Kingdom Come: Deliverance review

Een Kickstarter, een stevige achterban en doorzettingsvermogen van de ontwikkelaar. Die ingrediënten waren er nodig om Kingdom Come Deliverance toch de markt op de te krijgen. Een ex-2K Czech medewerker begon Warhorse Studios met een klein team en na de crowdfund pakte Deep Silver de game op. Nu is de first person RPG er. De game brengt veel te weeg. Toffe momenten, minder momenten en frustratie. Ze horen er allemaal bij. Tijdens het spelen heb ik mij meermaals afgevraagd of het project niet een veel te grote jas was voor de ontwikkelaar. En dat blijkt toch wel waarheid te zijn. Maar ondanks dat de jas een paar maten te groot is voor de kleine studio verkoopt de game goed en geeft de jas in deze metafoor u wel een warm gevoel. Al is het maar van het druipende bloed.

Alle begin is moeilijk...

Het is een smerig vieze cliché, maar ik moet hem toch maken. Kingdom Come Deliverance is geen game... voor iedereen. Maar serieus niet. Het begin van de game kan best een lastige klus zijn en dus moet u om te beginnen een doorzetter zijn. Dat is één. Ten tweede moet u geen haast hebben. Als u door een game als deze heen wil rammen, dan bent u aan het verkeerde adres. Buiten dat het u niet eens zou lukken omdat het verhaal al een slordige veertig uur in beslag neemt, is dit een titel waarbij u rustig om u heen wil kijken, zaken wil lezen, wat praten met mensen die u in de dorpjes ziet lopen, hier en daar een side-quest en dan weer eens een stukje verhaal op pakt. Het gaat wat te ver om Skyrim als vergelijk te pakken, maar dat is wel waar u aan moet doen. First person, geen magie, en een wereld waar van alles te zien is.

In Kingdom Come Deliverance begint u als de zoon van een smid. Een nietsnut kunnen we hem eigenlijk wel noemen, onze Henry. Hij krijgt zo nu en dan eens wat klusjes van zijn vader en ook op de dag waarop de game begint. Henry moet wat geld innen bij een klant van zijn vader, de smid, en met dat geld steenkool kopen bij een verkopen in het dorp. Ook is het Henry's taak, die hij wat graag uitvoert, om langs de lokale gelagkamer om een koude versnapering voor zijn vader op te halen. Daar werkt Bianca. En dat is de vriendin van Henry. Henry heeft in het geniep zwaardvechterslessen genomen en aangekomen op het marktplein rond je de lessen af. Hierdoor leert u hoe de combat werkt en bent u klaar voor de confrontatie met de wanbetaler. Helaas geeft deze niet zomaar zijn dukaten op en volgt er een gevecht. Deze verloor ik, en direct gaf de game mij de suggestie dat ik de verkochte goederen op een andere manier terug moest zien te krijgen.

Zodra al het gepeupel van de eerste uren voorbij zijn breek de pleuris uit en wordt het dorpje waarin Henry woont aangevallen, platgebrand en bijna iedereen wordt vermoord. Ook Bianca. Ook Henry's moeder. En ook Henry's vader. Je moet vluchten en komt, via een een dollemansrit op een paard, bij een nabijgelegen dorpje aan. Hier begint de zin op wraak, maar ook het politieke spel dat er gespeeld wordt. De game geeft de speler namelijk veel achtergrond informatie over die tijd en de figuren die toen leefde. Als u een beetje geschiedenisliefhebber bent dan herkent u vast hier en daar wat namen, de game leunt behoorlijk op de geschiedenis. Ook locaties die in de game zitten hebben bestaan of bestaan nog steeds. Als u wil is er heel wat informatie terug te lezen in de biografieën die de game op u lost laat. Maar dit is gelukkig optioneel. Er is namelijk genoeg te lezen tijdens het spelen en te beantwoorden tijdens de gesprekken. Want gesprekken voeren is niet zomaar iets. De game heeft heel veel systemen geïmplementeerd, vandaar de jas waar ik het in begin over had. Het zou uren duren om over alles iets te vertellen, maar het voeren van gesprekken pakken we er sowieso even tussenuit.

Spreek je eigen taal

Door de game heen heeft u de keuze hoe u Henry ontwikkelt. Is het een stoere strijder met dito armor en zwaard, is het een slinkse slang met gelijksoortige tong of bent u een smerige dief? Het is aan u. Afhankelijk van welke rol u kiest zal u daar ook uw uiterlijk op aanpassen. En al deze zaken hebben invloed op hoe u gesprekken kunt sturen. Als u een conversatie aangaat ziet u in beeld een aantal icoontjes die aangeven hoe goed u bent in overtuigen, sterke taal uitslaan en een gewoon normaal antwoord. Daaronder staat voor deze mogelijkheden ook de cijfers van de persoon die u tegenover u heeft. Mits u deze kent. Is het een vreemde, dan staan er ???. Als u een vele malen hoger cijfer heeft dan u gesprekspartner is de kans van slagen groter door een antwoord te geven uit die categorie. Maar niet alles werkt. Staat u tegenover een rijke stinkerd, dan is stoere taal waarschijnlijk makkelijke om deze te intimideren. Wellicht helpt het als u onder het bloed zit, zodat deze ziet u geen grapjes maakt. Als u zich van te voren gewassen heeft, dan is de kans van slagen wellicht minder.

Staat u tegen over een reus van een kerel, dan is misschien omkopen een idee. Maar als u antwoord achterdocht wekt dan loopt het misschien niet goed voor u af. Dit zijn allemaal zaken waar u rekening mee dient te houden als u een gesprek aangaat. En dat zijn dan alleen de gesprekken nog maar. Zo moet u bijvoorbeeld ook eten, drinken en slapen. Niet de meeste favoriete bezigheden in een game, maar in Kingdom Come Deliverance moet het nu eenmaal. Heeft u geen eten en geen geld, dan kunt u het bijvoorbeeld stelen. Maar als u gesnapt wordt dan mag u het gevang in. U zou het ook kunnen afkopen, maar als u toch al geen geld had lukt dat niet. De bewoners van een dorpje kunnen u namelijk aangeven bij de autoriteiten als ze u zien. Zien ze niet wie er gestolen heeft en gaat door met uw misdaden, dan zal de bevolking zich aanpassen. De economie zal veranderen, de prijzen gaan omhoog, en de bevolking wordt achterdochtig.

Wat u eet heeft ook invloed op uw gestel. Zo is het beter om iets gezonder te eten dan alleen maar hompen vlees en stukken kaas. Eten heeft invloed op uw statistieken en te veel slecht eten maakt u bijvoorbeeld slaperig. Alcohol drinken heeft natuurlijk het bekende effect, daar hoeven we niets over uit te leggen. En op die manier heeft de game heel veel waar u rekening mee dient te houden als u deze speelt. Helaas zijn dit zaken die zo bedoelt zijn en dus de ervaring wat extra jus geven. Maar de game gaat op de PS4 gebukt onder heel veel "ervaringen" die niet zo bedoelt zijn. U kent ze wel; bugs en glitches. En dat is het grootste probleem van de game.

Ik ben geen ontwikkelaar en doe dus maar een aanname, maar Warhorse heeft zoveel in Kingdom Come Deliverance willen stoppen dat het lijkt alsof er heel veel, een heel klein beetje werkt. Quests die niet te voltooien zijn omdat er een bug in zit zijn er helaas nog steeds en zorgen er voordat dat u soms hele stukken opnieuw moet doen. Maar soms werd ik als speler ook uit de beleving gehaald. Al vrij in het begin moest ik terug naar Skalitz, het dorpje waar het allemaal begon. Ik was vrolijk wat aan het rondkijken en lopen en liep langs een berg waar diverse werklui stenen aan het hakken waren. Totaal omgeven door een berg en gesteente zette ik één pas en ineens begon er een cutscene waarbij ik uit de bosjes kwam lopen en stond ik na deze cutscene tussen het groen. Ik snap dat er ergens een trigger in de wereld zit die bij het betreden van een gebied de speler voortduwt richting de quest, maar het haalde mij uit de beleving. En dit soort zaken komen vaker voor.

Op de PC is er inmiddels een mod voor, maar op de PS4 en Xbox One niet: saven. In een game die zo groot is, is het prettig als u zo nu en dan eens kunt saven. Dat scheelt namelijk nogal mocht u onverwacht het loodje leggen. In Kingdom Come heeft u geen knopje om even de game op te slaan. Dit doet de game wanneer deze het er tijd voor vindt. En dat is niet al te vaak. Hierdoor, en ook doordat de game op de PS4 nogal eens wil crashen, zal u regelmatig een stuk opnieuw moeten spelen. Er is een item dat u handmatig laat saven, maar deze potion is vrij prijzig en u krijgt er in het begin maar drie. Zijn ze op, dan moet u doorspelen totdat de game besluit om even te saven. Super frustrerend dus.

Kingdom Come Deliverance; als een pornoster zonder make-up

Als het u inmiddels nog niet duidelijk is, dan vertel ik het u graag nog een keer. Kingdom Come Deliverance is als een pornoster zonder make-up. Er zit een hoop potentie in, er zijn veel systemen die u diverse plezierige spelmomenten bieden, u kunt met de game alle kanten op, maar het is niet afgewerkt. Men doet er bij Warhorse van alles aan om de game glad te strijken, maar sommige updates breken de game verder af dan dat ze iets goedmaken. Dat is zonde. Ik weet ook niet of het men gelukt was om de game zo af te leveren dat de meeste problemen verholpen waren bij de lancering, maar ik weet wel dat deze er voor zorgen dat de game toch minder verkoopt dan dat er publiek voor is. Ondanks dat er al een miljoen van verkocht zijn. Heeft u de game nog niet maar is dit wel iets dat precies in uw straatje past zou ik persoonlijk nog even een patch of twee/drie afwachten. Zo eerlijk moeten we zijn. Maar dan kan de jas uit en beleeft u onder de lakens nog heel wat uurtjes plezier met deze pornoster van een RPG.

Kingdom Come: Deliverance - Gespeeld op PS4

7

Sfeervol in beeld en geluid