Guacamelee! 2 review – Red de Mexiverse

Als u nog nooit naar Mexico bent geweest dan is het ding dat het meeste dichtbij komt wellicht Guacamelee!. Ondanks dat de game u niet de warmte van de Mexicaanse zon laat voelen, u niet de cultuur laat snuiven en eigenlijk niet beroofd kunt worden, doen de muziek en de personages wel heel veel om de sfeer uw huiskamer in te stompen. En ook Guacamelee! 2 doet dit. De game is de opvolger op het origineel uit 2013 dat precisie platformen combineerde met Metroidvania-achtige levels en beat 'm up combineerde. Ook voor het tweede deel zijn deze elementen in de blender gestopt. En voila. Er zijn kippen.

Memes, de vierde muur en op de hak

Guacamelee! 2 speelt zich zeven jaar later af dan waar het eerste eindigde. Mocht u het eerste deel niet (uit)gespeeld hebben zit er nog een kleine stukje van deze game aan het begin van dit tweede deel. Daarna ziet u Juan, de held, met bierbuik en een beetje ingekakt. Zijn vrouw is nog steeds knap en slank, zijn kinderen zijn levendig, maar verder is het een suffe boel. Totdat er ineens zwarte gaten in de vorm van Tetris-blokjes in de lucht verschijnen. Het zijn gaten naar andere een ander universum in de Mexiverse. Er is namelijk een booswichtluchador die door het verzamelen van drie objecten en het maken van zeer bijzondere en krachtige guacamole probeert alle universa samen te smelten en te heersen over de gene die overblijft. Juan is uiteraard de enige die dit tegen kan houden en gaat op pad. Net als de kippen.

Waar het eerste deel bol stond van memes en persiflages is dat in het tweede deel niet minder. Ook neemt de game zichzelf niet altijd serieus en uiteraard moeten ook games als Street Fighter II en PUBG op de hak worden genomen. Nooit gemeen, maar altijd grappig. De game is een kleurrijk geheel en steekt grafisch prima in elkaar. Het is cartoonMexico op uw beeldscherm. En dat klinkt misschien leuk en ontspannen, maar dat is de game allerminste. In het begin komt u er vrij makkelijk doorheen, maar u merkt aan de game als het einde in zicht is. Dat zijn de momenten waarop alle moves die de game u en uw kippenvorm heeft geleerd achter elkaar uitgevoerd wil zien en dat het liefst binnen een paar seconden zonder falen. Pittig is een understatement.

De game leert u tijdens het spelen van het verhaal elke keer nieuwe moves. Deze zijn nodig om blokken in de game te slopen zodat u er doorheen of langs kunt. Rode blokken kunnen met een uppercut gesloopt worden, paarse met een dash in kippenvorm en gele met een kopstoot in luchador-vorm. Door te schakelen van vorm en van universum probeert u het einde van de wereld te stoppen. De speciale moves uitvoeren in combinatie met het wisselen van universum en het rondspringen vergt soms Mortal Kombat-achtige knoppen combinaties. Double jumps met de X op de PS4, om daarna met de linkerstick naar boven te richten en de O in te drukken om een uppercut move uit te voeren, zodat u daarna kunt wisselen van universum met R1 om zo bij een Eagle Boost te komen die met het driehoekje geactiveerd kan worden waarna de combinatie afgemaakt moet worden met een linkerstick naar rechts en O om een dash te doen. En dit moet allemaal vloeiend en achter elkaar, anders stort u ter aarde. Of in de vlammen van de hel. Dit soort combinaties zijn niet vreemd voor een Guacamelee! 2 speler. En mocht u deze game willen spelen en uitspelen, dan zijn dit wel de zaken waar u rekening mee moet houden. Te samen met een portie gevechten.

Guacamaster! 2

Als u dit soort combinaties eenmaal onder de knie heeft gooit de game weer een nieuw element in de mix. Tot aan het einde van de game worden er nieuw soort obstakels op u afgevuurd, soms letterlijk. Ook de special moves kom er tot bijna aan het einde van de game en zijn te upgraden. In de game zitten vier trainers die uw skills kunnen boosten. Zo verdient u meer goud, om dan weer sneller nieuwe skills te kunnen kopen, doet uw uppercut meer damage of krijgt u sneller uw stamina terug om weer special moves af te kunnen trappen. U koopt ze dus vrij met goud en er zit altijd een secundaire voorwaarde aan. Aan het einde van de game heeft u ze waarschijnlijk allemaal en bent u krachtig genoeg om het kwaad te verslaan.

De game heeft ook een leaderboard zodat u kunt zien hoe goed of slecht u was. Slaat u heel veel tegenstanders over en gaat u niet terug voor de optionele gebieden, dan kan u de game binnen een uur of zes uitspelen. Doet u dat wel, zoals ik gedaan heb, dan komt u makkelijk aan de vijftien uur. De muziek in de game is iets waar ik soms wel een beetje gek van werd. Gelukkig kunt u van tijdslijn wisselen en verandert de muziek ook mee, maar daar had men wel iets meer variatie in kunnen aanbrengen. Verder is er eigenlijk weinig aan te merken op de game. De controls kunnen weleens vervelend doen, maar dat is aan het einde van de rit toch iets dat u dan beter onder de knie dient te krijgen. Het is tof om een hele rits aan moves af te trappen, maar net zo frustrerend als het niet lukt. Gelukkig zijn er altijd nog kippendungeons.

Guacamelee! 2 - Gespeeld op PS4 Pro

8

Grafische stijl