Warhammer 40,000: Inquisitor Martyr – geen review mogelijk

Het is vreemd om dit te tikken. Warhammer 40,000: Inquisitor – Martyr heeft vandaag haar embargo bereikt en dus zou hier nu de review van de game moeten staan. En dat kon ook. Netjes kregen wij een code voor de PS4, die installeerde netjes, de PS4 ging niet kapot en ik heb de game ook kunnen spelen. Ik heb informatie opgeschreven over wat ik tegen kwam en hoe de systemen werken en of ze werken. Warhammer 40,000: Inquisitor – Martyr is namelijk in de basis best een goede action RPG. Maar is totaal onspeelbaar op de PS4 en daarom kan ik de game niet reviewen. Ik werd zelf misselijk van de game. Hoe dat komt ga ik u uitleggen. En ook voor de uitgever van de game hier in Nederland. Want ook die wil natuurlijk weten wat wij van Duimschroef van de game vinden.

Het probleem van de game stak de kop al op tijdens de cutscenes. De intro van de game haperde en stotterde. Ik had genoteerd in mijn aantekeningen: “cutscenes haperen in 2018 kan niet”. Zo zien mijn notities eruit tijdens het spelen van een game voor een review. Korte zinnetjes met wat steekwoorden zodat ik er later een smeuïg verhaal van kan maken. Ik bekeek de intro, met kromme tenen, en noteerde waar het verhaal over gaat in de game en wat de setting is. Voor nu hou ik deze achter. Want wellicht komt er ooit een echte review met een cijfer. Maar niet vandaag. Na het bekijken van de intro, het zorgvuldig uitkiezen van mijn personage en diens eigenschappen begon in aan mijn avontuur. Waar ik op dat moment nog stevig in geloofde.

Ik speelde de game op de PS4 Pro. In de settings kon ik kiezen voor een balanced mode en een quality mode. De balanced mode speelt op 1080p en de quality op 1440p. Niet een enorm verschil dacht ik, maar goed, blijkbaar is dit het hoogst haalbare. En toen begon het. Ik kwam aan boord van een ruimteschip om daar mijn onderzoek te doen. Ik wilde graag dat de game tof zou zijn. Sterker nog, ik had PC beelden gezien op Twitch waardoor ik wist dat het een toffe game zou zijn. Dus ik zat er klaar voor. Een goede ARPG, daar hoopte ik op. Maar dat kreeg ik niet.

Het probleem van de game is screen tearing. Hele heftige screen tearing. Dat wil zeggen dat delen van het scherm afzonderlijk van elkaar bewegen. En niet als geheel. Dat komt in sommige games wel eens vaker voor, en op PC heb je daar altijd de optie V-Sync voor nodig. Verticale Sync die er voor zorgt dat alle delen van het scherm in sync zijn. In Warhammer 40,000: Inquisitor – Martyr is het zo erg, dat ik er misselijk van werd. In de buitengebieden van de game dacht ik tijdens het spelen dat er hoogte verschillen zaten in het level die er niet waren. En daar werd ik gewoon misselijk van. Hieronder staat een kleine compilatie van het probleem. De beelden zijn zelf gemaakt op de PS4. Ik raad u aan om de video sowieso op een PC te bekijken. Het liefst full screen. Op een mobiele telefoon ziet u het, maar echt duidelijk wordt het op een monitor of op TV. En dan moet u zich bedenken dat ik dit speelde op een 165cm TV. Mocht u echt geen idee hebben, let op de ondergrond waar het personage op loopt.

Goed, als u deze beelden heeft gezien dan weet u dat dit te slecht is om uit te geven. Op PC zijn er al redelijk wat klachten over ontwikkelaar NeocoreGames, maar dit is simpelweg onacceptabel. Dit kan en mag je niet uitbrengen. De game is zelfs nog een maand uitgesteld om er aan te sleutelen. En dan komt men met dit? Dit is in onze ogen onspeelbaar. We hadden de game gewoon een dikke 0 kunnen geven als cijfer, maar het probleem is dat wat de game in huis heeft aan systemen, lore, verhaal en gameplay best in orde is. Er zijn wel wat probleempjes met de gameplay. Zo is de targeting niet al te best, sommige andere technische zaken werken niet of niet goed maar de game een 5 geven omdat de rest in orde is, klopt niet. Want dit is niet speelbaar.

De vraag is nu men de problemen op kan lossen. Onze verwachting is dat het niet op te lossen is. Misschien hebben we het mis. Dat kan, maar als dit op te lossen was dan zou Neocore dit toch allang gedaan hebben? We kijken dan ook uit naar de eerste patches die komen. Mocht het opgelost worden dan trekken we de game weer uit de digitale kast en beginnen opnieuw. Dan komt er zeker een review van wat het product is, maar dit is niet speelbaar. Echt niet.

Wij roepen u dan ook op om de game niet te kopen. Misschien haalt deze lap tekst niets uit. Dat kan. Maar het is gewoon weggooien van uw geld als u dit koopt. Speelden wij de game op PC dan had er nog iets kunnen zijn met drivers, hardware etc, maar een standaard PS4 Pro met daaraan een TV, daar kan en mag niet zoiets mis mee zijn als dat deze game heeft. Daarom; niet kopen op de PS4. Laat ze het eerst maar eens oplossen. Wil u een cijfer? Dan een 0.

Maak onze dag, deel dit met je vrienden!