Star Wars Battlefront II review

Star Wars Battlefront II. Toen de reviewcode voor deze game op de digitale deurmat viel wist ik dat dit een lastige zou worden. Niet vanwege het genre. Niet vanwege Star Wars. Ook niet vanwege het gebrek aan ervaring met de eerste game. Maar het was lastig om deze game in te stappen met een open vizier en zonder invloed van het gedoe dat er vooraf met EA, DICE, Disney en deze game aan de hand was. Het internet stond op z'n kop, EA deed dansjes rondom de gamers en aan het einde bleek Disney invloed te hebben op de stop tot de aankoop van loot boxes met euro's, terwijl er ook berichten zijn dat Lucasarts, nu onderdeel van Disney, juist de beslissende factor was dat de loot boxes gevuld waren met star cards en niet met cosmetische items. Het is een bende rondom Star Wars Battlefront II en als zelfs de commissie rondom kansspelen zich ermee gaat bemoeien en Kassa items gaat maken over loot boxes is het hek van de dam. En alsnog moeten wij, geheel objectief, naar deze titel kijken. Lastig, maar we doen het wel.

Singleplayer in een multiplayer game

Laten we rustig aan beginnen met de singleplayer van de game. In tegenstelling tot de eerste Battlefront heeft Battlefront II een verhaal en een singleplayer campaign. Voor mij een interessant gegeven en ik begon dan ook dapper als eerste aan deze campaign. In het verhaal speelt u een personage genaamd Iden Versio. Iden is een vrouwelijke soldaat in het leger van The Empire en u speelt dus aan de slechte kant van het spectrum van The Force. Iden is gevangen genomen door de rebellen, maar het blijkt al snel dat dit gepland was. De Rebels hebben namelijk een boodschap onderschept van de Empire en voordat men deze kan ontcijferen moet deze gewist worden. Dit lukt Iden maar toch slaan de rebelen keihard de Empire in het gezicht. Hierdoor verandert de toon van The Empire en vraagt Iden zich af of ze nog wel thuishoort bij de donkere kant van The Force.

Een standaard goed vs kwaad verhaal is dat wat er gespeeld wordt in de singleplayer van Battlefront II en het krijgt dan ook de stempel "matig" mee. Niet alleen het verhaal is matig, maar de gehele singleplayer is matig. Een van de problemen is dat u als speler beloont wordt voor het exploreren van de voorgeschotelde levels omdat er collectables verstopt liggen, maar als u ook maar even iets buiten de grenzen van de game terecht komt u gemaand wordt om snel terug te gaan naar het gebied van de missie. Sowieso is het belachelijk dat in een game een map wordt gemaakt waarbij u wel de mogelijkheid hebt om overal te lopen, maar dat technisch wordt afgestraft.

Daarbij heeft u, en later blijkt ook grotendeels zo te zijn, continue het gevoel dat u een singleplayer-game speelt in de levels van een mutliplayer-game. U kunt altijd maar één kant op er is geen kans op verdwalen. De levels voelen aan als een maat 36 sok om een maat 48 voet. Gelukkig knelt dit slecht een kleine zes uur, want na die tijd bent u door alle missies heen. Waarschijnlijk heeft u dan niet alle verzamelobjecten, maar waarom zou u, kunt u denken. Helaas blijkt dat daar nog wel een haakje aan zit.

Want alles dat u in de game doet, doet u eigenlijk voor het vrijspelen van geld, loot boxes of andere materialen. En ondanks dat we nog niet op dit punt zijn aangekomen, zijn er er toch al aangekomen. De singleplayer voelt namelijk als een grote tutorial voor de echte game. U speelt met bijna alle voertuigen, speelt met verdacht veel hero's die de game rijk is en krijgt voor het uitspelen van de levels en het verzamelen van de collectables een beloning. Alles dat u doet draagt bij aan een beloning. In de game zit een kopje genaamd Career waarbij u per onderdeel doelen heeft die behaald kunnen worden. Deze kunt u innen als ze gehaald zijn en geven u een beloning voor het spelen. Hierdoor bent u zelfs geneigd om de Arcade te spelen, terwijl daar niet echt een reden toe is. Arcade is een onderdeel in de game waarbij u het gevoel krijgt een multiplayer match te spelen, maar u dat tegen de AI van de game doet. U weet dat van te voren, en dus is de vraag waarom u dit zou willen. In de oude Red Alert-games (RIP) was er ook een optie om tegen de computer te spelen. Maar niemand deed dat, daar was geen eer aan te behalen. Hier ook niet, behalve dus in-game credits of een loot box.

Assault's in je broekje!

Als we de singleplayer en Arcade aan de kant zetten dan komen we bij het hart van de game. De Assault's. Er zijn er twee. De ene is voor ruimtevoertuigen, en puur en alleen voor deze voertuigen en bestaat uit 12 tegen 12 in zogenaamde dogfights. Vliegen door de ruimte en iedereen aan bonken schieten. Natuurlijk is het geweldig om zelf een keer in een X-Wing of Tie Fighter te vliegen. De bijbehorende geluiden maken het geheel compleet. Ondanks dat de besturing niet de mijne is, zoals eerder al gezegd, is dit wel een mode die zo nu en dan een potje verdient. Maar de echte, keiharde kern gameplaywise is toch Galactic Assault. Deze brengt alle andere modi samen. U kunt niet kiezen voor u voor de goede of de slechte bent. U wordt ingedeeld bij een van de twee kampen en kiest voor een van de vier classes: Assault, Heavy, Officers, of Specialists. Daarna belandt u in een gevecht waarbij het doel is om, meestal, twee punten op de map te bezetten, veroveren of te verdedigen. Lukt het één van de twee om het doel van de ander omver te gooien opent zich het volgende stukje van de map. Staat u aan de kant van de verdedigende partij dan is het uw doel om een bepaald aantal tegenstanders om te leggen. Is dat behaalt voordat de tegenpartij haar doel heeft bereikt, wint u.

In deze mode gaat het om de tegenstander te verslaan. Door te schieten verdient u punten en die punten kunt u weer gebruiken om speciale eenheden te selecteren zodat u één ronde kunt spelen als een opgepompte robot, een wookie of bijvoorbeeld uw favoriete aangekochte held zoals Han Solo, Darth Vader of Darth Maul. Hiervoor moet u wel redelijk wat punten scoren tijdens een match. Voor een hero dient u toch wel 6000 punten te hebben behaald. Als een potje afgelopen is, dan bent u die punten weer kwijt dus u mag wel echt uw best doen wil u dit bereiken. Het is niet onhaalbaar, maar een beetje achterover hangen is er dus niet bij.

Het spelen van een held heeft grote voordelen. Deze zijn krachtiger op het slachtveld, zijn veel lastiger kapot te krijgen en natuurlijk wil iedereen Darth Vader zijn. Want cool. En dit waar de grote vishaak van EA en DICE te voorschijn komt. En niet zo maar een haak. Nee een hele dikke, zilveren, met diamanten belegde en door de platinasaus getrokken vishaak met een draad van robijnenslijpsel dat gelijmd zit op een goud gesponnen draad. Jawel, we zijn er. De loot boxes. Het was lastig om een moment uit te kiezen voor het maken van deze review. Voordat de game uit was speelde ik al. De editie die ik kreeg is immers de Elite Trooper Deluxe Edition en daarmee kon ik eerder aan de slag. Ook zaten hier negen loot boxes bij waar direct een aantal level 4 star cards zaten en een groot aantal hero's unlockt was. Dit even ter info.

Op de vrijdag dat de game uitkwam besloot EA om de loot boxes uit te schakelen. En dus zou u denken dat de ellende over was. Maar de structuur van de game is nog steeds gericht op het kopen van doosjes met spulletjes. Er zijn in totaal 14 hero's en 10 voertuigen. Zoals gezegd had ik een editie die behoorlijk opgepompt was en het is dus lastig te zeggen hoe lang u er over doet om alle hero's en voertuigen vrij te spelen. Voor heel veel acties krijgt u iets van credits en daarmee heeft u de keuze: sparen voor een hero, of loot boxes kopen. Het sparen voor een hero is duidelijk. Voor bijvoorbeeld 15.000 credits koopt u Darth Vader vrij. Deze kan dan ook nog bestookt worden met drie star cards, en die komen weer uit loot boxes, of u kunt deze maken met scrap. Wat dan ook weer grotendeels uit loot boxes komt. Darth Vader in-game kopen geeft u niet de mogelijk om ook echt met hem te spelen. Dan moet in de multiplayer nog wel voldoende punten halen om hem daar in te kunnen zetten. Maar ook als u genoeg punten heeft, kan dat niet altijd. Want; er mag er van Disney/Lucasarts maar één Darth Vader in het veld lopen. Wilt u spelen als Darth Vader (DV voor intimi) maar er loopt al een andere speler rond als DV, dan krijgt u de melding dat er teveel in het spel zijn en heeft u pech. Heeft u eindelijk de credits bij elkaar en drie star cards in DV gestoken naar het kopen van heel veel loot boxes, kunt er niet eens mee spelen!

En dan zijn we er nog niet. Zoals gezegd kunt u ook loot boxes kopen. In deze boxes zitten bijvoorbeeld star cards, emotes, wat credits en een overwinningspose. Deze zijn in het begin van lage waarde en kunnen in level omhoog. Star cards geven u een boost of nieuwe mogelijkheden. De boosts zijn bijvoorbeeld dat u het proces van hitpoints regeneration eerder begint of dat u wat leven terugverdient als u een tegenstander omlegt. Maar ander soort granaten of een schild behoren ook tot de mogelijkheden. Zo had ik, door mijn duurdere editie, als level 1 speler direct een level 4 schild op mijn heavy. Prettig, want die kan best wat kogels vangen. Elk star cards is te upgraden. Dat gebeurt ook met scrap maar er hangen wel voorwaarden aan. Deze zijn te lezen als u de kaart selecteert, maar heel duidelijk is het allemaal niet. Zo heeft uw class of hero zelf ook een level. Daar wordt niets over verteld, maar deze is wel belangrijk voor het opwaarderen van uw cards. Hoe het level omhoog gaat? De game vertelt u het niet.

Maar u raadt het misschien al, of niet omdat u niet verwacht dat de vishaak zo diep uw lip in gaat, des te meer verschillende star cards u heeft voor een hero of class, des te hoger het level van uw personage. De grind is real. Echt. Naast deze kaarten zijn er ook mods voor uw wapens, emotes, overwinningsposes en zijn er ook verschillende kaarten voor de hero's en voertuigen. Het is bijna onmogelijk om uit te rekenen hoe lang u hier mee bezig bent. Als u de singleplayer uitspeelt en wat mutliplayer speelt dan kunt u DV wel kopen, maar dan heeft u geen loot boxes. U krijgt ze wel voor het dagelijks inloggen, maar die zijn natuurlijk niet gevuld met het goede spul. De hamvraag is; is het pay-2-win? Zonder dat u er op dit moment echt voor kunt payen, maar die mogelijk komt wellicht weer terug.

Ja, en nee. Als u een shooterflapdrol bent kunt u loot boxes verzamelen wat u wil, kunt u star cards blijven upgraden en equipen, maar als u heel erg slecht bent, maken deze cards u niet heel goed. Een speler die als een domme koe op tegenstanders afrent met zijn level 4 shield zal onherroepelijk sterven. Maar, spelers die wel redelijk hun mannetje staan, die hebben zeker baat bij de goede kaarten. De spelers die bovenaan staan aan het einde van een match hebben allemaal sterke kaarten. Dat is een gegeven. Zeker nu, nu de game een klein weekje uit is, kunt u als goede, net beginnende, shooterboy nog best meekomen, maar verwacht niet dat u veel als DV rond zal lopen tijdens matches.

Maar er is nog meer mis, helaas

Even een positief punt, want dat is er zeker. De game ziet en klinkt ongelooflijk goed. Grafisch is het een genot voor het oog en natuurlijk zijn alle geluiden precies dat wat je er van mag verwachten. Daar is zorg en aandacht aan besteed, zonder twijfel. Ook de maps zijn prachtig vormgegeven. Maar, de maps hebben ook allemaal een beetje een probleem. Het zijn namelijk stuk voor stuk trechters. Daarmee bedoel ik dat het heel vaak zo is dat er één punt is waar om gestreden wordt en iedereen daar gaat staan en maar domweg gaat knallen. Voorbeeld; er is een map waar een archief bewaakt moet worden, of verovert. Ondanks dat er aan beide kanten gangen zitten met deuren en er dus omheen gelopen kan worden, mond het toch altijd uit in groep A die aan de ene kant staat, groep B aan de andere en als de schuifdeur even opengaat begint iedereen te knallen en granaten te gooien. Eén van de twee zal langzaam terrein winnen waarna iedereen verhuist naar het volgende punt om wederom via en trechter bij elkaar te komen en lukraak begint te schieten. Niet alle maps hebben dit direct, sommige beginnen open, maar er komt altijd een punt waarbij dit gebeurt. En dat is best zonde. Want op dat moment is er weinig, ik zeg niet geen, maar weinig tactiek meer te bekennen in de game.

Iets waar ik slecht tegen kan, en u eerder al van op de hoogte stelde, is ook in de multiplayer het geval. Stel u moet Punt X beschermen. Er komt een tegenstander aan, u verjaagt die en rent er achteraan om deze kapot te schieten. Heerlijk. U rent, hij rent weg, u schiet een beetje in z'n rug, en dan... dan rent hij door, u er achteraan en vertelt de game u dat u terug moet want u bent buiten uw missie gebied. Zelfs in de multiplayer zit deze onzin. Een tegenstander kan er wel komen, u dient binnen 10 seconden terug te zijn anders is legt u het loodje. Dit soort dingen, die irriteren. Die horen niet.

Ik zou nog uren kunnen doorpraten over Star Wars Battlefront II, maar er is inmiddels over de hele wereld al zoveel gezegd dat het een lastige taak is om iets te zeggen dat u nog niet weet. De game is mooi, speelt soepel en het op het audiotechnische vlak is alles dikke prima. Echt. Voor Star Wars-fans is het spelen van hun favoriete franchise sowieso een genot. Maar, en die vraag kreeg ik, wat blijft er over als je het Star Wars-gedeelte wegkrabbelt uit deze game? Niet veel. Een game die een grindfest is om alles te verzamelen. Als u niet alles wil verzamelen zal u toch moeten om uw star cards te upgraden en met de sterkere spelers mee te kunnen, met aardige maps wat invulling betreft maar die soms een draak zijn om te spelen en vier wapens per personage. Met mods die u uit loot boxes krijgt als u gelukt hebt, want de loot is en blijf random. De Battlefront-reeks tot nu toe trekt gelijk op met de status van de Death Stars. Zowel de eerste als de tweede leken een goed idee, maar zijn uiteindelijk tot ontploffing gekomen en leveren niets meer dan scherven op die hier en daar schitteren in de zon, maar het blijft een hoopje schroot.

Star Wars Battlefront II - Gespeeld op PC

5.5

Grafisch is het Star Wars