LEGO Marvel Super Heroes 2 review

De LEGO-games in de huidige vorm zijn al sinds 2006 een zekerheid. De eerste game, LEGO Star Wars: The Video Game, wist het concept neer te zetten waarna TT Games dit uit heeft weten te breiden tot een bekende en door velen geliefde reeks aan titels. Het ding met de LEGO-game is dat u van te voren precies, maar dan ook precies weet wat u koopt. Het zijn stuk voor stuk games met een (inmiddels) grote hubwereld waar van alles te doen is, story missies te spelen zijn en deze naderhand in free play zo vaak als u wilt te herspelen zijn om alles eruit te halen wat erin zit. Deze formule is door de tijd heen wel wat aangepast hier en daar, maar eigenlijk spelen we sinds 2005 elke keer hetzelfde. Met een andere franchise en minigames, maar LEGO-games blijven LEGO-games. Helaas.

Kang is boos

Verhalen in het universum van Marvel zijn niet diepgaand. Er zitten geen GTST-achtige intriges in, geen Star Wars-twists en zover mijn kennis gaat is goed altijd goed, en slecht altijd slecht. Slecht wil de wereld veroveren of iets kwaadaardigs uithalen en goed probeert dat te stoppen. Dat is Marvel. Hier en daar met een grapje erin en met deze ingrediënten poept men de ene na de andere film op het witte doek, en ook games komen met regelmaat op de markt. Ditmaal is het LEGO Marvel Super Heroes 2. En in deze game is booswicht Kang het allemaal even spuugzat en wil de wereld veroveren. Simpel. Doeltreffend. En een prima kapstok om een blik met superhelden voor open te trekken.

Toch is het verhaal en de setting best aardig van Super Heroes 2. Het is geen lastig verhaal of met dikke plottwists maar het onderhoud zeker. Kang wil dus de wereld veroveren en doet dit in zijn beleving door portalen te maken naar andere momenten in de tijd. De helden van Marvel achtervolgen Kang en zijn gevolg en komen daardoor in oud Engeland terecht of bijvoorbeeld het oude Egypte, maar ook in een Manhattan waar Hydra de baas is. Een soort alternatief universum dus. Al deze periodes zitten aan elkaar in een grote hubwereld waaruit missies gestart worden en het LEGO-feest is compleet.

De levels van de missies zijn altijd vrij lineair en net als in de eerdere game is het onmogelijk om tijdens het spelen van de levels alle geheimen en verzamelobjecten te vinden. Elk level heeft een target aan te behalen studs die opgepakt kunnen worden, 10 minikits en Stan Lee die gered dient te worden. Als ik stiekem een hintje mag geven aan Marvel/Disney; schrappen die vent! Zeker in de games. Hij blijft maar roepen dat hij niet weet hoe hij in deze situaties terecht komt en dat hij een held nodig heeft. Daarbij is het ook in mijn ogen een zeer egocentrisch figuur die je maar beter kan afvoeren. Maar goed. Heeft u al deze objecten verzameld, dan krijgt u daarvoor vier gouden LEGO-blokjes en is het gedaan met het level. Dan is er geen reden om er ooit nog eens terug te komen. Hierna blijft de hubwereld over om u mee te vermaken. En dat kan best. Er zijn veel districten om te bezoeken, studs (de munteenheid van de game) verzamelen om weer roze lege blokjes mee te kopen die als een soort perk werken en missies te voltooien en het grote rooster van helden te verzamelen. In totaal zijn er 236 superhelden te verzamelen waaronder ook varianten vallen zoals bijvoorbeeld een cowboy versie van Captain America.

Technische problemen zwakken LEGO Marvel Super Heroes 2

Ondanks dat de games al jaren lang dezelfde formule hebben, lijken problemen uit vorige games ook elke keer de overstap te maken. LEGO Marvel Super Heroes 2 is daar helaas gaan uitzondering op. De game heeft chronische camera krampen. Deze diagnose is vrij makkelijk te stellen. In elk level zitten problemen met de camera waarbij het vaak neer komt op het niet meer kunnen zien van het poppetje waarmee u speelt. Soms begeven zich ineens grote objecten voor het beeld waardoor u maar moet gokken of u goed loopt en op andere momenten is het speelveld veel te vol waardoor u geen flauw heeft waar u bent. Het eerste probleem, van het niet kunnen zien waar u loopt, heeft men "opgelost" door boven uw hoofd een speelkaart te tonen met een afbeelding van de held die u bestuurt. Blijkbaar had men dus donders goed door dat er problemen waren en dacht men dit op deze manier op te lossen. Dit kaartje dat u ziet komt door voor- en achtergrond heen maar weerhoudt u er niet van om regelmatig te pletter te slaan of toch neergehaald te worden door tegenstanders omdat u... ze niet ziet. Die hebben geen kaartje boven het hoofd.

Het andere probleem is komt door de overvolle levels. U loopt soms wel met vijf helden tegelijk door het beeld. Als daar ook nog eens vier tegenstanders bijkomen, een shitload aan objecten in de wereld en een camera die alles in beeld wil houden, dan is de chaos compleet is het overzicht zoek. In de vroegere LEGO-games waren de levels minder vol, had u meestal maar een mee-loper en was de camera wat meer geconcentreerd op u als speler. Helemaal als u de diepte in loopt is het vaak zoeken naar waar u bent. Daarbij heeft men besloten om onder sommige knoppen meerdere acties te koppelen. Op de PS4, waar ik de game op speelde, zat onder de knop met het rondje de interactie van die held met de wereld, een tweede aanval en bij ingedrukt houden een charge aanval. U snapt dat dit regelmatig voor verkeerde acties en slordige momenten zorgt. Dat had beter gekund als deze gewoon naar een trigger of shoulderbutton was verplaatst.

En meer is er eigenlijk niet te vertellen over LEGO Marvel Super Heroes 2. Het is een "best leuke game" die last heeft van de technische tekortkomingen. Het is een game die andere superhelden in het licht zit. U speelt niet standaard met Hulk, Spider-Man en Captain America. Heel veel andere, soms voor mij onbekende, helden komen aan bod en dat geeft de game net even een andere smoel. Het toont wel aan dat men door de jaren heen bij Marvel te veel helden heeft bedacht. Mr. Marvel en Ms. Marvel, Spider-Man en Spider-Woman, Ant-Man en Wasp en natuurlijk is er ook een vrouwelijk variant van Hulk. Het is allemaal wat makkelijk in mijn ogen. Iets waar LEGO en TT Games niets aan kunnen doen, zo is het universum van Marvel nu eenmaal, maar het slaat wel terug op deze game.

Het is tijd voor verandering in de LEGO-games. Alleen als u mij op de man af zou vragen: hoe dan? Dan heb ik daar geen duidelijk antwoord op. Als de problemen van deze titel aangepakt zouden worden en de hubwereld wat kleiner en overzichtelijker dan kunnen we met deze formule nog wel even een paar jaar vooruit. Dat redden we. Echt. Maar wat grotere veranderingen zouden geen kwaad kunnen. Ondanks dat deze game wat tegenvalt kijk ik wel uit naar de volgende LEGO-game. Maar dan even niet iets van Marvel, DC of Star Wars. Daar zijn er al te veel van. Een uitstap zoals Jurassic World was tof, of Indiana Jones. Het wachten is op de volgende aankondiging en tot die tijd af en toe even een uurtje in de hubwereld vertoeven, totdat de frustratie weer even te hoog oploopt.

LEGO Marvel Super Heroes 2 - Gespeeld op PS4

6.7

Super veel superhelden