LEGO The Incredibles review – Helden in een blokje

Het zou een goedkoop trucje zijn om te zeggen dat elke LEGO-game ongeveer hetzelfde is. Dus dat u weet wat u mag verwachten. TT Games en Warner Bros. brengen elk jaar minimaal twee games uit die een franchise ombouwen naar de wereld van de blokjes. Het zou goedkoop zijn om in deze review te zeggen dat men wederom de bekende formule heeft gebruikt, er hier en daar iets aan heeft toegevoegd en dat er wederom enorm veel te verzamelen is. Het zou goedkoop zijn om te zeggen dat het TT Games wederom is gelukt om een gedegen product af te leveren maar dat er best wel iets aan verbeterd mag worden. Maar het klopt allemaal wel, en als TT Games het elke jaar tweemaal doet, waarom wij dan niet als reviewers?

Geen Incredible verhaal

Bij het opstarten van de game begint deze met het verhaal van, ik vermoed, de nieuwe film. Superhelden zijn verboden, maar als de stad aangevallen wordt door de Underminer moeten The Incredibles wel ingrijpen. Het is een flinterdun verhaal dat volgt, en dat ook voor mijn gevoel heel abrupt eindigde. Na een aantal storymissies is het eerste verhaal namelijk gespeeld. Maar zeven storymissies zijn er te weinig. En dus is er besloten om ook het verhaal van de eerste film in de game te stoppen. Maar na het spelen van het verhaal van de tweede film. Is het vreemd. Ongewoon. En zelfs stom te noemen. Waarschijnlijk moest men beginnen met het tweede deel van Disney, maar het slaat nergens op. Puntje eraf.

Als u ooit een LEGO-franchisegame heeft gespeeld, en het is goedkoop om te zeggen, dan weet u precies wat u krijgt als u LEGO The Incredibles koopt. Voor u die nog nooit een game heeft gespeeld zoals deze, even een overzicht van hoe deze games werken. Er zijn storymissies. Deze vertellen het verhaal, uiteraard, en laten u zien dat u elk level nogmaals zal moeten spelen als u alles wil verzamelen. En dat is waar deze games voor zijn gemaakt. Gamers die alles willen verzamelen. In elke level liggen studs, het betaalmiddel van de game, en deze kunnen verzameld worden. Heeft een bepaald aantal opgepakt in een level dan krijgt u daar aan het einde een goud LEGOblokje voor. Ook liggen er in elk level tien minikits verstopt. Deze zijn de eerste keer nooit allemaal te verzamelen. Want er zijn altijd acties die uitgevoerd moeten worden die uw storypoppetjes niet kunnen. Daar heeft u andere helden voor nodig. En deze kunt u alleen selecteren in free play. Na het uitspelen van het level.

Maar dat is niet het enige dat te verzamelen is. Er zijn ook rode LEGOblokjes te verzamelen, 113 personages en een shitload aan voertuigen. Ongetwijfeld vergeet ik nog iets, maar het is altijd bizar hoeveel men in games zoals deze propt. Naast de storymissies, waar u in The Incredibles redelijk snel doorheen loopt, is er nog een buslading aan extra's te doen in de hub van de game. Twee stukken stad waarin een hoop misdaad te bestrijden is. Er zijn races, mini-missies en "random" encounters. De stad is opgedeeld in een aantal districten. En elk district heeft zijn eigen misdaad en een balkje dat bijhoudt hoeveel er nog op te lossen is. Als u twee grotere misdaden oplost vult de minimap zich met alles dat er nog te doen en te vinden is, nou ja, bijna alles. En dat helpt heel erg bij het behalen van alles dat er te vinden is. Games als deze zijn dan in mijn ogen het ook echt waard voor gamers die alles willen behalen, of in ieder geval veel. Want als u enkel de game wil spelen voor het verhaal en niets te maken wil hebben met het verzamelen van allerhande extra's is de game te schraal. De storymissies zijn redelijk snel en makkelijk te doorlopen zonder al te veel moeite.

LEGO's Incredible techniek

Het nadeel van heel veel LEGO-games van de laatste jaren is de technische kant. Heel veel games wilde groter en groter en dat trok de engine niet. In LEGO The Incredibles is alles wat kleiner gehouden waardoor de performance een stuk beter is dan in bijvoorbeeld LEGO Marvel Super Heroes 2. Nog steeds zijn er plekken in de game die framedrops hebben en waar het scherm in stukken wordt gescheurd. Maar het is een stuk beter te doen dan de vorige games. Ook is de camerapositie in de meeste gevallen beter dan in de vorige delen. Doordat de levels kleiner zijn en de camera een stuk dichter op de actie zit heeft men ook hier een hoop pijn weggenomen.

Wat opvalt aan het begin van de game is dat er behoorlijk wat moves zijn die sommige personages bezitten. Maar het goede eraan is dat ze allemaal prima uit te voeren zijn. Een plus dus. Wat ook een plus is, is dat er in het grote overzicht waar personages te selecteren zijn, te filteren is op abilities. Als u door de open wereld loopt, of in free play de levels opnieuw uitspeelt, komt u obstakels tegen die alleen door bepaalde helden aangepakt kunnen worden. Sommige zaken moeten worden kapodt gebombardeerd, andere moeten met lasers beschoten worden of er moet iets gerepareerd worden. Voorheen zocht u zich het rambam naar welk poppetje dit kon, nu is er een filter. Op het selectiescherm kunt u selecteren welke skill u zoekt zodat alleen deze personages oplichten. Erg handig!

LEGO The Incredibles is geen top game, maar zeker geen slechte game. De tijd dat LEGO-games nog een 9,5 scoorde is geweest. De formule is te vaak herhaald en de games gaan toch dikwijls gebukt onder een aantal zwakheden. Ook in deze game is de performance niet altijd 100%. Het is stukken beter dan de vorige LEGO-game, maar volledig vloeiend is het niet. De laadtijden van de open wereld zijn bizar lang. Echt lang. Er zit net iets te veel button bashen in de game dat kan gaan vervelen. En er zijn ook wat bugs tijdens het spelen. Springen is soms lastig door de camera of de besturing, of de objecten waarmee interactie nodig is reageren soms niet. Dan moet er een stukje weggelopen worden en opnieuw benadert worden. Dit soort dingen kunnen best opgelost worden, maar zijn dat op dit moment nog niet.

In een zomer waarin games schaars zijn is deze Incredible LEGO-game een prima aanschaf. Zeker ook voor de kleinere gamers onder ons is de game niet extreem moeilijk en prima te spelen. Er is genoeg te verzamelen, zoals altijd, en als u graag alles verzamelt kunt u er genoeg tijd in kwijt. Als dit niet uw eerste LEGO-game is, dan weet u waar u tegenaan zult lopen, heeft er echt nog nooit een gespeeld is dit geen slechte titel om in te stappen. Mits deze franchise u natuurlijk aanstaat. Anders moet u wellicht wachten tot ergens later dit jaar LEGO DC Super-Villains uitkomt. Want slechts één LEGO-game per jaar is natuurlijk te goedkoop.

LEGO The Incredibles gespeeld op basic PS4

7

De bekende LEGO-formule