurlijk maakt dat wel uit, maar zo voelde het toch vaak. Maakt u een geplante bom onschadelijk dan weet u dat u iets bijzonders heeft gedaan en dat helpt het team. Maar een kill meer of minder? Nee, dat maakt voor mijn gevoel niet uit. Om dat gevoel weg te nemen krijgt u voor bijna alles dat u doet punten. Spawnen op een squadmate? Punten. Neerzetten van zandzakken? Punten. Gooien van een pakje ammo? Juist. Punten. Op dit manier kunt u toch meekomen in de strijd ook al schiet u geen kogel raak.

Zoals gezegd is er ook singleplayer content in Battlefield V gestopt. Het zijn korte verhaaltjes met diverse onderwerpen, hoofdpersonen en locaties. Het zijn geen hele lange verhalen die u dagen gaan kosten. Maar om de besturing onder de knie te krijgen te kijken welke wapens u bevallen is het wel prettig om die even een keer te spelen. Ze hebben allemaal wel iets dat ze onderhoudend genoeg maakt om een keer te spelen. Of u ze voor een tweede of derde keer gaat spelen... dat denk ik niet. Het is een opstapje naar waar het echt om draait. En dat is natuurlijk de multiplayer.

De multiplayer is nog wel wat kaal als het om verschillende modes gaat. Het lijkt wel of men erg veel heeft achtergehouden om dat wat er is, zo goed mogelijk te maken. Conquest, Grand Operations en Infantry Focus waren bij de start van de game de enige drie opties. Inmiddels heeft men Domination, Frontlines en Team Deathmatch losgetrokken van Infantry Focus en zijn deze ook los te benaderen. Hierdoor oogt het iets ruimer, maar zit de jas soms toch wel iets te strak. Het wachten voor sommige zal de Battle Royale zijn. Deze komt, zoals de planning ligt, in maart. Maar als u in Battlefield V op dit moment een potje speelt dat eindigt in een gelijkspel heeft u alvast een voorproefje. Dan wordt de golden goal gespeeld met een kleine Battle Royale.

Als u Battlefield 1 gespeeld heeft en u daar voldoende mee vermaakt heeft dan is Battlefield V een no-brainer om te kopen. De game oogt prima, DICE is druk bezig met diverse aanpassingen aan de hand van feedback van de community en er ligt nog best wat in het verschiet. Als u twijfelt over die andere shooter of deze, dan kan ik alleen maar zeggen dat Battlefield V een game is voor de lange adem. Potjes duren geen 15 minuten, maar kunnen soms wel drie kwartier of een uur duren. De maps zijn groot, te groot naar mijn smaak, maar zorgen er wel voor dat u door goed gebruik te maken van squads er voordeel uit kunt halen. De singleplayer is leuk, maar zal voor velen niet de reden zijn om de game te kopen. Rotterdam gaat naar de klote in de game, maar de game zelf blijft prima overeind staan.

Battlefield V - Gespeeld op PS4 Pro

8

Pracht en kapotte praal