Dark Souls Remastered review – Niet zo mastered

Ik had nooit gedacht ooit een tweede review te maken van Dark Souls. Toen de game in 2011 uitkwam was ik enthousiast. Zeer enthousiast. En toen het gerucht de kop op stak dat er een remastered uitgebracht zou worden was zeer positief. De game is namelijk een van de beste games die ik ooit heb gespeeld. Maar de technische kant van de game, zowel op de PS3 als op de Xbox 360 bleef achter op alles dat Dark Souls zo goed maakte. Framedrops en andere mankementen maakte zich meester van de game. Nog steeds een geweldige game, maar wel geplaagd. De PC-versie die met de kracht van PC's geen last zou mogen hebben van haperingen was een drama. Er was een fix voor nodig van een thuisknutselaar om de game enigszins goed te laten draaien. Nu is het 2018, nu is het de tijd om weer terug te keren naar de game. Want een remaster, dat moet perfect zijn, toch?

Het verhaal is niet remastered

Eigenlijk is het overdreven om u te vertellen wat Dark Souls is en hoe de game in elkaar steekt. Bij iedereen heeft wel op enige moment in de afgelopen jaren een keer naar Dark Souls, Dark Souls II, III of Bloodborne gekeken. Al was het alleen maar om te zien of dit een game was die u moest aanschaffen. Dark Souls is een onvergefelijke, actionRPG. Waarbij ik persoonlijk het stukje RPG wat overtrokken vind. Maar goed. Dark Souls is de eerste van een trilogie die draait om het vuur. De wereld was voor lange tijd gehuld in een grijze mist en werd beheerst door draken. In dit tijdsbeeld werd oor Gwyn the Age of Fire gestart en de draken verslagen. Maar het vuur dooft langzaam. Het is aan u, de speler, om het vuur aan te wakkeren. Of om er voor te kiezen deze te laten doven.

Alle games van FROM Software in deze categorie hebben aan voorgeschoteld verhaal weinig om het lijf, ook Dark Souls Remastered dus niet. Het verhaal van de personages, de gebeurtenissen en de wereld waarin u rondloopt zit hem in de beschrijving van de items die u vindt en hier en daar wat vage uitspraken van NPC's die u tegenkomt. Als u dit allemaal bij elkaar puzzelt is er best een hoop te leren over Lordran en alle gebieden daar omheen. Maar u moet er wel zelf naar zoeken. Uiteraard is dit in de remaster niet aangepakt, dat zou ook nergens op slaan omdat het daarmee de charme en de mystiek van de game verbreekt.

De term "remastered" heeft de game meegekregen vanwege de grafische aanpassingen en het feit dat de game eindelijk fatsoenlijk draait op alle platformen. Eerlijk moeten we wel zijn, het is niet altijd even best wat u voorgeschoteld krijgt. En van tijd tot tijd verlangde ik terug naar het origineel. Ik heb de game gespeeld op een basis PS4. En ja, de game draait nagenoeg vlekkeloos. Hier en daar zijn er wel eens een paar framedrops, maar dat is te verwaarlozen. Toch, een game uit 2011 zou zonder enige problemen moeten kunnen draaien. Dat merk je bijvoorbeeld aan de laadtijden. Die zijn extreem kort en dat is een zeer prettige gewaarwording. Maar niet alles is even prettig. Het lichtsysteem is op de schop gegaan en dat is in mijn ogen de grootste fout die men gemaakt heeft. Regelmatig liep ik rond en leek het net of ik op een vloer van goud afliep. Zo erg glom de omgeving. Aangekomen bij deze weg naar Oz bleek het gewoon om een klein laagje water te gaan waarbij een fakkel brandde. Ook het in beeld hebben van de fakkel zorgt ervoor dat de rest van de omgeving omgetoverd wordt tot een zwarte vlek. Als de camera gedraaid wordt, wordt de omgeving weer zichtbaar. En dat is niet het enige.

Dark Souls Remustered

We doen het niet vaak, maar in dit geval is het nodig om u te laten zien wat er mis is. Hieronder ziet u een stukje beeld uit Blighttown. Een gebied dat veel gamers hekelen vanwege de opbouw, de vijanden en de grote kans om te pletter te vallen. Als u de poison overleeft. Kortom een rukgebied. In de originele game had deze omgeving ook nog eens extreem veel last van framedrops en was het soms onspeelbaar. Zoals u wellicht weet is doodgaan in Dark Souls geen pretje en dus liep de frustratie vaak hoger op dan de kans op kattenvlees bij de Chinees. In de remastered Dark Souls is het gebied geen probleem meer wat performance betreft, maar het licht is om te janken. Het verpeste voor mij de hele sfeer van Blighttown en maakte het spelen ook onaangenaam. Gelukkig is het in veel gebieden wel goed, maar daar waar het donker(der) is en licht zijn werk moet doen krijgt u hele rare effecten. In de onderstaande video dus een stukje Blighttown. Waar u vooral op moet letten is de achtergrond. Deze is licht, wordt donker, dan weer licht, dan weer donker en weer licht. En zonder reden. Doodzonde.

Afgezien van deze problemen had men best nog wat andere zaken aan mogen passen. De hitboxes zijn nog precies die van Dark Souls zoals die uitkwam in 2011. Door de jaren heen zijn we gewend geraakt aan het kunnen neer meppen van tegenstanders als deze op de grond liggen. Als ze van een ladder afdalen. Of via een ladder omhoog klimmen. Maar in Dark Souls kon dat niet. En dus ook niet in de Remastered. Ook het om vijanden heen lopen is soms er lastig omdat ze toch groter blijken te zijn dat te zien is op het beeld. Tot slot zijn er redelijk wat textures opgepoetst, maar een hele bakfiets vol aan omgevingsobjecten zijn regelrecht met de een roeiboot uit 2011 gekomen. En ook dat ziet er soms niet al te best uit.

En toch, toch is Dark Souls Remastered geen slechte game. Dat komt puur omdat het nooit een slechte game was. De wereld zit zo geniaal in elkaar, de vijanden, de bazen, de wapens, de mogelijkheid om te variëren met verschillende builds zorgt voor veel replay mogelijkheid. Ook de verschillende quests, hoe verstopt ook, zijn een reden om de game na uitspelen toch weer eens op te pakken. De multiplayer is een dingetje. Daar heeft men best een hoop aanpassingen aan gedaan. En dat is prettig voor iedereen die gebruik wil maken van de online mogelijkheden. Persoonlijk? Ik ben er inmiddels alweer van afgeknapt. Normaal speel ik games zoals deze offline. Ik wil geen bloedvlekken zodat ik kan zien hoe en waar andere spelers zijn doodgegaan. Ik wil geen achtergelaten berichtjes die mij spoilers geven. Toch begon in Dark Souls Remastered online. Om toch eens te kijken wat ik daar nu aan miste. Beste prettig, totdat ik een hele zwik aan souls verloor. Souls is het betaalmiddel in de game en dat wat u nodig heeft om in level omhoog te gaan.

Op het moment dat u online Dark Souls Remastered speelt en het PlayStation Netwerk heeft een storing, wat in mijn geval gebeurde, krijgt u een bericht te zien dat de game u eruit zal knikkeren omdat u ineens offline bent gegaan. Als dit midden in een gevecht gebeurt en u eerst op X moet drukken om het bericht weg te klikken, terwijl u tegenover drie vijanden staat heeft u ongetwijfeld een idee welke ziektes er hier allemaal door de kamer vlogen. Dat men hier geen simpele oplossing voor heeft gevonden is mij een raadsel.

Ik hou van Dark Souls. En of dat nu de eerste uitgave op de PC is met DSFix of deze versie die ik op de PlayStation 4 speel; het maakt mij geen zak uit. De design van wereld, de gameplay, de uitdaging en het gevoel van overwinning als er weer een baas door de enkels zakt. De mysterie van alles in de game, de keuzes waarvan u vaak geen idee heeft wat ze doen tot de personalisering van uw personage met skills, wapens, armor, spells, items en nog veel meer. Het is dit alles dat Dark Souls Remastered tot een game maakt. Maar, we moeten niet vergeten dat alles wat het goed maakt er eigenlijk in 2011 allang was. En dat het prettig is dat de game op de huidige generatie aan resoluties en framerates draait, maar dat is dan ook wel het enige waarop de game is vooruit gegaan.

Dark Souls Remastered gespeeld op basic PS4

7.8

Een schitterende en sfeervolle wereld