Forza Horizon 4 review

Niets. Helemaal niets heb ik met auto's. Dikwijls zit je in groepsgesprekken en dan begint met over de "nieuwe V6" of de "AMG GT63 S". Driftig knikkende zie ik dan mensen om mij heen zitten die allemaal weten waarover het gaat. Wat voor merk het is, wat de wagen in kwestie zo aantrekkelijk maakt en een richtprijs weet men vaak ook op te noemen. Ik kijk ze met verbazing aan. Het zegt mij niets. Goed, vraag mij een releasedatum van een game volgend jaar, Crackdown 3 bijvoorbeeld, en ik weet dat die op 22 februari uitkomt tegelijk met nog drie andere games. Dat weet ik dan weer wel. Mijn eigen auto is er dan ook eentje waarvan de verwarming het doet en de radio. Dat zijn voor mij de minimale vereisten. Dat ik dus ook geen flauw idee heb wat de hype is van bepaalde merken auto's die in Forza Horizon 4 zitten spreekt voor zich. Maar dat wil niet zeggen dat je kwaliteit niet kan herkennen en waarderen.

Eat, sleep, race, repeat

Forza Horizon 4 is voor mij de beste, niet arcaderacer, die ik ooit heb gespeeld. Nu ben ik doorgaans geen fan van racegames, wellicht ook omdat ze me niet altijd liggen, maar door de jaren heen ben ik langzaam wel een beetje in de flow gekomen van titels zoals deze. Andere franchises hebben de weg geplaveid naar het plezier dat ik beleef aan Horizon 4. De game begint rustig, in de zomer, en geeft u op de landkaart van Engeland een race om te rijden. En na deze race, de volgende. En de volgende. En zo ontvouwt zich langzaam een landschap vol met verschillende races en verschillende type races om te rijden. Van een ordinaire straatrace tot een stunt uitvoeren voor een filmproducent. Alle races dragen bij aan twee belangrijke "betaalmiddelen". Het eerst is de munteenheid van de game. Hiermee kunt u upgrades kopen en nieuwe auto's.

De tweede is influence. Net als andere games, zoals The Crew 2 bijvoorbeeld, gaat het in Forza Horizon 4 om hoe populair u bent. Alles dat u doet, of kan doen, draagt bij aan deze populariteit. Deze zorgt ervoor dat u van seizoen naar seizoen gaat. Zo gaat de zomer over in de herfst, en die weer in de winter om uit te komen bij de lente zodat het klokje weer rond is. In deze jaargetijden zitten ook speciale events. Racen tegen een hovercraft bijvoorbeeld of een trein. Hierdoor kan u het besluit nemen om van de traditionele paden af te wijken en dwars door het landschap te gaan. Dat is het mooie aan de Forza Horizon-games, dat kan gewoon. Als u geen checkpoints heeft die aangetikt moeten worden, kunt u dwars door alles heen. Nou ja, een dikke boom of een huis zijn wel showstoppers uiteraard.

Zodra u alle vier de seizoenen heeft gezien is er nog een laatste stap om op het Horizon 4 rooster te komen. Hierdoor opent zich de multiplayer en breekt de game pas echt open. Elke week veranderen de seizoen met eigen uitdagingen en races om te proberen. De game laat de speler niet los als het begin is doorgespeeld. En dat maakt de game erg aantrekkelijk. Ook zijn de races in co-op te spelen of tegen anderen, en bent u het niet eens met het type auto dat gebruikt moet worden in een race, dan kunt u een blauwdruk maken. Hiermee zijn alle ingredi├źnten voor een race aan te passen. Het tijdstip, de auto, het weer, alles. En deze zijn ook nog eens te delen zodat anderen deze kunnen spelen. Hiermee maakt men eigenlijk een oneindig grote game waar altijd uitdagingen en nieuwe races te vinden zijn. Naast de races zijn er ook nog tal van andere dingen die gedaan kunnen worden om toch een beetje variatie aan de game te geven. Er zijn ook borden waar doorheen gereden kan worden voor extra influence. Fotomomentjes. Oude schuren die "verborgen" zijn en waar klassieke auto's te vinden zijn. En dan is er ook nog, voor als u daar behoefte aan heeft, de mogelijkheid alles te tweaken.

Een lust voor oog en oor

Het was even een keuze; ga ik de game spelen op PC of op de Xbox One. Daar ik geen Xbox One X heb staan besloot ik de game op PC te spelen. De automatische kwaliteitsdetector (scrabble, 3x woordwaarde) gaf aan dat ik de game prima op Ultra kon draaien. Deze setting heb ik zo gelaten, maar wel heb ik de frames per seconde counter aangezet. Puur om te zien waar ik op uit zou komen. Speelt u op console, ga dan door naar de volgende paragraaf. Maar op mijn i7 6700 met GeForce GTX 1070 en 16gb memory, draaide de game op ultra, op 1080p bijna stabiel op 60fps. Met bijna stabiel bedoel ik dat ik twee keer een dip heb gezien terwijl ik zomaar door het landschap reed. Wat het was, geen idee, maar het was kort en snel weer weg. Verder, totaal geen problemen.

De game ziet er werkelijk schitterend uit. Op bijna alle vlakken. Minder zijn sommige close-ups van de auto's waarbij sommige zaken er erg simpel en saai uitzien en de cutscenes waarbij er mensen in beeldkomen... die zijn niet al te best. De voice acting gaat nog, maar verder ogen en bewegen de menselijke figuren als een soort paspoppen. Dat is dan ook wel het enige negatieve dat er te vinden is in Forza Horizon 4. Ook de soundtrack, die uit verschillende radiostations bestaat ondersteunt de motorgeluiden en maakt het plezier om heerlijk rond te rijden of te racen.

Het meest belangrijke is wellicht hoe de game aanvoelt als het gaat om besturing. Alle auto's die ik tot nu toe in mijn bezit heb, inclusief een aantal James Bond-auto's, reageren anders maar zijn met oefening prima onder de knie te krijgen en op de weg te houden. Het gevoel dat ik direct had tijdens het racen is dat al die andere games, zoals het eerder genoemde The Crew 2, als een blokje beton aanvoelt in vergelijking met Horizon 4. Soepel en met souplesse, zo scheur ik door de straten en dorpjes heen van Engeland. De seizoen brengen niet alleen verandering van het uiterlijk met zich mee, en andere paden om door de wereld te rijden, maar zijn ook voelbaar bij het besturen van de auto's. En ondanks dat ik totaal geen tweaker ben van auto's in de game omdat dat mijn ding niet is, merk ik wel als ik upgrade naar betere onderdelen. En dat is gaaf.

Forza Horizon 4 heeft ook wel wat gekkigheid. Zo is er een fruitkast in de game waar u prijzen mee kunt winnen. Er zijn twee verschillende waarbij of 1 rol draait, of 3. Hierop kunnen extra credits zitten, auto's, maar ook kleding, dansjes/emotes en verschillende toeters. Want wie wil er nou geen Sea of Thieves toeter? Of een mooie polo met blokjes voor tijdens het racen. Het omkleden doet u in huizen die te koop zijn in de game. Naast het omkleden kunt u daar ook aan auto's tunen en upgraden, maar meer functies hebben ze niet, of ik heb ze nog niet ontdekt. Maar het is grappig dat het in de game zit. Het mooie is dat de focus er niet zo heel erg nadrukkelijk op ligt en het dus allemaal optioneel is.

Microsoft heeft met Forza Horizon 4 de beste racegame van het jaar in handen. En dat gaat niemand meer overtreffen. Zeker niet in het genre waarbij het niet draait om pure simulatie, maar vooral om lol maken en lekker racen. Voor mij persoonlijk is dit een standaard waar ik aan zou kunnen wennen. Ik weet dat het niet realistisch is om dit als standaard te nemen, maar het kan dus wel. En ik speel het elke dag met plezier. Even een race doen, even wat influence verzamelen, een verhaalmissie spelen met de stunts of gewoon wat borden kapot rijden of zo hard mogelijk langs een flitser rijden. Forza Horizon 4 is prima, dikke prima.

Forza Horizon 4 - Gespeeld op PC

9

Engeland en haar seizoenen