A Way Out review

Zeldzaam zijn de momenten waarop u tegenwoordig samen met een kennis, makker, of uw geliefde op de bank kunt zitten en een game in co-op kunt spelen op dezelfde TV. In splitscreen. Het zijn nogal wat voorwaarden, dat klopt, maar dit soort games zijn er bijna niet meer. En als ze er al zijn, dan is het meestal in de multiplayer. Neem een Mario Kart bijvoorbeeld. Dat kan lokaal en online in splitscreen. Maar daar ontbreekt dan het element verhaal aan. A Way Out heeft het allemaal. Echt. Alles. Zowel lokaal als online kan de game in splitscreen co-op worden gespeeld. Sterker nog; moet. A Way Out is namelijk niet in uw eentje te spelen. Ook niet met een vreemde. Geen vrienden, is geen game. Zo simpel is. Was alles maar zo simpel.

Geen weg meer terug

Leo zit in het gevang. Vincent, een op dat moment nog onbekende voor Leo, komt door misdaden ook in de gevangenis terecht. Dat de twee elkaar ontmoeten en samen willen ontsnappen komt al vrij snel ter sprake en dat is maar goed ook, want de game duurt slechts een uurtje of zes. Leo en Vincenten hebben een gemene deler die ze beide nog niet van elkaar weten op het moment dat Vincent in Leo's wereld binnentreedt. Na wat overleg besluiten ze niet alleen te ontsnappen maar ook dat wat hen buiten de muren verbindt aan te pakken. De weg er naartoe is er een met veel samenwerking en dat is wat de game aantrekkelijk moet maken.

En dat is ook hetgeen dat voor veel mensen aantrekkelijk is. De game is een pure co-op-game en dat is iets om A Way Out voor te prijzen. Het is zeldzaam en de manier waarop men dit uitgewerkt heeft is zeker bijzonder. Vanaf de start van de game tot aan het einde ziet u bijna altijd wat u en uw kompaan aan het doen zijn. Ook als u online met een bekende speelt ziet u precies wat deze aan het doen is. De splitscreen zorgt voor heel veel mogelijkheden en de game probeert er ook zoveel mogelijk te benutten. Puzzels maken waarbij u bijvoorbeeld iemand af moet leiden zodat uw partner iets kan oppakken, het doorgeven van een stuk gereedschap via een klein luikje in een muur en het elkaar een zetje kunnen geven om op een hoger gelegen stukje muur te komen zijn maar een paar voorbeelden van wat er mogelijk is als u met z'n tweeën bent.

De game heeft meer dan alleen het oplossen van puzzels. De puzzel-achtige opdrachten zitten vooral in het begin van de game, waarna deze een beetje omslaat naar een actiegame met rennen, rijden, varen, en hier en daar ontsnappen of personen achterna zitten en eindigt in een third person shooter. Aan afwisseling is er geen gebrek in de game en ook dit heeft men goed gedaan bij ontwikkelaar Hazelight. Maar er zit een keerzijde aan de medaille. En dat is de volgende. Ondanks de co-op, de variatie in gameplay en de manier waarop de game in beeld wordt gebracht is er niets dat perfect is uitgewerkt. Alles in de game doet het, maar niet goed. De besturing van Leo en Vincent is voldoende, maar de besturing van de voertuigen is niet best. Met een motor rijdt u overigens ook gewoon door bomen heen, maar de algehele technische kant van A Way Out op de PS4 is ondermaats. Tijdens het spelen hebben we eenmaal gehad dat een prompt vijf minuten op zich liet wachten voordat we deze konden gebruiken, tweemaal hebben we een oude savegame moeten inladen omdat we niet verder konden en aan het einde van de game crashte één van de twee PS4's waardoor we beide opnieuw moesten opstarten omdat we niet meer samen konden spelen.

A Way Outtahere

Naast het onprettig werken van voertuigen besturen en de technische problemen die wij ondervonden zijn er een rits aan andere zaken die vreemd zijn, niet goed werken of simpelweg niet leuk zijn. De game is een verhalende game en u bent best een groot deel van de tijd kwijt aan het kijken, luisteren en meeleven met de personages. Dat laatste lukte ons niet echt, maar dat is wel wat de game probeert. Om u mee te slepen in de gebeurtenissen moet de wereld waarin Leo en Vincent rondlopen wel geloofwaardig zijn. En daar ontbreekt het in het eerste deel van de game volledig aan. In de gevangenis zijn er geen ramen met tralies. Ramen zijn nooit op slot of ze staan gewoon open. Op plekken waar gevangenen komen! Een raam intrappen levert ook nooit een verdacht moment op waardoor er een bewaker komt kijken en als de mannen uit hun cel aan het ontsnappen zijn is er niemand die alarm staat. En waarom hebben die WC's in een gevangenis geen afvoer?

Ook de ruimtes waar gevangenen werken worden slechts door één of twee bewakers in de gaten gehouden. Als u om een hoekje gaat staan kunt u alles doen zonder dat iemand het in de gaten heeft. Ook het sluipen langs bewaarders hoeft u niet met enige precisie te doen. Als het niet recht voor een bewaker gebeurt, gebeurt het niet. Ooghoeken kent men niet. Zelfs een cipier die op het dak loopt, waar u voorbij kruipt, is even later gewoon verdwenen zodat u zelf het dak op kunt klimmen, een raam in kunt trappen en zo het kantoor van de directeur binnen kunt wandelen. En niemand die doorheeft dat u niet in uw bed ligt. Ik snap dat als de game hier allemaal rekening mee zou houden het wel een hele moeilijke game zou worden, maar het doet afbreuk aan de beleving. En dat is toch waarom u een game zoals A Way Out wil spelen.

Iets wat ik persoonlijk erg gaaf en Hollywood-achtig vond (al wil de ontwikkelaar van de game toch dat u de Oscars Fuckt) is een scene richting het einde van de game waarbij u moet ontsnappen uit een groot gebouw. Hierbij schakelt de game van splitscreen naar full screen en mag u om-en-om rennen en ontsnappen. De switch tussen Leo en Vincent worden gemaakt door iets dat u in een grote actiefilm zou zien en is oprecht heel erg tof. Zeker als de game Leo's gedeelte omzet naar een sidescrolling beat'm up. Zoals u kent van Final Fight bijvoorbeeld. Het jammere is dan alleen wel dat ook hier de technische gebreken naar boven komen en de helft van de klappen die Leo uitdeelt niet registeren, of Leo zelfs door tegenstanders heen slaat, maar anders om niet.

A Way Out is een gedurfd project en slaagt in het terugbrengen van co-op splitscreen spelen. En aan het enthousiasme te zien op internet is dit iets waar mensen echt behoefte aan hadden. Het is alleen jammer dat die zes uurtjes die de game duurt, niet van voldoende kwaliteit zijn om het echt een geslaagd project te maken. Het technische vlak is niet voldoende en door de slechte AI van de bewakers en politiemensen in de game, tezamen met niet meeslepende conversaties en personages is het niet geworden wat veel mensen hoopten.

A Way Out - Gespeeld op basis PS4

6

Game is puur co-op, zowel online als op de bank