Solo: A Star Wars Story review

Toen Disney alle rechten in handen kreeg van Star Wars werd er een meer jarenplan bekendgemaakt. Een nieuwe trilogie en 2 spin-off films. Solo: A Star Wars Story viel direct op in dit lijstje. “Uitmelken” was wat de fans riepen. Maar die moet u niet te serieus nemen, het zijn immers fan. Toch was het niet geheel onlogisch. Disney doet namelijk wat Disney hoort te doen, net als elk anders bedrijf: winst maken. Maar donkere wolken pakten zich samen aan de horizon want de productie zelf had nogal met problemen te kampen. Regisseurs die vervangen werden, reshoots van 75%, de hoofdrolspeler Alden Ehrenreich die een acteercoach kreeg en fans die zich afvroegen wat dit daadwerkelijk bijdroeg aan de franchise. Want een ding is zeker; niemand heeft een grotere hekel aan Star Wars dan Star Wars fans. Daarom was ik niet gehypet maar wel sceptisch toen ik de bioscoopzaal binnen stapte. Een gevoel dat ik voor het eerst had bij het bekijken van een Star Wars film. Het was een nieuwe ervaring voor mij.

Solo is niet solo

Alden Ehrenreich is vanaf het begin geen Harrison Ford. Dit probeert hij gelukkig ook niet. Wat hij wel doet is Han Solo worden gedurende twee uur tijd, en dat is knap. Donald Glover daarentegen IS Lando Calrissian vanaf de eerste seconde en een ‘wow’ uitslaan kon ik niet laten. Chewbacca, die in de nieuwe trilogie al gespeeld wordt door Joonas Suotamo, krijgt nu eindelijk de screentime die hij verdient. De dreiging die altijd uitging van de grote sterke Wookiee, maar die hij nooit echt toonde als bij karakter, komt volledig tot zijn recht in Solo: A Star Wars Story. Woody Harrelson als mentor van de jonge Han is vers in de serie en doet het prima. Emilia Clarke als vriendin/partner in crime van Han, die ik in eerste instantie niet herkende want de drakenmoeder had haar kleren nog aan, was net als nog meer tekst over haar overbodig.

solo star wars story review

Het eerste half uur voelt gehaast aan met de introductie van nieuwe karakters en lore binnen het Star Wars universum. Mijn Wookieepedia had aardig wat nieuwe termen te verwerken. Het tempo verandert na dit half uur en dan wordt Solo: A Star Wars Story een heist-film die op een bepaald moment getriggerd wordt en overgaat in een echte Star Wars film. Het verhaal is prima en is een echte vertakking van het conflict wat we kennen tussen Empire en Rebels op grote universele schaal. Het is mooi om te zien dat er meer leeft dan alleen dit conflict en dat er wat dieper ingegaan wordt op de persoonlijke sfeer van de mensen die dit ervaren als gewone burgers. Want in de chaos van een groter conflict is het prima vertoeven voor criminelen die werken voor de kant welke het meest betaalt. Al is de prijs soms erg hoog. De actie is goed en ondanks dat het nooit echt spannend wordt voor de hoofdrolspelers, want je weet toch dat ze het wel overleven, vermaakt het uitstekend. De humor is prima en goed getimed en de chemie tussen Han en Chewie hierin is bepalend. Uit het Expanded Universe van Star Wars Legends, welke nu niet meer canon is na de Disney overname, wordt veel geleend en ondanks dat zijn er genoeg verrassingen. En oh boy, die ene verrassing die niemand zag aankomen…

star war SOLO-EW-falcon review

Is Solo een echte Star Wars or Star Worse?

De film is fan service. En daar is niets mis mee. Solo: A Star Wars Story voelt anders en is anders dan elke Star Wars-film verschenen. En dat is niet erg, integendeel dat is goed. Echt nodig was de film niet binnen de huidige franchise, het was geen ramp geweest als deze film nooit gemaakt was, maar welkom is deze zeker!