God of War review – De oorlogsgod is terug

Sinds 2005 is Kratos heer en meester als het gaat om bruut geweld. De eerste game op de PS2 deed het prima en ook deel twee, de delen op de PSP en God of War 3 op de PS3 waren erg goede titels. Daarna werd het iets minder. Nu op 20 maart een nieuwe God of War in de winkels ligt is het tijd om het roer om te gooien. En terecht. Want de reeks kon wel een frisse blik en impuls gebruiken. Santa Monica Studio, een onderdeel van Sony, pakte deze kans met beide handen aan levert een top titel af die voor mij nu al in de top 10 staat van games uit 2018. De zin "Game of the Year" komt heel erg dichtbij.

De God of War is terug

Eigenlijk zou ik deze review direct weer kunnen afsluiten door te zeggen dat dit een werkelijk meesterwerk is en dat u stom bent als u God of War niet koopt. Maar zo makkelijk kan ik mij er niet vanaf maken. Want waarom is deze game dan zo goed? Om te beginnen bij het verhaal. Kratos woont samen met zijn gezin in Noorwegen. Echter is de vrouw van Kratos overleden en moet u samen met zijn zoon door. Zijn vrouw heeft een laatste wens die Kratos beloofd heeft om uit te voeren. Dat is de taak die hij en zijn zoon op hun schouders nemen. Niets heeft nog te maken met al het hakken en slaan dat Kratos in zijn verleden heeft uitgevoerd. Er zijn geen goden die pislink op hem zijn en alles lijkt vredig. Totdat er ineens een vreemdeling aan de deur staat die verkondigd dat de oorlogsgod daar eigenlijk niet thuis hoort en dat hij namens Odin daar staat.

Dit is niet het begin van het gevecht, maar wel het punt waarvan ik zeg "nu is het genoeg met het verhaal". Wat God of War goed doet, is dat ik voor het eerst in mijn leven interesse had in de personages. Meeleven is wellicht een groot woord, maar door de grafische pracht van de game, de muziek en hoe goed de personages zijn neergezet proefde ik toch de sfeer en voelde ik de spanningen die er waren. En dat is fucking knap. Als het om het verhaal gaat, alles dat Kratos en Atreus beleven en de figuren die ze tegenkomen is het allemaal 100% in orde. Ook bijvoorbeeld de eigenaar van de Dwarvenshop is een heerlijk neergezet karakter. Goed gebekt, grof en een toffe kerel waar ik zeker eens een bakkie spareribs mee zou willen eten. Als hij dat lust.

De invulling van de game is goed op de schop gegaan. Waar de eerste games recht-toe recht-aan waren en er weinig mogelijkheden waren om rond te kijken is dat in de nieuwe God of War wel anders. Na een paar uurtjes in de game, het moment waarop de game u een kompas geeft, is het mogelijk om niet aan te meren daar waar het verhaal verder gaat, maar ook gewoon het grote meer te bevaren en wat side-quests te doen. Het mooie aan de game is, dat Atreus dan ook zegt dat hij blij is dat ze de tijd nemen om de omgeving te verkennen. Dit soort kleine dingetjes maken God of War helemaal af. Een ander voorbeeld van dit soort dingen is in het menu. Als u het wapen aanpast staat Kratos met zijn rug naar u toe, wil u armor craften, aantrekken of bekijken draait hij zich om. Het is wellicht klein, maar de aandacht die de game heeft gekregen is buiten proporties. En dat geeft u als speler ook het gevoel dat er met liefde aan de game is gewerkt. In het menu is het mogelijk om runic's in het wapen te stoppen, het handvat aan te passen en deze ook te upgraden. Dit zijn zaken die nieuw zijn in de God of War-serie maar die er enorm goed bij passen en toevoegen. Zo kunt u, zij het beperkt, uw eigen Kratos bouwen. Lego-Kratos dus.

Doe een anders eens een lol

Zoals gezegd zijn het niet alleen de story-missies die er zijn, maar er is ook een hoop te beleven naast het verhaal. Journey's zijn de quests van het verhaal, maar er zijn ook favours te doen voor personen, labours en schatkaarten. Er is ook een map in de game en het openspelen van de hele map en alle side-quests doen voelt net zo rewarding als het spelen van het verhaal. Ondanks dat u een beetje er op los kunt dwalen is de flow van de game erg goed. Actie wordt afgewisseld met wat ontdekken, ontdekken met een stukje varen, varen met verhaal en verhaal weer met een puzzel. Alles is perfect gemixt en zorgt ervoor dat er geen moment is dat u zich zult vervelen. Het is dat het leven soms u wegrukt van het gamen, anders is de kans groot als u GoW koopt dat u deze in een ruk wil uitspelen.

Skills en upgrades zijn aan elkaar gekoppeld. Bepaalde skills hebben een vereiste die u eerst moet behalen met upgrades. Upgrades komen voor uit bijvoorbeeld de kleding die Kratos aanheeft. Met skills kunt u ook de band tussen u en Atreus verder uitbouwen. Het ventje, dat vaak wat te veel lult, ook volgens Kratos, kan namelijk ook een hulpje zijn. Zo kan Atreus pijlen schieten om tegenstanders af te leiden, op ze springen om ze even bezig te houden en ze zelfs een trap in de rug geven. Op deze manier is er een prima samenspel te creëren die u kunt helpen tijdens gevechten. Wat die gevechten zijn natuurlijk een belangrijk onderdeel.

Kratos heeft een bijl, die bevlekt is met ijs. Tegenstanders zijn in het begin in elkaar te rammen met snelle en heavy attacks en ze beet te pakken en te finishen als ze genoeg schadden hebben opgelopen. Maar deze basis is uit te breiden met speciale moves, magic en dus de combinatie met uw zoon. Naast het slaan, schoppen en magie is het ontwijken van tegenstanders enorm belangrijk. Het wegrollen op het juiste moment zorgt ervoor dat u even kunt ontsnappen en een nieuwe strategie kunt bedenken als dat nodig is. Sommige tegenstanders zijn immuun voor bijvoorbeeld ijs en deze moeten dus met de blote vuisten worden aangepakt. Atreus houdt een dagboek bij, met de lore van de Noorse mythologie, maar ook de sterke en zwakke punten van de tegenstanders. Het is af en toe erg nuttig om daar eens doorheen te bladeren. Zeker als de gevechten, die best pittig kunnen zijn, u regelmatig op de rug leggen.

Oorlogsgod bij de baas

Als u een sterkere beleving wil die gebaseerd is op het onderzoeken van de wereld kunt u bijvoorbeeld het kompas uitzetten in de game. Grafisch gezien is het sowieso een belevenis want God of War is de mooiste titel die wij ooit op de PS4 hebben gespeeld. Het zijn momenten zoals deze dat ik baalde dat er geen 4K met PS4 Pro stond te snorren (hallo, Sony!) maar een gewone 1080p TV met een basis PS4. Maar ondanks dat, is het een belevenis die in een hoop mystiek gehuld is.

De ommezwaai van de reeks is nog beter dan de uitvinding van dat stukje plastic aan het einde van uw veter. Op wellicht wat eentonige tegenstanders na, en dat het winnen van een god beter lukt dan een massategenstander die toevallig een wat hoog level is, is er niets dat er scheef is aan de game. Echt niet. Als u ook maar enige interesse heeft in God of War dan is dit een verplicht aanschaf die u geen moment tegen zal vallen of zal vervelen. Titels zoals deze zijn de reden dat er nog consoles onder de TV staan. God of War moet u kopen. Behalve als u niet tegen geweld kunt. Dan moet u gewoon verder gaan met The Sims.

God of War - Gespeeld op basic PS4

God of War - Gespeeld op basic PS4
9.5