Sea of Thieves review

Er is een gat. Een groot gat. Een gat van ongeveer vier jaar tussen Sea of Thieves, en de vorige game die Rare gemaakt heeft. Dat gat bestaat niet alleen uit tijd. Maar ook uit kwaliteit. Sea of Thieves is de laatste game van Rare, en daar gaat het in deze review over, maar de vorige game van de, door Microsoft gekochte, ontwikkelaar is Kinect Sport Rivals. Niet echt een hoogvlieger. Noodzakelijk destijds, maar geen game waar men over twintig jaar het nog over heeft. Nee, dan moeten we wellicht terug naar 2006 toen men Viva Piñata uitbracht. Of nog iets verder terug, naar Donkey Kong Country. Het zijn dan ook vooral de oude games die Rare gemaakt hebben tot wat men was. Of is het met Sea of Thieves het oude Rare-gevoel terug?

Ruige zeeën, rustige zeeën

Rare heeft Sea of Thieves gemaakt. Een echte sandboxgame. Waarom ik het een echte noem, daar kom ik straks op terug, maar laten we zoals elke review eerst beginnen bij het verhaal. Dat is er niet in Sea of Thieves. Sterker nog; er is eigenlijk heel erg weinig in Sea of Thieves. Zoals gezegd is er geen verhaal. Er is ook geen echt doel. En er is ook geen scherm waarop u zelf een piraat in elkaar kunt steken. Uit een stel vooraf gemaakte piraten mag er een eentje kiezen die bevalt. Bevallen ze allemaal niet, dan kunt u de game de opdracht geven weer een setje nieuwe te genereren. Keuze is er dus genoeg, maar helemaal vrij bent u hier niet in. Zodra de keuze op een piraat of piraterin (?) is gevallen staat u voor een volgende keuze. Gaat u de wereld solo, in een klein groep of met vier man bevaren. Ons advies? Doet het zeker niet alleen. Niet de eerste keer.

Afhankelijk van de grote van uw piratencrew krijgt u een boot toegewezen die geschikt is voor gezelschap. Een kleine boot is voor een of twee personen prima te besturen. Als u namelijk op avontuur gaat moet het anker gehesen worden, het zeil omlaag, eventueel bijgesteld worden in de wind en er moet gestuurd worden. Sturen kan niet tegelijk met op de kaart kijken, en dus is het makkelijk als er twee mensen aan boord zijn. Zeker ook als u andere piraten tegenkomt, al is dat best zeldzaam, en er een gevecht ontstaat. Want dan moet ook nog eens de boot gerepareerd worden, teruggeschoten worden en eventueel water dat de boot gemaakt heeft weer gehoosd worden. Te veel werk voor een single piraat, maar toch kan het.

Op de boot liggen bananen (om uw hitpoints mee aan te vullen) kogels en planken hout. U kunt er een aantal bij u dragen zodat het allemaal iets makkelijker wordt, maar zoals gezegd bent u in een solo-situatie waarin een gevecht losbarst, bijna altijd de klos. Uw boot kan namelijk ook geënterd worden. En als u net bezig bent met het hozen van water, dan ligt u binnen de kortste keren tussen zes zeeplankjes. Bent u op zoek naar het gevecht, dan is het dus slimmer om met twee, drie of vier man op avontuur te gaan. Maar, wel met bekenden. Sea of Thieves is voor mij een game die je met bekenden moet spelen. Niet met vreemden. Dat werkt doorgaans niet zo lekker. Ze hebben niet allemaal een headset of denken toch net even, zonder overleg, dat het beter is om een andere kant op te gaan dan die u voor ogen had. Dit is niet iets waar de game wat aan kan doen, maar voor mijn gevoel wordt de speler toch gedwongen om niet alleen op pad te gaan. Het is namelijk niet altijd even slim. Een voordeel is er wel; er is geen enkel piraat in de game die sterker is dan dat u bent. Nooit. Misschien heeft hij of zij wel meer skills, snapt beter wat er moet gebeuren, maar overpowered is een woord dat Sea of Thieves niet kent.

Het "doel" van Sea of Thieves

Het avontuur moet u zelf maken. Sea of Thieves is geen game die u aan het handje meeneemt en sterker maakt, want er is geen sterk. Dat is iets dat u goed in uw oren moet knopen. Nou ja, u moet niks, maar als u het niet doet en de game gaat spelen krijgt u er genadeloos hard mee om uw oren. Alles in de game draait om cosmetische items en, als u dat wil, het worden van een piratenlegende. Dat laatste kom ik zo op terug, eerst de normale gang van zaken. Er zijn in de wereld die Rare gemaakt heeft drie soorten trading companies. De ene wil schatkisten, de volgende doodshoofden en de derde is een trading company die vooral handelt in dieren en dozen met thee. Bij elk van deze drie kan u quests ophalen. Deze worden op de boot op tafel gelegd, de crew stemt er mee in, of u alleen als u solo speelt, en u krijgt een aanwijzing. De ene keer is het een landkaart, een raadsel, de naam van een eiland of een bestelling. Krijg u een landkaart of de naam van een locatie vaart u daar heen, doet uw ding en gaat met het resultaat terug naar de trading company. Levert de buit in, en klaar.

Bij een bestelling van dieren komt er net iets meer bij kijken, maar heel veel anders is het niet. Stel uw bestelling is een bruin gevlekt biggetje en een witte kip. Dan haalt u twee kisten op waarin deze dieren gevangen kunnen worden en gaat daarna de zee op om aan te meren bij eilanden en de dieren te vangen. Daarna brengt u ze terug en... begint alles weer opnieuw. Want in de basis is er niet meer dan dit. Dit is Sea of Thieves. Quest aanpakken, ophalen, inleveren, volgende quest. Mager. Dat is het zeker. Als u namelijk solo speelt en drie quests heeft gedaan bent u het hoogstwaarschijnlijk al wel zat. Zeker als u bij het ophalen overvallen wordt door een boot met andere piraten en zij uw buit stelen terwijl u kansloos staat te kijken. Want dat is het andere ding dat er te doen is in Sea of Thieves. Andere piraten aanvallen, hun buit stelen en dat dan inleveren.

De gevechten voelen soms wat rommelig aan. Met een zwaard een andere piraat neer slaan, die ongetwijfeld bewegelijk is en loopt te springen, is niet helemaal optimaal. Het beschieten van andere boten met kanonskogels is echter wel erg tof. Lastig is het wel. De zee zorgt voor veel beweging van de boot, een kogel afschieten gaat met een boogje en de andere boot beweegt natuurlijk ook. Maar als u raakt schiet en in paniek de piraten op de andere boot snel naar beneden ziet rennen weet u dat het raak was. Snel het kanon laden en nogmaals schieten in de hoop dat de boot zinkt. Of, zelf in het kanon gaan zitten en uw zelf afschieten naar de tegenstander om te enteren en te plunderen. Als het lukt: heerlijk.

En daarmee zijn we aan het eind van de mogelijkheden in Sea of Thieves. Met het inleveren van items en quests gaat u wel in level omhoog. Dat is een level per company en door dit te doen kunt u mooiere items kopen. Niet krachtiger, maar mooier. Met het goud dat u krijgt kunt u weer nieuwe quests kopen of een baard. Jas. Ander zeil. Ooglapje. Mooiere emmer om te hozen. Dat soort dingen. Alles is cosmetisch. Zelfs als u alle drie de trading companies op level 50 heeft gezet, en dus het "einde van de game" in zicht heeft, en uzelf een pirate legend mag noemen, is alles nog steeds cosmetisch. U jaagt wel de andere piraten de poep door de broek als u aankomt in uw stoere outfit, maar als ze u neerslaan heeft u er weinig meer aan. En dat kan voor veel spelers een flink tegenvaller zijn. Het voordeel er aan is dat u over een jaar alsnog met nieuwkomers kunt spelen. Ze zullen net zo sterk zijn als u, alleen minder geoefend. Het nadeel is dat er nooit een gevoel van progressie is.

Sea of Thieves is dus een grote zandbak. Best een grote zandbak. Het nadeel is dat er maar een paar schepjes liggen, drie vormpjes en hier en daar een zeefje. Heel veel materiaal om mee te werken heeft u dus niet in deze zandbak. Maar, zoals dat vroeger ook ging, kunt u best iets bouwen met het beperkte arsenaal van gereedschap als u maar een beetje fantasie heeft. Het is geweldig om samen met een kameraad de zee op te gaan, 's nachts de lichtjes uit te doen van de boot zodat men u in de verte niet goed ziet liggen, en dan een sloop van een stel andere piraten aan bonken te schieten, de buit te stelen en de boot te laten zinken. Zij krijgen toch wel weer een nieuwe boot, maar uw overwinningsgevoel is oneindig. Helaas beloont de game u er niet voor, en net als in een echte zandbak kan er ook een grote jongen komen die uw zandkasteel omver schopt en dan snel weer wegrent. Gelukkig is daar dan altijd weer Moeder Rare die u gewoon een nieuwe boot geeft, het zand ligt er nog, en u mag het weer in dezelfde vorm gaan brengen. Het is alleen te hopen dat Moeder Rare snel wat nieuwe vormpjes koopt zodat u niet de hele tijd op datzelfde kasteel met gracht uitkomt dat iedereen al aan het maken is.

Sea of Thieves gespeeld op PC en Xbox One X

7.3

Een schitterende wereld met mooiste zee ever