Unravel Two review – Tweemaal zoveel wol

EA, ik snap jullie niet. Echt niet. Heel veel snap ik niet, daar ben ik mij van bewust, maar in het geval van Unravel Two snap ik het echt niet. De eerste Unravel werd door EA aangekondigd tijdens de E3 van 2015. De game kwam uit in februari van 2016. Zo waren er previews, momenten voor het publiek om de game al te spelen op beurzen en PR-momenten voor trailers, screenshots en andere informatie. Op die manier stond de game redelijk in de schijnwerpers. En nu? Nu is de game zo even tussen neus en lippen door uitgebracht. Natuurlijk was EA Play vorig weekend een mooi moment, maar om de game direct uit te geven zonder enige PR is simpelweg onbegrijpbaar. Toch deed men het. En het is te hopen dat gamers de game alsnog oppakken. Want ons gevoel is dat de game ongesneeuwd is door alles wat er gebeurde afgelopen week. Zonde.

Twee bollen wol lopen over straat, zegt de een tegen de ander...

Eerlijk, een tweede deel van Unravel zagen wij niet aankomen. De eerste game was leuk om te spelen. Twee avondjes en de game was uit, maar het waren leuke uurtjes. Hoe goed de game verkocht heeft is ons niet bekend, maar een deel twee? Nee. Maar hij is er en is uitgespeeld. Wederom is speelt de game in op uw gevoel en probeert een verhaal te vertellen door het tonen van schimmen en een bepaalde manier waarop u interactie lijkt te hebben op het verhaal. In het eerste deel was het verhaal iets duidelijker. In het begin is bij Unravel Two ook duidelijk wat er aan de hand is, maar het einde... misschien ben ik er niet intelligent genoeg voor. Of te fantasieloos. Het kan. Maar het verhaal is niet zozeer de drijfveer om door te blijven spelen, dat is toch meer de gameplay.

In de eerste Unravel speelt u als Yarny. In deel Two ook. Maar er zijn er twee. Twee Yarnies? Yarna? Yarno's? Ze zitten aan elkaar vast. Kunnen los van elkaar bewegen maar ook in elkaar opgaan zodat u één multicolor Yarny heeft. Aan het begin van de game zit Yarny op een boot. Hij leidt schipbreuk, strand ergens en uit een koffer komt de twee Yarny. Daarna begint u avontuur. De hub is een vuurtoren waarin zeven levels te vinden zijn. Elk level is, met een beetje nadenken over de puzzels binnen een half uur prima uit te spelen. Wellicht lost u de ene puzzel sneller op dan de andere, dus met gemiddeld vier uurtjes bent u door de game heen. Maar, in tegenstelling tot het eerste deel, is er dan zeker nog iets te doen.

De key van Unravel Two is dat er twee Yarny's zijn. De game is dan ook in co-op te spelen. En dat stemde mij gelukkig. Helaas werd dat heel snel de kop ingedrukt. De game is alleen lokaal in co-op te spelen. En daar laat men echt een steek vallen. De game had zoveel meerwaarde gehad als deze ook online te spelen was. Met iemand aan de andere kant van het land heerlijk wat platformen had de game direct dikke punten opgeleverd. Nu is het toch een domper. Ondanks dat er twee bolletjes wol rondlopen kunt u ze prima solo besturen en de game uitspelen. Ik heb zelf geen enkel level in co-op gespeeld en ben met gemak aan het einde gekomen. Door de Yarna te combineren kunt u makkelijk rennen en springen, maar als het nodig is zijn ze ook te splitsen om zo de puzzels op te lossen. En het moet ontwikkelaar Coldwood Interactive nagegeven worden, de puzzels zijn goed ontworpen voor twee spelers. Ook is de besturing in de game een enorme verbetering ten opzichte van de eerste. Want in die game was het soms om te janken. Nu niet. Het knopen leggen en weer loshalen, het slingeren en omhoog klimmen aan de wol van het lichaam werkt allemaal zoals u mag verwachten.

Unravel Seven

Zoals gezegd is de game niet de meeste lange ooit. Met een goede vier uur bent u door de zeven storylevels heen en is rolt de aftiteling over uw scherm. Maar er zijn ook nog twintig challenges. En daar zit een hoop uitdaging in. Deze levels zijn onderverdeeld in drie moeilijkheidsgraden en bieden een pittig stukje platformen. Het doel is om in elk level een Yarny te bevrijden die opgesloten zit. Als dit lukt, krijgt u er een personalisatie mogelijkheid bij voor uw twee hoofdYarnies. Een andere kleur, ander haar of anderen ogen. Geen wereldschokkende beloning dus, maar als u toch bezig bent zijn het leuke levels om te behalen met genoeg uitdaging.

En meer is er eigenlijk niet te vertellen over de game. Het is een platformer, die door middel van de muziek en de melancholische sfeer een bepaalde gevoel bij u wil opwekken. Er zit meer tegenstand in de game dan in het eerste deel en dat brengt soms een opgejaagd gevoel met zich mee. De momenten waarop er op u gejaagd wordt zijn er meer dan in de eerste game, maar ze zijn wel korter. Toch is het geheel een leuke game geworden al was het laatste level van de eerste game er wel eentje die meer indruk maakte dan het einde van Unravel Two. Had de co-op er online geweest was de game meer aan te raden dan nu, maar het is zeker geen miskoop.

Unravel Two - Gespeeld op basis PS4

7.3

De verschillende werelden