Metal Gear Survive review

Star Wars Batllefront II in een notendop. Zo zou u Metal Gear Survive kunnen omschrijven. De game verkoopt niet goed, de fans van de Metal Gea... Nee, hier moet ik al stoppen. Er zijn zover ik heb kunnen bespeuren geen fans van Metal Gear Solid. Er zijn Kojima-groupies. Dat zijn het. Mensen die achter een meneertje aanlopen omdat hij kartonnen bikinimeisjes als afleiding een serieuze noot vindt in zijn games. Omdat een kippenmuts "oh zo grappig" is als je een missie een aantal keer niet haalt. Een schaap aan een ballon? Hi-fucking-larisch. Ga. Weg. Mensen die daarom op voorhand Metal Gear Survive al afschreven, omdat Kojima er niet meer is, die mogen een dagje poepruimen in Artis. Of Blijdorp.

Eten, drinken en survive

Als de gameplay van Metal Gear Survive u op voorhand al niets lijkt, dan snap ik dat u de game niet koopt. Ik zet van te voren ook een game als NHL 19 weg als "niets voor mij" omdat ik daar simpelweg geen fuck om geef. Maar maakt dat NHL 19 een slechte game? Vast niet. En dat is Metal Gear Survive ook niet. Natuurlijk zijn er scherpe randjes aan deze game en kunnen sommige zaken als een blunder worden beschouwd, maar slecht is het zeker niet. Het verhaal misschien, dat is een puntje van kritiek. Het is geen oscarwaardig verhaal en het heeft allemaal zeer weinig tot niets te maken met alles dat Metal Gear Solid is. De naam Big Boss komt er in voor en XOF, maar dat is het dan wel zo'n beetje.

Maar er is wel een verhaal. Althans, een aanzet tot de missies die uitvoert moeten worden. Er is een virus, en dat virus is via een wormhole op aarde gekomen. De bron is te vinden, althans dat denkt men, op planeet Dite. Zonder enige vorm van inspraak bent u het die daar naartoe wordt gestuurd op expeditie. Er is namelijk eerder een team heen gestuurd maar dat is nooit teruggekomen. De schone taak ligt nu bij u op het bordje om dat team te lokaliseren en een oplossing te vinden voor dit virus. Omdat alles zich dus op een andere planeet afspeelt is er weinig connectie met alles en iedereen dat is opgebouwd in de Solid-reeks.

Het doel in de game is niet om de teamleden te vinden of hoe het virus te stoppen is, maar het doel is om te overleven. Het virus en het verloren team zijn enkel de drijfveer. Overleven doet u door grondstoffen te verzamelen voor letterlijk alles. Om in leven te blijven moet u eten en drinken. Eten en drinken maken, of vinden, is in het begin lastig. Zeker omdat bepaalde zaken vervuild zijn. Als deze geconsumeerd worden in voldoende porties, tast dit uw gezondheid aan. Daar zijn uiteraard middeltjes tegen, maar om deze middeltjes te maken heeft u ook grondstoffen nodig. En niet te vergeten het recept. De grondstoffen vindt u door te spelen te looten, maar buiten uw basiskamp is overleven gevaarlijk en soms lastig, en dat maakt het cirkeltje weer rond. U moet looten om zaken te craften, loot ligt daar waar het link is, en om te overleven in het deel dat gevaarlijk is moet u spullen hebben die u moet craften. Kogels? Craften. Wapens? Craften. Slijten uw wapens en armor? Repareren kost grondstoffen, en dus craften. Maar u kunt niet alles direct craften. Sowieso heeft u voor alles dat u wil maken een recept nodig. En die liggen in speciale kisten op Dite. Dus, moet u de wereld weer in.

Oh ja, en dit is ook nog aan de hand

Als u een recept te pakken heeft, van bijvoorbeeld een nieuwe en beter stukje armor, dan moet u deze craften. Zoals gezegd zijn er grondstoffen nodig maar iets in elkaar steken kan niet altijd op de werkbank die u heeft. Sommige items hebben bijvoorbeeld een advanced werkbank nodig of een stap daarna een shop. Deze komen beschikbaar door de singleplayer te spelen. Bijna alles dat u in de game doet kost ook nog eens Kuban Energy. Wilt u een level omhoog? Kost Kuban. Iets craften? Iets repareren? Lucht in uw airtank stoppen? Alles kost energy. Na een paar uur spelen krijgt u een luchttank waarmee u de dust kunt betreden. Dit zijn plekken op de planeet waar het zicht laag is en de verwarring groot. Uw rader werkt niet meer en op de landkaart ziet u niet waar u bent. Het is lastig navigeren en vaak ook dodelijk. Uw stamina, want ook daar moet u rekening mee houden, loopt harder terug in de dust en naast eten en drinken om in leven te blijven moet u ook op uw zuurstof letten.

Zuurstof is wel aan te vullen tijdens uw tochten, met dus Kuban Energy, maar als uw tank slijt en de tochten langer worden, kost het meer en meer energie en heeft u op een gegeven moment niet genoeg meer om te investeren. Deze energie is te verzamelen door tegenstanders uit te schakelen en deze te harvesten. Dat kost natuurlijk tijd om te doen (dus eten, drinken, zuurstof, etc) maar is wel nodig om te kunnen overleven. Terug naar de basis en repareren, eventueel rusten, is een optie. Als u rust kost dat overigens alleen eten en drinken, maar heelt u wel alle wonden. Mits u meer dan zes uur slaapt.

Dit is de game in de basis. Maar dan de echte basis. Later komen er nog mogelijkheden om bijvoorbeeld kampleden op expeditie te sturen. Kunt u groeten verbouwen in uw kamp, kunt u dieren houden en water zuiveren zodat het kamp zichzelf in leven houdt. Het is misschien wel gezellig om mensen in uw kamp te hebben en ze kunnen u helpen met het onderhouden van, maar ze worden ook ziek en hebben ook honger. Dus moet u wel een deel van uw grondstoffen investeren in deze metgezellen. En dat kost dus weer extra. Alles kost wel iets in de game. En daar komt bij een hoop gamers een gevoelig punt. Er zijn ook zaken die u geld kosten, mocht u ze willen of willen gebruiken.

Metal Gear Euro's

Microtransacties. Maar of ze micro kunt noemen hangt van uw portemonnee af. De game geeft u standaard één character gratis, maar u kunt er nog drie aanmaken. Om zo'n slot vrij te krijgen moet u betalen. Met in-game munten uiteraard. Deze kunt u kopen en krijgt u, tot op heden, bij het inloggen. Konami geeft er een aantal weg, maar niet voldoende om een slot te kopen. En dus zit daar een smerigheidje. Aan de andere kant, en de discussie was er van de week al hier op Duimschroef; het nut van een extra slot is er niet. Elk nieuw personage begint hetzelfde en zal grotendeels hetzelfde pad bewandelen. Wat ik wel vies vind, is het gedeelte dat in de expeditie zit. Zoals gezegd kunt u kampleden op strooptocht sturen. Dat gaat in teams en standaard heeft u één team ter beschikking. Wilt u er meer? Dan moeten er ook hier coins ingezet worden. Oliedom. De game is geen zestig euro. Met een beetje kijken en zoeken kan u de game ook voor €30,- kopen. En dat is mooi, maar met al het gemekker dat er op voorhand was, had Konami dit moeten schrappen.

Als u niet goed door de game heen komt kunt u boosts kopen. Die geven bijvoorbeeld dubbel Kuban Energy en u vindt meer grondstoffen etc. Prima. Als mensen daarvoor willen betalen dan moeten ze dat lekker zelf weten. Maar had gewoon één savegame gemaakt, geen mogelijkheid voor de extra characters en tijdens de singleplayer geen achter slot geplaatste extra mogelijkheden. Als Konami dit had gedaan, was de online haat een stuk minder voor deze game en de kans groter dat meer mensen de game zouden proberen. Maar helaas is deze keuze toch gemaakt. Zonde. Doodzonde.

De game is namelijk enorm tof om te spelen en het is simpelweg zonde dat niet meer mensen de game spelen. Ook de multiplayer is heel erg tof. Wat er normaal gesproken vaak gebeurd is dat de singleplayer kort is en de rest allemaal op de multiplayer gegooid wordt. Niet bij Metal Gear Survive. De multiplayer is staat in dienst van de singleplayer. In de multiplayer trekt u samen met drie andere spelers op om drie waves te overleven. Als dit lukt, en u behaald een hoge ranking in die match, dan krijgt u meer en meer loot aan het einde. En Kuban Energy. Zo kunt u levelen en heeft u grondstoffen die weer gebruikt kunnen worden in de singleplayer. Die zijn namelijk gedeeld. En over een maand komt er nog een extra modes bij. Gratis en voor niks.

Ik ben er na 30 uur spelen nog lang niet klaar mee. Sterker nog, soms heb ik het gevoel dat de game pas aan het beginnen is. Er komen nog elke keer zoveel mogelijkheden bij, nieuwe recepten om nog beter wapens, armor en granaten te maken, een multiplayer die steeds moeilijker wordt en de drang om gewoon als je op pad gaat goed beslagen ten ijs te komen, dat ik me elke keer weer vermaak. Natuurlijk gaat het mij soms niet snel genoeg, en ja, er zitten soms wel eens momenten in waarop ik vind dat ik echt heb raak geslagen maar de game niet. En dan ga ik dood. En dat is kut. Maar dat weet ik inmiddels en daar moet ik dan maar mee om leren gaan. De microtransacties had men achterwegen moeten laten. Dat ben ik voor de volle 100% eens met het hele internet. Maar het is niet zo dat de game oneerlijk, onspeelbaar en onmogelijk is. Verre van. Maar u moet wel uw tanden erin durven zetten.

Metal Gear Survive - Gespeeld op PS4

Metal Gear Survive - Gespeeld op PS4
7.5