Inside review – De Limbo-upgrade game

Keken we vorige week naar Limbo, de eerste game van ontwikkelaar Playdead, pakken we deze week Inside op. Een vervolg is het niet, maar er zijn een hoop elementen die terugkomen uit de eerste game. Inside is wel een stap hoger op de ladder als het om indie-games gaat. Het is niet overdreven om te zeggen dat Inside met gemak in de top vijf van indie-games thuishoort die de afgelopen jaren zijn gemaakt. En waarom dat zo is, als u nog niet wist, dat gaan we u nu vertellen in deze review.

Geen woorden, maar daden

Het verhaal van Inside wordt vertelt tijdens het spelen. Maar het is wel wat u er zelf van maakt. Net als in Limbo wordt er ook in Inside niet gesproken. Geen woord. Er is ook geen intro. Bij het starten van de game belandt het personage dat u bestuurt in een bos. Er is geen andere keuze dan naar rechts te lopen dus dat is ook het eerste dat u doet. Al snel begint de sfeer van de game zich kenbaar te maken. Er worden kinderen, net als de hoofdpersoon, in een vrachtwagen gestopt en meegenomen. Ze lijken ontvoert te worden en bij elkaar gezocht te zijn. Alleen u ontbreekt. Daarom wordt er jacht op u gemaakt. Mannen met zaklampen of de koplampen van auto's kunnen weleens funest zijn. Daarom rent en sluipt u richting een grote fabriek.

In deze fabriek zijn talloze situationelepuzzels die opgelost moeten worden. Shit met de omgeving, zeg maar. Het schuiven van kisten om ergens hoger op te komen is een simpel voorbeeld. Echter zit er een groter element in de game en dat is mind control. Overal in de fabriek hangen een soort halve fluitketels aan kabels die gehersenspoelde zombiemensen in de fabriek opdrachten kunnen laten uitvoeren. Of te wel; u bestuurt ze. En dat zorgt voor heel veel diverse puzzels waarmee heel veel situaties opgelost kunnen worden.

Zo kunt u bijvoorbeeld de gehersenspoelde op een drukplaat zetten zodat er een deur open blijft staan. Ze kunnen een karretje duwen waar u aan hangt zodat er grote afstanden afgelegd kunnen worden. Er zijn ook plaatsen waar u een X-aantal van deze "mensen" bij elkaar moet zien te krijgen om door te kunnen. In tegenstelling tot Limbo kan er in Inside wel gezwommen worden en dat zorgt ook voor heel veel interessante puzzels. Natuurlijk ontbreekt hier en daar niet aan een stukje platformen, maar als we dat vergelijken met Limbo is dat wat minder aanwezig dan in die game. En dat is verder prima.

Switchpowerrrr

Waar Limbo nog op een aardappel uitkwam is Inside beperkt gebleven tot Windows, iOS en consoles. Nu is de game er ook voor de Switch en dat is een welkome toevoeging. Technische gezien is Inside zeer op orde, al oogt het dat misschien niet doordat het een 2.5D side-scrolling platformer is. De belichting bijvoorbeeld is een genot om naar te kijken en zaken die we in bijvoorbeeld een God of War zien aan technische snufjes zitten ook gewoon in Inside. En, het loopt ook nog eens prima op de Switch. Een keer een kleine hapering, dat is wel gebeurd tijdens het spelen. Maar het is dan slechts een frame of misschien twee dat heel even een bokje krijgt. Verder is het dik in orde.

De game lijkt in eerste instantie hetzelfde grafische kleurenpalet te hebben als Limbo, maar schijn bedriegt. In Inside zit namelijk wel kleur. Dat wordt niet overdreven gebruikt zoals in andere games, maar juist om zaken te accentueren. In combinatie met de continue druk van opgejaagd worden geeft dit de game soms een unheimlich-gevoel. Continue tijdens het spelen voelt u de druk van opgepakt worden. Wat dat betreft kunnen veel andere games nog wat leren van Inside.

Het einde van de game is wat... vaag. Laten we het daar op houden, maar het kan u wel stof tot nadenken geven als u dat wil. Voor de echte puzzelaars is er overigens een alternatief einde. Maar daar zullen we verder niets over verklappen. Dat mag u zelf uitzoeken. Want Inside is zeker een hele grote aanrader. De game speelt soepel en vloeiend, ziet er goed uit en heeft meer sfeer dan het verplicht uurtje koffiedrinken bij opa en oma op zondagochtend. Al is dat al snel natuurlijk. Als u eens de andere kant op wil kijken wat ontwikkelaars betreft en niet alleen naar de grote boys, dan is Inside de game waar u voor moet gaan. Als is de productiewaarde net zo hoog als die van de grote mannen. En vrouwen natuurlijk #SJW.

Inside - Gespeeld op Nintendo Switch

8.7

Technisch hoogstandje