State of Decay 2 review – Gewoon zombies, man

Zombies zijn net piraten. Ze zijn tegenwoordig overal. Of een andere vorm van de gemuteerde mens. Maar dat maakt ze nog niet overbodig. State of Decay 2 laat dat zien. Zoveel kan ik u alvast vertellen. Waar ze vandaan komen is vaak een raadsel, en hoe het te stoppen is ook. Kijk maar naar The Walking Dead. Maar dat de mensheid steeds met te stellen heeft met hersenloos "volk" is een feit. In State of Decay 2 is het aan u om niet alleen uzelf te redden, maar ook een hele gemeenschap. Die groeit. En soms ook bloeit. En bloed. Maar wat als er geen pleisters zijn om het bloeden te stoppen? Of geen eten? Ook dan is het aan u om dat op te lossen. Het lijkt verdomme net werken. En zo voelt de game helaas ook vaak aan.

Alles begint weer van voren af aan

Zombiefilms, zombieseries, zombieboeken, zombiegames... ze hebben vaak allemaal een aantal dingen gemeen. Niemand weet hoe het komt, maar heel de wereld is wel naar de kloten. Ook in State of Decay 2 is dit het geval. Bij het opstarten van de game krijgt u geen verhaal, dat is er ook niet echt. Het is geen storydriven-game. Bij het starten van de game krijgt u enkel de keuze uit een duo. Op dit moment dacht ik dat ik goed moest kiezen, maar eigenlijk maakt het niet zoveel uit. Ja, voor de eerste uurtjes, maar daarna niet meer. Elke personage heeft namelijk een aantal skills. Deze kunnen goed van pas komen tijdens het overleven, maar als u speelt groeit uw community toch, dus die skills komen er vaak wel bij. Maar, uw community kan ook slinken. Want net als in het hier en nu van onze tijd worden mensen ontevreden en vertrekken. Of gaan dood.

U speelt in de game ook geen personage maar een community. Iedereen die zich bij u heeft aangesloten is speelbaar. Het is dus ook zaak om niet te gehecht te raken aan een bepaald persoon, want als het die persoon niet bevalt en u doet er niets aan, dan gaan ze weg. Solo. Of naar een andere community. U bent dan ook eerder een soort vlooiencircus dompteur dan echt een personage. Het gaat te ver om te zeggen The Sims, maar u bent wel erg druk bezig met het onder houden van uw gemeenschap. Soms nog meer dan met het neerhalen van zombies. Want dat lijkt vaak bijzaak te zijn, zeker als u verder en dieper de game induikt.

Het neerhalen van zombies is namelijk simpel. U slaat, schiet of legt mijnen neer, wellicht rijdt u er met de auto overheen, maar dat is het dan wel zo'n beetje. Brandbom hier en daar, en smeulen maar. Het werkt allemaal vrij redelijk. Ik zal niet zeggen dat de game technisch het beste is dat ik ooit heb gezien, want ik heb toch hier en daar weleens door een zombie heen geslagen, maar over het algemeen werkt de game prima. Zombies neerhalen kan best leuk zijn van tijd tot tijd, maar toch was dit voor een puntje van verveling. En daar is een reden voor. Niet de herhaling, al is de hele game een redelijk herhaling van zetten, maar er ontbreekt iets in de game: spanning. Nergens in de game vond ik het echt spannend worden. Als ik in de nacht, door een maisveld liep zonder zaklamp en om mij heen hoorde ik overal zombies, was het niet spannend. Natuurlijk lette ik wel goed op, want als er een personage doodgaat ben je die kwijt, maar toch ontbrak er iets. De focus van de game lijkt daar ook niet op te liggen, die ligt voornamelijk op de community. En daar is dan ook een hoop mee en om te doen. En als u het verkeerd doet staat u er, net als in het echte leven, ineens alleen voor.

Komt u in mijn community?

Na de openingsscène van de game begint u aan het bouwen van uw settlement. Uw community. Dit doet u voornamelijk door grondstoffen te verzamelen en medestanders die zich willen aansluiten. Grondstoffen liggen overal in de wereld voor het oprapen. In huizen, schuren, gebouwen en bijvoorbeeld winkels zijn onderdelen te vinden. Deze liggen er echter niet zomaar. Sowieso is de kans groot dat er hordes met zombies lopen en u moet de kasten, kisten, etc ook doorzoeken. Dit gaat langzaam, te langzaam. Gelukkig is daar een oplossing voor maar die heeft wel een payoff. U kunt tijdens het zoeken in kasten er voor kiezen om dit te versnellen. Maar, dat maakt meer herrie. En dat kan weer zombies aantrekken. Hetzelfde bij het gebruik van wapens zonder een silencer bijvoorbeeld. Dit soort zaken zitten in State of Decay 2 en moet u rekening mee houden. De kofferbak van een auto kan een stuk sneller doorzocht worden, maar heeft u genoeg kogels, wapens, leven en stamina om een aanval van zombies te overleven?

Personages worden namelijk ook moe. En dan moeten ze slapen. Bent u onderweg met Persoon X dan kan er bij vermoeidheid weleens een probleem optreden om heelhuids terug te komen. Want slaan met een hakbijl of koevoet kost namelijk kracht. Die kracht komt ook uit stamina en als daar nog maar heel weinig van over is, dan is de kans op falen groot. Daarbij heeft u waarschijnlijk ook nog eens grondstoffen bij u. In totaal kunnen er zes sloten gevuld worden in uw rugzak en u kunt één knapzak met eten, bouwmaterialen, medische voorraad, etc meedragen. In het begin bent u dan ook als een malle een het heel en weer rennen en zijn de zombies eigenlijk bijzaak. Want uw community wordt ontevreden als er te weinig materiaal is. In een overzicht ziet u wat het moraal is van uw kamp, en waar de grootste behoeft aan is. Als u niet snel genoeg dit soort zaken in orde maakt, vertrekken ze kampleden.

Op het moment dat u de beschikking heeft over een auto wordt het allemaal iets makkelijker. De kofferbak kan vol en zo heeft u minder problemen met het ophalen van grondstoffen. U kunt, en moet, er dan wel wat verder voor rijden soms maar het maakt het leven een stuk aangenamer. De auto kan wel defect of zonder benzine komen te zitten. Gelukkig is dat ook te vinden, maar u merkt dat u meer met managen bezig bent, dan met het verhaal zombies. Ook moet er in uw kamp gebouwd worden. Een werkbank om items te maken, stukken tuin om groeten en fruit te verbouwen of een mini-hospitaal waar zieken kunnen worden behandeld. Deze zijn weer te upgraden en daarvoor zijn weer onderdelen nodig die u mag gaan zoeken. Ergens.

De wereld is niet alleen bezaait met zombies. Net als u zijn er ook andere die community's aan het opbouwen zijn of mensen die liever alleen blijven. Deze kunt u proberen voor u te winnen en ze over te halen naar uw kamp te komen, maar er zijn ook gemeenschappen die u liever de kop af willen hakken. Als u ooit naar The Walking Dead heeft gekeken dan snapt u precies wat ik bedoel. Door dat er ook andere samenlevingen zijn is de game wel een heel stuk boeiender. Waren het alleen zombies, dan was het snel klaar, maar door de strijd of vriendschap met andere mensen is de game een stuk aangenamer om te spelen. Doordat u een kant kan kiezen die u opgaat met uw kamp of bij wie u zich aansluit zijn er ook verschillende manieren mogelijk waarop de game eindigt. Bent u een goede vriendelijke community met een jaren 60 mentaliteit? Of is de wereld toch al naar de knoppen en geld alleen het recht van de sterkste?

Alles is te spelen in co-op, maar wel zo dat progressie alleen gemaakt wordt door de persoon die u uitnodigt. Ook al heeft u dezelfde missies, vooruitgang is er enkel voor de host. Maar dit is wel iets dat game zeker leuker maakt om te spelen. Zoals zo vaak is het leuker om games met anderen te spelen, ook als de game wat minder goed is, en dat helpt in State of Decay 2 ook. U moet ook, op dit moment, niet raar staan te kijken als er soms meer bugs en glitches in de game zitten dan zombies. Zoals ik al eerder zei heb ik regelmatig door een zombie heen geslagen, maar ook zombies die uit te lucht vallen, followers die geen zin hebben om u nog te volgen of auto's die soms door objecten heenrijden of clippen. Uw personages kunnen ook levelen. Hiervoor hoeft u niet veel te doen, behalve het... te doen. Wil u langer kunnen rennen en moet uw stamina omhoog, dan moet u gewoon veel rennen en over objecten heen klimmen. Als u dit veel doet wordt u er vanzelf beter in. Was dat in het echte leven ook maar zo. Na verloop van tijd kunt u ook specialisme's kiezen en zo de balans in uw kamp goed uitbouwen. Mits u iedereen tevreden kan houden natuurlijk.

Het klinkt misschien wat minder positief in mijn verhaal hierboven, maar als dit uw ding is, dan is het onder de motorkap een leuke titel. De motorkap zelf is te veel beschadigd en sommige zaken zijn simpelweg niet goed uitgewerkt. Persoonlijk is het voor mij allemaal iets te saai. De game heeft wel missies, maar een echt verhaal is er niet. Door dat er missies zijn is er ook een echt einde aan de game. Als u dus langer en meer uw community uit wil bouwen kan ik u als tip geven om de laatste missie zolang mogelijk uit te stellen. State of Decay 2 is een game vol herhaling. Voor mij iets te veel herhaling maar ergens heeft het ook iets waardoor ik toch even elke keer wat missies wilde doen. Even kijken of ik mijn community tevreden kon houden en wat items verzamelen. Maar de afwisseling ontbrak en soms voelde ik mijzelf meer een zombie dan de rondlopende monsters in de game.

State of Decay 2 - Gespeeld op PC

6.3

Een volledig open wereld vol vrije keus