Red Dead Redemption II on-going review – Bij het begin beginnen…

Rockstar had zeven jaar nodig om Red Dead Redemption II te bedenken, schrijven en ontwikkelen. Een enorm lange periode dus. De game kreeg in totaal ook nog eens een jaar uitstel. De weg om uiteindelijk uit te komen op 26 oktober 2018 was dus lang. En dat is dan nog maar het begin voor ons als gamers. Want onze reis met de game moest nog beginnen. Net als het ontwikkelen en uitbrengen van de game is ook onze reis met hobbels, tegenslag, zon en regen en is het geen reis van een paar uurtjes. De game is groot, vol met gevaar, humor en avontuur. Een groot deel kunt u opzoeken, een deel wordt u toegeworpen, maar als u er voor open staat is dit geen game waarbij u slechts een verhaaltje speelt.

Speel geen verhaal, speel een leven

Red Dead Redemption II speelt zich af voor de eerste Red Dead. In het eerste deel speelt u als John Marston, in deel twee als Arthur Morgan. Arthur is, net als John, onderdeel van de Van der Linde-bende. Aan het hoofd staat Dutch. Dutch wil voor zijn mensen een groot stuk land kopen om daar in alle rust en teruggetrokkenheid te leven. De bende bestaat uit outlaws die overleven door te roven en te stelen, en te moorden waar nodig, maar de wet en diens handhavers zijn in opkomst. Outlaws worden langzaam verbannen, oppakt of opgehangen. Daarom moet de Van der Linde-gang op de vlucht. Overleven en geld verdienen, dat is het doel. Genoeg geld verdienen om dat stuk land te kopen en te leven in het nog op te bouwen paradijs.

Dat dit niet zomaar lukt is logisch. De Dutch, Arthur en de rest van de bende verkopen geen broodjes, helpen niet bij het opknappen van een oude schuur of ploegen land om voor een paar dollarcent. Dat is niet hun "werk". Afpersen, overvallen plegen en slinkse wijze om aan geld te komen drijft de groep kampbewoners. Er zijn genoeg mensen en groeperingen die tegenwerken. Om te beginnen de eerder aangehaalde wetshandhavers. In elk dorpje is een sheriff en zijn handlangers. Maar ook bewoners van een dorpje of stad zullen naar de wet lopen als ze een misdaad zien gebeuren of zien dat die heeft plaatsgevonden. Als u langs een weg een man van zijn paard schiet en bezig bent de aftermath op te ruimen, en er komt een koets langs, zullen deze de misdaad melden bij de autoriteiten. Deze komen het plaats delict dan onderzoeken. Als u dan nog niet weg bent, bent u het haasje.

Red Dead Redemption II laat u niet het verhaal spelen van Dutch, en klaar. Zo werkt de game niet. U speelt geen verhaal, u speelt een leven. Natuurlijk zijn er missies die puur gericht zijn op het behalen van het doel. Maar ook deze missies lijken soms niets van doen te hebben met het grote plaatje. Ze hebben te maken het kamp. En de mensen die daarin leven. Die hebben hulp nodig, zijn iets van plan of staan op het punt iets heel erg doms te doen. Dat zijn de storymissies. U zult nooit alleen deze missies spelen. Dat zou ook, en dan zeggen we het nog netjes, oer- en oerdom zijn. Want daarmee berooft u zichzelf van al het moois dat de game te bieden heeft. Alleen al rondlopen door de wereld brengt zoveel content dat daarin al tientallen uren gaan zitten. Zo zijn er strangers die uw hulp nodig hebben. Het kan zijn dat ze een item zoeken, iemand kwijt zijn of hulp nodig hebben bij het vinden van dinosaurusbotten. Maar wat te denken van een natuurfotograaf zonder enige kennis van de natuur? Of een gunslinger die het graag tegen u opneemt in een wedstrijdje flessen schieten? Het is er. Het zit erin. En door al deze "randzaken" leeft de wereld. De wereld waarin u leeft.

"Werken" is geen werken

Wellicht heeft u mijn preview gelezen. Hierin beschreef ik dat ik van te voren een probleem had (zonder het gespeeld te hebben) met het doen van klusjes in de game. Wapen schoonmaken is daarvan wellicht het beste voorbeeld. Ik keek hier tegenop omdat ik geen zin had om dit te doen. Dat is namelijk helemaal niet leuk. Dat lijkt op het echte leven. Op werken. Toen ik de game gespeeld had die middag was ik om. Ik merk om mij heen dat mensen dit toch tegenstaat. Want het voelt als werken. In mijn preview legde ik al uit dat het niet nodig is om het wapen te onderhouden. En toch staat mensen dit tegen. Ik ga nog één keer proberen uit te leggen. Want wat is het nut, waarom moet het en waarom hoeft het niet?

Uw wapen schoonmaken is een mogelijkheid in Red Dead Redemption II. Het zit in de game omdat Rockstar uw wel laten investeren in uw wapen en er voor zorgen dat het een verlengstuk wordt van u als speler. Van "uw" Arthur. Des te meer geld uw in uw wapen stopt, des te beter het wapen gaat presteren. Omdat geld niet iets is dat makkelijk voor het oprapen ligt en u nog meer zaken heeft die geld nodig zijn, is het natuurlijk heel erg zonde als uw wapen op den duur kapot gaat omdat u het niet schoonmaakt. Het schoonmaken is een "klusje" van vijftien seconden. Dus dat is het werk niet. U kunt er ook voor kiezen om het niet te doen. Niet uw wapen te onderhouden. Presteert het op den duur minder, dan schiet u gewoon een tegenstander overhoop en pakt dat wapen op. Dan hoeft u niets te kopen, te upgraden en/of schoon te maken.

Beide heeft een voordeel. Met het schoonmaken en onderhouden van uw wapen weet u precies wat u in handen heeft, hoe het wapen schiet en wat er mee kunt. Als u dat niet doet en elke keer een nieuw wapen pakt hoeft u niets te doen met upgraden, schoonmaken en verbeteren. Met die laatste moet u wel zorgen dat u altijd genoeg ammunitie moet hebben voor diverse types wapens, maar het maakt het misschien zorgelozer. Totdat u midden in een gevecht ineens met een haperende gun staat. Maar dan heeft u er zelf voor gekozen.

Om in dit eerste deel van de review direct alles te tackelen dat mensen als negatief kunnen bestempelen, is het schoonmaken van uw wapen niet de enige mogelijkheid. Ook uzelf wassen en scheren zijn mogelijkheden. Wassen kan van belang zijn als u gaat jagen. Als u zich namelijk een lange tijd niet wast, dan begint u te stinken. Dat stinken kan dieren in uw omgeving op de vlucht doen slaan omdat ze u ruiken. Ook dit is iets waar u rekening mee kunt houden. Het hoeft niet. Als u met een sniper van een lange afstand een dier door de kop schiet is het ook dood. Maar de kwaliteit van de huid en het vlees kan daardoor achteruit gaan. Maar doordat Rockstar deze systemen wel in de game heeft ingebouwd kan u zelf bepalen hoever u zich daar mee bezig wil houden. Want als het voor missies niet hoeft, dan hoeft u niet te jagen.

Het zijn mogelijkheden, en zo zit de game vol met mogelijkheden zonder ze af te dwingen. En dat is ook wat de game zo geweldig maakt. Zoals ik al eerder aangaf speelt u geen verhaal, u speelt een leven. Een leven in een kamp, met persoonlijkheden die u niet altijd aanstaan, met mensen die soms fratsen uithalen die uw doel alleen maar verder weg duwen maar wat een avontuur is dit. Het grootste compliment dat ik de game op dit moment kan geven is dat ik mij als gamer ontiegelijk serieus genomen voel door de game. Rockstar heeft een game neergezet die volwassen is en volwassen aanvoelt.

Volgend weekend het eindoordeel in het tweede deel van de review waarin ik een aantal andere zaken zal aanstippen die zeker op tafel gelegd moeten worden. Ik zou nog uren en uren kunnen doorschrijven over de game, maar voor vandaag is het genoeg. Later deze week meer.