Call of Duty: Black Ops 4 review – Alles online

Het is een hele tijd geleden dat ik serieus een Call of Duty-game heb gespeeld. Bij het nakijken in mijn archieven bleek dat Call of Duty: Black Ops te zijn geweest. Die uit 2010. Daarna heb ik nog wel delen gespeeld voor het verhaal, en een uurtje multiplayer, maar dat was het. Afgelopen weekend echter heb ik flink mijn tanden gezet in de game en ben tot de conclusie gekomen dat ik me enorm vermaak met deze Call of Duty. En ja, ook ik was een jankbal toen ik hoorde dat er geen singleplayer in de game zat. Maar eigenlijk, zeker gezien Advanced Warfare die ik nog gespeeld heb, is dat helemaal geen gemis. Er is namelijk voor ieder wat wils te vinden in Black Ops 4.

Blacks Ops, Black Out, een pot nat

Zoals gezegd is er dus geen singleplayer. Er is wel in de vorm van een Specialist HQ een kleine mode in de game waarin u kunt oefenen. En die is offline. Het wordt ingeleid door een kleine cutscene zodat u nog het idee heeft van iets dat gedreven is, maar verder is het puur om de besturing, de knoppen en de verschillende abilities van de specialists onder de knie te krijgen. Het kan best makkelijk zijn, zeker als u er al een tijdje uit bent geweest. Shooters kunnen online nogal wat vergen van de speler en ook in Black Ops 4 is dat zeker het geval. Er is namelijk altijd iemand die sneller is of beter mikt. Dus heeft u al tijden niet meer door een vizier gekeken of over een loop, stop even een uurtje in deze Specialist HQ.

De koning van Black Ops 4 is Blackout. En ja, ook op het feit dat Call of Duty een Battle Royale zou krijgen hebben we allemaal zitten bitchen. Ook ik. Maar na het zien van de beta en alles dat ik er over gelezen heb, vermoedde ik van te voren dat dit precies de Battle Royale is waarop ik heb zitten wachten. Fortnite is niet helemaal mijn ding vanwege het bouwen en een net iets te krappe map. PUBG daarin tegen heeft een te serieuze toon, is technisch niet heel erg in orde en de standaard map is enorm groot. Iets dat er precies tussenin zou zitten zou voor mij prima zijn. En wat blijkt? Dat is Blackout.

call of duty black ops 4 review pc

Het klinkt wellicht negatief, maar Blackout is een standaard Battle Royale. Er zit geen trucje aan, of in, geen nieuwigheid of gimmick, maar het werkt verdomd goed. De snelle, arcade-achtige, gameplay van Call of Duty, maar dan met 100 man in een grote map. Net als bij het gros van de BR's springt u uit een vliegend voertuig, land op de grond en gaat op zoek naar wapens en andere equipment. Als u andere spelers tegenkomt maait u die neer en als u als enige overblijft heeft u gewonnen. Dat is het. Om de spelers naar elkaar toe te drijven, als makke lammetjes richting een slachthuis, is er een cirkel waarin de speler zich moet begeven. Deze cirkel wordt steeds kleiner en kleiner zodat er geen speelruimte overblijft. Standaard dus, maar het werkt enorm goed. Er zijn wel wat kleine extra's. Zo lopen er op een aantal locaties zombies rond die een kist met loot bewaken en u kunt bijvoorbeeld een barrière neerzetten om achter te schuilen. Er zijn voertuigen zoals een quad en een speedboot en de map bestaat uit bekende Call of Duty locaties zoals bijvoorbeeld Nuke Town. De mode kan, zoals te verwachten viel, solo, duo of in squads gespeeld worden.

Blacks Ops gonna Black Ops

Omdat Call of Duty: Black Ops 4 een game die puur online wordt gespeeld, al kan Zombies wel offline, zit er natuurlijk ook een normale multiplayer in. Deze multiplayer heeft de bekende ingrediënten. U speelt, gaat in level omhoog, kan zelf een class aanmaken, de wapens levelen, kunt u aanpassen, en zo schiet u langzaam naar de top van de ladder der multiplayers. Ondanks dat dit allemaal bekend is, is er toch een hoop lol te halen uit de multiplayer. Voordat Heist is een zeer toffe en goed speelbare modus, ook als u nog maar level 1 bent. Elke speler begint namelijk met hetzelfde handwapen en 500 dollar. Met dit geld kunt u upgrades kopen. Nog geen hele spannende dingen in het begin maar later wordt dat meer. De potjes zijn 5 tegen 5 en als u neergeschoten bent is het voor die ronde over. In het veld ligt een zak met geld en die moet bemachtigd worden en in veiligheid worden gebracht. Als een team dat lukt, of van een team zijn alle leden neergeschoten, krijgt het winnende team een punt.

Beide teams kunnen dan met het geld dat verkregen is een andere wapen kopen, upgrades, perks, of bijvoorbeeld armor en ronde twee begint. Net zolang totdat een team drie punten heeft. Het is een toffe modus die snel afgelopen kan zijn, maar die ook strategie vereist. Control is een andere spelmodus die mij heel erg bevalt. Er zijn twee gebieden op de kaart aangegeven die door u of verdedigd moeten worden, of overwonnen. De rest behoeft geen uitleg. Na elke ronde wordt er van kant gewisseld totdat een team heeft gewonnen. Het is een simpel concept. Maar het werkt. Erg goed. En door de snelheid van de potjes en van de gameplay is het "nog een potje"-gehalte enorm hoog.

call of duty black ops 4 review pc

Als laatste zijn er de Zombies. Een onderdeel dat voor velen een hoogtepunt is van de game. Persoonlijk? Voor mij het minste. Ik haal weinig lol uit Zombies maar ik merk dat er genoeg spelers zijn die er veel plezier aan beleven. Er zijn verschillende settings op verschillende maps waar u en een team wordt gedropt om Zombies neer te knallen. Deze komen in waves en worden elke wave sterker. Of het worden er meer. Of een combinatie van deze. Door te overleven en deze zombies neer te schieten verdient u punten. Hiermee kunnen wapens gekocht worden of bijvoorbeeld deuren geopend zodat uw speelveld groter wordt. De reden dat ik het minder boeiend vind dan Heist of Blackout, is dat na twintig waves mijn vinger langzaam naar de "leave match" knop gaat. Maar gelukkig is er zat anders te spelen in Black Ops 4, en dat doe ik dan ook.

Al jaren speelde ik dus geen Call of Duty. Maar ik heb het gevoel dat ik het op juiste moment weer ben ingestapt. De game ziet er prima uit op PC en draait op alle settings maximaal. Er zijn nog wel wat technische problemen met de game. Een crash of settings die ineens aangepast zouden zijn willen weleens voorkomen. Niet vaak, maar het gebeurt. Hier zal Treyarch ongetwijfeld nog genoeg voor aanpassen. De wapens schieten allemaal prima, maar u moet er wel rekening mee houden dat dit meer de Mario Kart van de shooters is. Als u realisme wil dan is dit niet de plek. Maar zoekt u een snelle, lekkere shooter die voor een half uurtje plezier kan leveren of voor zes uur achter elkaar, dan bent u bij Black Ops 4 aan het juiste adres.

Call of Duty: Black Ops 4 - Gespeeld op PC

8.5

Technische staat