The Crew 2 review – start alle engines

Ik heb haat/liefde verhouding met race-games. Iedereen die mij kent weet dat ik niet de beste "real driving sim" speler. Maar een rondje Mario Kart gaat me altijd prima af. Arcade is meer mijn ding dan simulatie. En, als ik het een beetje in de vingers krijg dan vermaak ik me er goed mee. The Crew 2 landde op de digitale deurmat. Aangezien ik de closed en open beta had gespeeld, en ook een redelijk stuk het eerste deel van The Crew, wist ik bijna precies wat ik voorgeschoteld zou krijgen. Een game waarbij ik af en toe stoom moest afblazen maar ook regelmatig met een glimlach op mijn gezicht, en met enige tevredenheid, naar het scherm keek. Start uw engines.

Fuck het verhaal, gas

In de tijd van de SNES, N64, PS1, PS2 en alles daar omheen werd er eigenlijk nooit een verhaal verteld in een racegame. Wellicht moest u de beste worden, uit handen van de politie blijven, maar dat was het dan wel. De laatste jaren zagen we wel dat racegames een verhaal toegeschoven kregen. Vaak iets met wraak nemen, of iets met eer. Eer doet het ook altijd goed. En respect. Nog zo'n woord van vandaag de dag. The Crew 2 doet daar niet aan. Er is geen verhaal waarom u moet gaan racen. Het gaat gewoon om snelheid en behendigheid. Dat is een voordeel, want tenenkrommend is het dus niet, maar het is ook een nadeel. Want waarom racet u eigenlijk?

Het racen doet u omdat u het leuk vindt. Gewoon, u wil alle races winnen, in alle disciplines. Auto's, boten, vliegtuigen, monstertrucks, rallyauto's en meer verzamelen, upgraden en de snelste tijden neerzetten. Het speelveld is Amerika. Net als in deel een. En dat vond ik in het begin een beetje vreemd. Waarom speelt The Crew 2 zich niet ergens anders af in plaats van hetzelfde America alleen nu ook over het water en door de lucht. Maar ik moet zeggen dat Ivory Tower en Ubisoft de juiste keuze hebben gemaakt. De game draait nog steeds om wedstrijden, maar om meer dan alleen de wegen volgen. Een tweede deel in bijvoorbeeld Europa het dezelfde game geworden alleen op een ander continent. Goede zet dus.

In het begin heeft u slechts toegang tot het straatracen, off-road rijden, speedbootracen en stuntvliegen. Hiervoor dient u eerst een proef te ondergaan bij een hoofdkantoor waarna u een gratis voertuig krijgt om mee te doen aan races. De landkaart van de USA vult zich langzaam met icoontjes. Deze vertegenwoordigen races, uitdagingen of kleine records die te behalen zijn. In het begin, en zelfs als u in rank omhoog gaat, is de landkaart behoorlijk leeg. Als u later toegang krijgt tot meerdere disciplines, door het aanschaffen van andere type voertuigen, krijgt u een beetje het gevoel dat er voldoende te doen is. Een missie kunt u beginnen door er naar te fast-travellen, er naar toe te rijden, of te vliegen, of door in het menu simpelweg de missies af te gaan die u nog niet volbracht heeft. Door de laatste optie voelt de landkaart een beetje overbodig. In het menu is het poeppiesimpel om een race selecteren die u nog niet gewonnen heeft, dus waarom zou u in- en uitzoomen op de landkaart en om te kijken waar u nog niet bent geweest? Missies volbrengen, of stunts doen, levert u het betaalmiddel van het jaar 2018 op: volgers. Op sociale media. Want dat is wat belangrijk is. Ook in The Crew 2.

The rubberbanding 2

De volgers zijn belangrijk in The Crew 2. Als u er voldoende heeft stijgt u in rang en krijgt u de mogelijkheid om andere voertuigen aan te schaffen. Met het winnen van races verdient u niet alleen volgers maar ook keiharde munten. En als u voldoende heeft kunt u bijvoorbeeld een monstertruck kopen. Het aanschaffen van een ander type voertuig geeft u weer nieuwe races/opdrachten en zo komt u langzaam hogerop. Als u een race wint, of het doel van de opdracht behaald, dan krijgt u ook loot. Een beetje gek is het wel. Loot is doorgaans iets van een RPG, maar The Crew 2 heeft loot. Als u daar overheen rijdt dan pakt u het automatisch op en heeft u nieuwe onderdelen voor uw auto, boot of bijvoorbeeld vliegtuig. Deze kunt u op alle voertuigen toepassen van het type waarmee u de loot oppakt. Als u met een rallyauto een race gewonnen heeft en u rijdt over de loot, is die voor de rallyauto's. Wil u een monstertruck opwaarderen moet u dus opdrachten gaan spelen met de monstertruck. Hierdoor kan de grind voor onderdelen wel vervelend worden.

Elke opdracht heeft een aanbevolen level van het voertuig. Bent u te laag kunt u alsnog mee doen en wellicht winnen, maar vaak is het toch zaak om onderdelen te gaan schrapen. Hinderlijk. Een tip is wel dat u met voertuig X de race kan winnen, de loot nog niet oppakken en snel schakelen naar voertuig Y. Dan is de loot ineens voor dat type. Maar dat heeft u niet van ons. Iets anders dat hinderlijk is, is rubberbanding. De term is simpel; het lijkt soms of u en de tegenstanders met een elastiekje aan elkaar zitten. Drukt u uw boost in, dan doen de anderen dat ook. Heeft u een voorsprong van zes seconden is de kans groot dat bij de volgende checkpoint het er nog maar 4 zijn. Hoe goed u ook rijdt. Een ander ding is dat het voor u als speler bijna onmogelijk is om een echt comeback te maken.

De races van The Crew 2 werken niet met rondes, maar met procenten. U ziet boven in het beeld staan hoeveel procent u van de wedstrijd gereden heeft. Het is mij veel te vaak gebeurd dat ik na 9% van de rit eerste lag, dat ook nog lag bij 85%, maar één klein minipillie foutje (dat ook kan gebeuren door een tegenstander die u aantikt) en u eindigt gewoon laatste. Want het terugkomen van een fout is vaak niet te doen. Ook de checkpoints zijn heel erg nauwkeurig. In een gebied waarbij u de wegen kunt vermijden en door het weiland kunt crossen, met een straatrace, snappen wij het dat u wel een beetje door het checkpoint moet, maar in een straat is het toch wat overdreven als u er een meter buiten langs rijdt dat u terug moet. Het is toch een straat? U kunt niet ergens anders heen. Hier had best iets ruimer mee omgesprongen mogen worden. Want een checkpoint op het nippertje missen is jammer. Voor de hele race. Want ook die comeback is vaak onhaalbaar. Zeker met rubberbanding.

En toch is The Crew 2 een leuke racer

Het klinkt wat weemoedig, dat snap ik, maar ondanks deze minpunten is The Crew 2 een leuke racer. Grafisch is het soms best indrukwekkend. Met een speedboot over het water crossen tijdens zonsondergang is een genot om naar te kijken. Een auto in close up waarbij de bumper lijkt op een bak met wormen echter niet. Ik snap sowieso niet waarom sommige dingen niet zijn aangepakt in de game. De allereerste indruk is een belangrijke. En net dat introfilmpje hapert. Dat loopt niet vloeiend. Ook in de game zelf zijn er zo nu en dan framedrops te ontdekken. Bochten waarin een aantal auto's rijden zijn soms te zwaar voor de PS4. Zonde. Want dat zou best verholpen kunnen worden om een soepeler geheel van de game te maken. Zijn er niet constant, niet vaak, maar ze vallen wel op.

De game had best nog een maandje of twee op de tekentafel mogen liggen om wat dingen fine te tunen. Het is niet dat er zaken ontbreken, maar sommige dingen zijn niet opperbest. Neem bijvoorbeeld de lipsync in de cutscenes. Tell Sell zou er jaloers op zijn. Zonde. Had niet gehoeven. Het weer is iets dat wel goed geïmplementeerd is. Sneeuw en regen hebben invloed op de handeling van de voertuigen. En ook de opspattende smurrie is op de auto's te zien. Modder. Sneeuw. Dat is wel in orde. Er is geen schademodel. Auto's hebben soms wel wat krasjes, maar verwacht geen deuren of motorkappen die rondvliegen. En dat kan ook niet in een arcaderacer waarbij u van daken af kunt springen met uw auto.

The Crew 2 is een game afhankelijk is van het internet. Ligt het PSN voor de PS4 plat? Dan kunt u niet spelen. Het is mij eenmaal gebeurd, maar ik kon niet spelen. Zijn de servers wat te druk? Dan zijn de laadtijden soms twee of drie minuten. De game straalt voor mij het meeste als de speler in level omhoog gaat. Dan komt er een Xtrem Series Event waarbij u tijdens het rijden overschakelt naar bijvoorbeeld een boot en daarna naar een off-road auto. En dat is tof. Dit soort events zouden er mee moeten zijn, maar ze zijn er te weinig. Het is tof dat men zoveel verschillende type voertuigen in de game heeft gestopt waardoor de gehele landkaart te gebruiken is als racegebied. Als u samen met drie andere een crew kan vormen in The Crew 2 en een beetje gaat racen, vliegen en stunten zijn prima een dozijn avonden mee te vullen. Ikzelf kom over twintig dagen sowieso nog eens terug, want dan is mijn in-game Harley Davidson klaar. Die moest ik namelijk pre-orderen. Ja, pre-orderen in de game. Gekkenhuis!

The Crew 2 gespeeld op basic PS4

7.5

Vele verschillende voertuigen