Need For Speed Payback review

Vanaf 2000 hebben we, tot aan vorig jaar, bijna elk jaar een Need for Speed-game op de markt zien komen. Wellicht viel dat niet zo op maar de afgelopen 17 jaar zijn er 19 games uitgekomen in de reeks. Soms dus zelfs twee per jaar! Bij sommige reeksen, waarvan we de naam niet zullen noemen, heeft het geholpen om een jaartje een break te nemen. Ook bij EA leek men dit een goed idee voor de NFS-reeks na 2015. Tijdens de E3 van 2017 zagen we Need for Speed Payback. Een nieuwe game, met dezelfde ontwikkelaar als Need for Speed uit 2015 en Rivals uit 2014. Een studio dus waarvan je zou denken dat men genoeg ervaring heeft om er iets moois van te maken. Helaas is dat gefaald en is Need for Speed Payback een dramatisch deel uit deze serie.

Het verhaal, de spelers en de elastiekjes

Need for Speed-games zijn geen RPG's en dus is het niet te verwachten dat Payback een geweldig verhaal heeft. Het beste is het te vergelijken met een Fast and the Furious-film of gewoon de vorige game uit 2015. Want NFS Payback is een game waarbij het draait om wraak. Zoals zo vaak in dit soort games. En films. Tijdens een poging om een dure sportwagen te stelen wordt uw crew van drie man bedrogen door iemand waarmee samengewerkt wordt en loopt deze rooftocht verkeert af. De crew valt uit elkaar en de hoofdrolspeler, en één van de drie personages die u bestuurt, Tyler, begint te werken voor de persoon waarvan men de auto wilde stelen. De dame die u een mes in de rug heeft gestoken werkt voor The House. The House is een criminele organisatie de politie in de zak heeft en alle belangrijke races in de stad ook. U wilt wraak en moet, zoals dat hoort, onderaan de ladder beginnen.

Het is een enorm standaard en voorspelbaar verhaal met niet boeiende personages die ook nog eens ingesproken zijn door stemacteurs die alles vanaf een stuk papier lijken op te lezen zonder zich echt in te leven. En dat is hinderlijk. Ook omdat men redelijk veel met elkaar aan het praten is tijdens het racen en het rijden in de open wereld. Iets anders dat hinderlijk is, is dat tijdens de stukken gameplay van het verhaal, alles een race is. Ook al is het geen race. Moet u vanaf uw werk naar huis rijden? Waarbij u met niemand in competitie bent en er niemand achter u aan zit? Tijdsdruk. Moet u een auto ergens afleveren? Doe het snel, anders is uw tijd op. Maar er zijn meer vreemde situaties. Rijdt u tijdens een offroad missie niet door de poortjes heen van de checkpoints bent u af. Wat is het nut dan van offroad rijden? Ja, u rijdt door het zand en u kunt net iets meer afsnijden, maar nog steeds moet u door poortjes heen waardoor u dus gewoon een parcours rijdt. Gekkenhuis.

Een van de meer hinderlijke dingen in Need for Speed Payback is het rubberbanding. Wellicht zegt het u niets, maar rubberbanding is een systeem waarbij u als speler als het ware met een elastiekje vast zit aan uw tegenstander(s) en ze dus altijd bij u in de buurt zijn. Hoe hard u ook rijdt, hoeveel nitro u ook gebruikt, er zijn altijd tegenstanders in de buurt. En het valt fucking veel op. Begint u een race en gebruikt u geen nitro, dan rijden tegenstanders bij u in de buurt. Gebruikt u wel direct nitro, dan rijden ze dat ook. Wordt u ingehaald door de politie terwijl u 100 km/u rijdt en gebruikt u nitro om bij ze weg te komen, dan rijden ze nadat uw nitro op is nog steeds naast u of zelfs voor u. Elke keer. Sowieso stelt de politie in veel gevallen niets voor. Buiten dat u ze heel snel van de weg drukt, bent u ook van ze af als u als naar de finish rijdt van uw missie. Op het ene moment rijden ze nog naast u, 100 meter later waar uw checkpoint is, zijn ze ineens weg. Nutteloos dus. Het zijn dit soort zaken die u het gevoel geven dat er allemaal minder aandacht aan gegeven is en er minder over is nagedacht en dat is zonde, want er is wel zorg besteed aan de technische kant van de game.

Nou, daar gaan we: loot boxes

Zodra u de prologue heeft uitgespeeld opent de wereld zich voor u. En dit is het moment dat er veel meer te doen is dan u dacht. Kleine missies waarbij u een bepaalde snelheid moet behalen, fiches die te verzamelen zijn of billboards waar u doorheen moet springen voor wat extra reputatie of in-game coins. Ook zijn er wat andere races te rijden naast die van de story mode, u kunt garages unlocken en benzinepompen vrijspelen waardoor u een fast travel mogelijkheid in de game krijgt. De wereld is niet gigantisch groot, maar er is wel redelijk wat te doen en doordat deze niet bizar groot is en de afwisseling van het landschap daardoor groot is, is het een leuke wereld om in rond te rijden. Maar vanaf dit punt begint ook de ellende waardoor deze game of een hele grote dikke grind wordt, of u nog meer geld gaat kosten dan de originele aanschaf.

Alle race-missies die u vanaf dat moment kunt spelen hebben een aanbevolen level voor uw auto. In het begin start u met een offroad- en een raceauto. Beide hebben een level en dat level moet omhoog. Stel dat uw volgende missie een aanbevolen level van 185 heeft en uw auto is level 160, dan kunt u er beter niet aan beginnen. Het is ook vanaf dit moment dat de game een pop-up toont op het scherm met de volgende tekst: You're going to need an edge to keep u with this Street League. Visit a TUNE-UP-SHOP for Speed Cards to boost you Car Performance Level. Op het moment dat u Speed Cards ziet staan weet u hoe laat is het. Inderdaad, elke auto heeft zes sloten voor kaarten die van 1 tot 10 in waarde hebben en uw auto op verschillende vlakken upgraden. Des te hoger de waarde van de kaarten is, des te beter uw auto is en des te hoger uw auto's level is.

Deze kaarten verkrijgt u op verschillende manieren. In de TUNE-UP-SHOP kunt u deze kopen voor in-game coins die u verdient met races, maar goedkoop zijn deze kaarten niet. Daarbij hebben de shops random wat kaarten in de aanbieding waarvan een groot deel ook een laag level is. Elke 30 minuten verversen deze shops en zijn er nieuwe kaarten te koop, maar welke het zijn is altijd onzeker. Na elke race die u wint mag u een kaart kiezen. Deze is voor de auto waarmee u gewonnen heeft en u mag kiezen uit drie kaarten die afgedekt zijn. Het blijft dus een gok wat u krijgt. Is de Speed Card te laag level of heeft u er niets aan kunt u deze verkopen voor wat coins, inruilen voor Part Tokens of naar de garage sturen. Het verkopen is duidelijk maar de andere twee zal ik u toelichten. Het sturen naar de garage wil zeggen dat u deze kaart op een andere auto, uit de zelfde categorie (race, offroad, etc) kunt gebruiken. Het inruilen voor Part Tokens is een heel ander verhaal.

Voor drie Part Tokens kunt u, middels een soort fruitautomaat, gokken om één Speed Card te draaien. U kunt nog net wel kiezen wat voor categorie u wilt, maar daarna is het bidden dat u iets moois krijgt. Is het ruk? Dan heeft u pech en zijn de drie Part Tokens weg. Is uw geld op, uw auto te laag level en u heeft geen in-game geld meer dan heeft u twee keuzes. U kunt oude races opnieuw spelen waardoor u wat geld verdient, wellicht wat reputatiepunten (als u in reputatielevel omhoog gaat krijgt u een loot box) en misschien een goede Speed Card. Dit kan neerkomen op heel veel races, heel vaak opnieuw spelen. Maar u kunt ook Shipments kopen. Ja, daar komt het, kopen. Voor ongeveer één euro per shipment krijgt u een kist met wat in-game geld, een vanity token en een aantal Part Tokens. Dit zijn er, van alle boxes die ik heb opengemaakt, maximaal vier. En dus kunt u voor één euro de trekarm gebruiken van de fruitautomaat en hopen dat u iets moois krijgt. Mocht het u geen bal kunnen schelen kunt u voor €50 ook een pakket kopen met 5850 punten zodat u lekker los kunt gaan. Maar wacht, het kan nog erger.

Er zijn namelijk ook andere auto's te koop in de game. U wilt natuurlijk niet met een Volkswagen blijven rijden die u in het begin kun kiezen, daar is de rek op een gegeven moment ook wel uit. Dus koopt u een nieuwe, standaard krachtigere auto na verloop van tijd en... mag u opnieuw beginnen. Deze auto zal namelijk lager zijn in level dan uw huidige raceauto die vol met Speed Cards zit. Dus moeten er kaarten ingestoken worden in uw nieuwe aanschaf. De kaarten die u al heeft verzameld en van toepassing zijn op uw huidige auto, kunnen niet overgezet worden naar een nieuwe. U moet dus opnieuw beginnen met het verzamelen van kaarten, grinden, races opnieuw doen of weer uw pinpas trekken en loot boxes kopen.

Overdrijven is ook een vak!

Klopt, maar in dit geval niet. Het is een grindfest of een prijzencircus om uw auto's te onderhouden in Need for Speed Payback en ze op het level te krijgen en te houden zodat u er comfortabel missies mee kunt spelen. Reputatie verzamelen en in-game coins helpen u, maar u ontkomt er niet aan om met uw level 200 auto een race opnieuw te spelen waarbij het aanbevolen level 140 is, maar u geen keuze heeft omdat de volgende missie in het verhaal 230 aanbeveelt. U kunt natuurlijk altijd in de multiplayer stappen, waarbij u ook in-game coins kunt verzamelen, maar als u met een level 135 auto aankomt zetten tegen level 300 auto's, dan wens ik u heel veel succes. Dat gaat hem niet worden.

Ik heb geprobeerd om naïef te zijn en heb getracht mijn gedachten zo te draaien dat EA en Ghost dit alleen maar gedaan hebben voor mensen die echt in tijdnood zitten en daarom geld uit kunnen geven om progressie te boeken. Dat het niet nodig is om loot boxes te kopen en dan met de inhoud, die u echte euro's kost, aan keer aan de prethaak te trekken en te hopen dat er iets nuttigs uitkomt. Maar ik kan het niet. Door de grind, en zelfs een trophy/achievement voor het herspelen van reeds behaalde races lijkt men toch echt te hopen dat u de knip trekt en meer geld gaat uitgeven dan dat van de aanschaf van de game. En voor wie? Want de multiplayer stelt weinig voor, dus voor wie is dit systeem bedacht? Juist, voor de knip van EA.

need for speed PAYPAYPAYPAYback

Het is zonde. Ondanks de rubberbanding die er in de game zit en die heel erg hinderlijk is, zijn er ook best een aantal toffe dingen in de game. De open wereld zoals ik al aangaf zit leuk in elkaar en er is voldoende te doen. Zo is er bijvoorbeeld een onderdeel met derelicts waarbij u onderdelen moet zoeken in de wereld om van een stuk oud metaal een supercar te maken. Ook is er redelijk wat te doen aan het uiterlijk van uw auto, zijn de mini-missies die u tegenkomt leuk om te doen en werkt de multiplayer op technisch vlak ook gewoon prima. Grafisch is het in orde maar technisch mankeert er nog wel hier en daar iets. De laadtijden zijn soms extreem lang en vanaf het moment dat ik "X to start" druk totdat ik gas kan geven (op een standaard PS4 en de game is digitaal) duurt het bijna twee minuten. Ook het herstarten van missies duurt vaak lang.

Need for Speed Payback had een leukere game kunnen worden als men fundamentele zaken anders had aangepakt. Het continue in uw gezicht drukken van Speed Cards is een klap in uw gamesmoel. Ook als u een missie niet haalt of even quit vertelt de game u dat u wellicht moet upgraden in de TUNE-UP-SHOPS die de game rijk is. Een aantal goede ideeën lijden zwaar onder hetgeen dat de game doet aanvoelen als werk. En als iets in uw vrije tijd op werken begint te lijken kunt u er maar beter snel mee stoppen.

Need for Speed Payback - Gespeeld op PS4

Need for Speed Payback - Gespeeld op PS4
5.8

Grinding en loot boxes

4/10

Open wereld

9/10

Verhaal en personages

6/10

Pluspunten

  • De open wereld heeft genoeg mogelijkheden voor uren vermaak
  • Grafische afwisseling van omgevingen
  • Interessante keuzes van muziek maken soundtrack afwisselend

Minpunten

  • Grinden dat nodig is zet aan tot het kopen van loot boxes
  • Het verhaal en de personages zijn matig neergezet
  • Nitro gebruik en het rubberbanden geven een naar racegevoel

Maak onze dag, deel dit met je vrienden!

  • General Dripple

    Lootboxen in je broekje!

  • JCDenton

    Mensen die deze game kopen zijn knettergek.

    • Dave Janssen

      Ik heb vanwege de Star Wars 10 uurs demo nu tijdelijk Origin Access. En van dit spel kan ik nu dus ook een 10-uurs demo spelen. Maar ik vraag me af of dat de moeite van het downloaden waard is. Hier een 5.8, op Gamespot een 5. De video’s die ik heb gezien van dit spel maakten niet veel indruk, en dan met name de Jason Bourne style missies.

      En net als de reviewer erger ik mij heel hard aan de rubberbanding AI. Zeker als dat erg opvallend is. Tien tot 15 jaar terug ergerde ik mij daar al aan, en nu alleen maar meer. Het komt op die manier als een racespel voor kleuters op mij over. Ik speel wel arcade racers, zoals DiRT 4, WRC 7 en F1 2016, maar die zijn niet/minder voor kleuters.

      Mocht ik toch nog plezier beleven aan de demo (als ik hem al download) zou ik overwegen hem ooit voor 5-10 euro op te pikken. Maar 60 euro voor dit? Never.

      • JCDenton

        Niet downloaden dus en over een jaar uit de budgetbak vissen mocht je er dan nog de kracht voor kunnen vinden om deze meuk te spelen.