Limbo review – acht jaar duisternis

Een game uit 2010 opnieuw uitbrengen in 2018 kan listig zijn. Grafisch gezien slaan games uit die tijd de plank vandaag de dag volledig mis. Zelfs games die door remaster.exe worden gehaald zijn meestal niet meer een genot om te spelen. Ook zijn vaak de mechanics wat achterhaald. Maar, als het om een 2D side-scrollinggame gaat dan werkt het anders. En dat is Limbo. Limbo is een side-scrolling puzzleplatformer. Een hoop termen voor een indie-game die, als u precies weet wat u moet doen, ook nog eens in een slordig uurtje is uit te spelen. Maar toch, na acht jaar en talloze uitgaves is deze game nog steeds het kopen waar op de Switch.

Limbo zonder dansen

Het verhaal van Limbo is klein. Net zo klein als de game zelf. U bestuurd een jongetje dat geen naam heeft. Geen achtergrond. Geen idee waarom hij is, waar hij is, maar wel op zoek is naar zijn zus. Die is zoek. De game begint als Kind X wakker wordt in een bos en op zoek gaat naar zijn zuster. De besturing van de game is heel basic. Kind X kan lopen, springen en zich optrekken, ergens opklimmen en items vasthouden. Meer smaken zijn er niet. Geen dubbeljumps, geen items verzamelen en later gebruiken, geen wapens of health potions. Niks. Kind X zou zo een millennial kunnen zijn. En toch, als u het goed doet, is het doel te behalen. Of, toch niet?

Wat direct opvalt is de grafische stijl van de game. Wellicht heb ik het gemist, al heb de game al eerder doorgespeeld, maar er zit nergens kleur in de game. Alles is in zwart, wit en grijstinten. Limbo betekend de rand van de hel. Het is dus niet zo gek dat er geen slingers hangen, bloemen groeien en gezellige kraampjes staan met zelfgemaakte limonade, maar toch. Het kan best even wennen zijn. De sfeer van de rand van de hel bemerkt u al snel. Niet alleen is alles duister, maar hier en daar komt u ook wat lijken tegen. Of u wordt aangevallen. Door mensen en dier. Eigenlijk bent u nergens veilig.

De gameplay bestaat in Limbo uit puzzels oplossen en platformen. Het is niet zo dat u bezig bent met het oplossen van een legpuzzel, of items op een rare plek moet gebruiken, maar de situatie waarin u zich bevindt moet worden opgelost. Mijnkarretjes die u over ondervloeren van stroom moeten brengen. Magneten met immens grote blokken metaal waar u onderdoor moet. Of tegenstand in de vorm van een kogelregen. Het zit allemaal in Limbo en dat maakt de game ook zo leuk om te spelen. De afwisseling is misschien in geen enkele game zo groot als in deze. Elke puzzel is anders. Het is enorm knap hoe ontwikkelaar Playdead zoveel situaties en oplossingen heeft kunnen bedenken met de bepekte mogelijkheden van Kind X.

Limbo op de Switch

De Switch is niet de meest krachtige console die er bestaat. En dus zou u verwachten dat een game als Limbo, die uit 2010 komt, perfect zou moeten draaien op de Switch. Toch? En die verwachting maakt de game dan ook prima waar. Natuurlijk zou het vreemd zijn als er framedrops en bugs in de game zouden zitten, maar het is altijd mogelijk. Wat dat betreft is de game prima voor de Switch en speelt ook net zo soepel en vloeiend als u de Switch uit de dock haalt. Wel is het aan te raden, mocht u Limbo aanschaffen, om in handheld-mode de brightness omhoog te schroeven. Het is mijn namelijk gebeurd dat ik een puzzel niet kon oplossen omdat ik iets niet zag door een te donker scherm en de reflectie die het schermpje van de Switch heeft. Niet de schuld van de Limbo dus, maar wel op te lossen.

De sfeer in Limbo maakt de game. Ondanks dat de puzzels goed in elkaar steken en u soms best tien minuten kunnen kosten om op te lossen, is de sfeer de winnaar van alle onderdelen. Ook het geluid, de muziek en soms juist de stilte dragen bij aan wat voor gevoel de game u wil geven. Als u Limbo niet op de Xbox 360, PlayStation 3, Microsoft Windows, OS X, Linux, Xbox One, PlayStation 4, PlayStation Vita, iOS of Android gespeeld heeft is het nu toch eindelijk eens tijd dat u de game een keer koopt en gaan spelen.

Limbo - Gespeeld op Nintendo Switch

Limbo - Gespeeld op Nintendo Switch
8.3