LEGO DC Super Villains review – blokjes gaan evil

Al jaren lang staan de LEGO-games van TT Games in het teken van de helden. LEGO Batman, LEGO Indiana Jones, LEGO The Incredibles en ga zo maar door. Warner Bros. en DC brengen daar nu verandering in door de schurken centraal te stellen in LEGO DC Super Villains. Een game die puur om de badguys draait, maar wat blijkt al snel; ze hebben toch meer goeds in zich dan u wellicht op voorhand zou denken.

Minder slecht dan gedacht

De slechteriken in LEGO DC Super Villains zijn minder slecht dan gedacht, de game zelf echter... daar komen we zo op terug. Het verhaal begint goed, en anders dan u gewend bent van een LEGO-game. Nog niet eerder mocht u zelf een held maken. Of, bad guy. Deze mag u helemaal zelf aan- en inkleden zoals u wil. Hoofd. Armen. Kleding. Maar ook de mogelijkheden mag u kiezen. Wil u lasers schieten die gouden blokken kunnen vernietigen, dan kan dat. Heeft u liever de mogelijkheid om te vliegen? Dat mag ook. Het is uiteraard niet mogelijk om alle bestaande abilities te koppelen aan uw bad guyheld, maar u kunt er wel iets moois van maken. Uw personage speelt ook werkelijk mee in de game. In de cutscenes is hij/zij erbij, de andere bad guys praten tegen u en u mag zelfs soms een missie met uw personage spelen. Ja, soms. Want dat is wel een beetje zonde. Of u nu heel veel tijd steekt in het maken van uw personage of gewoon een kant-en-klaar poppetje kiest, de speeltijd tijdens de missies is zeer gering. En dat is zonde.

Het verhaal van de slechteriken komt redelijk uit de verf. Er zijn namelijk nog grotere bad guys. En deze bad guys komen van Earth-3. Een parallel universum. Wat ze precies op Earth-1 komen doen zal ik niet verklappen, maar ze zorgen er wel voor de hele Justice League verdwenen is. Ondanks dat figuren als Lex Luthor, The Joker en bijvoorbeeld Harley Quinn het heerlijk vinden dat een groot deel van de helden zijn opgeslokt, blijken de zogenaamde helden van de andere planeet nog grotere schurken dan zij zelf. En zo worden de bad guys toch ineens de good guys als ze een plan bedenken om de bedriegers van Earth-1 naar Earth-3 te krijgen.

De kunst van een goede LEGO-game, althans in mijn ogen, is als ze er voor zorgen dat er genoeg te beleven is in de levels, de open wereld en na het uitspelen van het verhaal. Nu is dit allemaal wel redelijk op orde in DC Super Villains, maar er zijn een aantal zaken die men vreemd of slecht heeft opgelost. Het grootste probleem is dat van de abilities die poppetjes in de game hebben en welke wanneer te gebruiken. Als u ooit een LEGO-game speelde weet u dat er altijd objecten zijn waar alleen bepaalde personages interactie mee kunnen hebben. Het personage dat interactie probeert te hebben, maar dat niet kan, geeft dan aan wat voor bekwaamheid er nodig is om dit op te lossen. In DC Super Villains geeft men niet aan wat de ability is, maar welk personage het kan. Dat zou makkelijk zijn als u die had. Maar het komt voor, zelfs in de story, dat om een puzzel op te lossen verwezen wordt naar een poppetje dat u niet in het bezit heeft. En dan? Dan mag u alle personages die u wel heeft gaan proberen om te zien wie deze klus dan wel kan klaren. En dat is alles behalve prettige gameplay. Hierdoor was ik op een gegeven moment een kwartier aan het hannesen om iets voor elkaar te krijgen.

Open wereld die u soms beperkt

Het is even wennen als u andere LEGO-games heeft gespeeld. De game heeft namelijk tussen de missies door een soort kleine intermezzo's waar u vrij kunt rondlopen in een klein stukje level. Maar niet weg kunt omdat u door moet. Dit geeft soms een vreemd beeld als u gewend bent om tussen de missies door gewoon even te klooien in de open wereld. Als u van de open wereld wilt genieten is het beter om het verhaal eerst volledig uit te spelen. Ondanks dat u soms door de wereld loopt naar de volgende missie is de game niet erg vriendelijk voor u als u hier vanaf wil wijken. Men lijkt de speler toch echt te dwingen naar de volgende missie.

In de open wereld zijn er ditmaal geen gebieden die bevrijd moeten worden, zoals in The Incredibles, maar men heeft challenges gemaakt die in het hoofdmenu staan van de game. Deze zijn verspreid over een bepaald gebied of over de gehele map. Ook zijn er in de gebieden gouden blokjes LEGO, kleine side-quests en races te vinden die allemaal voor de 100% gespeeld en gewonnen moeten worden. Hierin verschilt LEGO DC Super Villains niet van de andere games.

LEGO DC Super Villains is een redelijke game. Ik ga niet zeggen dat de game prima is, maar heeft wel een aantal goede elementen. Zo zijn de gebieden divers en herkenbaar voor u die iets afweten van de DC-wereld. Smallvile, Metropolis en Gotham zijn allemaal aanwezig en hebben een eigen uitstraling met dito weer. De personages hebben prima stemmen en klinken stuk voor stuk overtuigend. De editor van uw eigen bad guy is prima en heeft een hoop mogelijkheden, maar de game lijkt soms tegen te werken in plaats van mee. Voor stukjes story waarbij men aangeeft dat Personage X moet gebruiken die u helemaal niet heeft. En dan? Dan mag u gaan zoeken tussen de poppetjes die u wel heeft. Dat werkt tegen, en niet mee.

En anders dingetje is dat de levels en het aantal schurken dat mee is op missie soms niet goed op elkaar afgestemd zijn. Kleine chaotische ruimtes met vijf personages erin werken niet zo prettig. Zeker niet als er nog tegenstanders bijkomen die ook nog eens beginnen te schieten en de boel los gaat. Dan is het onoverzichtelijk en ebt het plezier snel weg. En dat is best zonde, want de open wereld met alle side-quests en hoe deze is opgebouwd had een betere story en level design verdient. Onderaan de streep is de keuze voor welke LEGO-game dit jaar beter was niet zo lastig. Dat is en blijft The Incredibles. Maar als u echt LEGO-jeuk heeft, dan kunnen de DC Super Villains best een beetje krabbelen.

LEGO DC Super Villains - Gespeeld op PS4 Pro

6.5

Level design