FIFA 18 review

Ik ben geen sporter in het dagelijks leven, maar ik kan u vertellen dat ik mij een echte god voel op de groene mat als ik een overwinning behaal in FIFA-games. Het FIFA Ultimate Team-gedeelte sla ik doorgaans over, behalve dit jaar, en ook ben ik in The Journey: Hunter Returns gedoken. U zag het al aan alles, het is tijd voor de FIFA 18 review. Elk jaar brengt EA een FIFA-game uit. Vroeger in een jaar waarin een EK/WK plaatsvond soms twee in een jaar. De laatste FIFA die in mijn bezit was, was FIFA 16. En die game speelde ik nog twee dagen voordat FIFA 18 op de mat viel. Ondanks dat geen enkele voetbalclub in Nederland mij als professionele eSporter zal aannemen, stop ik er toch altijd een hoop uurtjes in. En dat is niet zonder reden.

Weinig FUT voor The Journey

Aan het einde van de review pakken we de gameplay en hoe die nu is vast, maar eerst kijken we naar FUT en The Journey: Hunter Returns. In The Journey, de singleplayer story-mode, van FIFA 18 krijgt u eerst een flashback naar het eerste seizoen van The Journey in FIFA 17. Omdat ik deze niet gespeeld heb is het goed dat ze een terugblik laten zien. Wat direct opvalt is dat er best wat emo-gedoe in zit. Ik ben niet tegen iets met emotie, maar dit past zo niet bij FIFA voor mijn gevoel. Ik hoopte dat dit in Hunter Returns een stuk minder zou zijn. Het verhaal is dat Hunter naar een Engelse club vertrekt en welke kunt u zelf kiezen. Bij het kiezen van de club ziet u ook wat het doel van de club is. Sommige willen per se als eerste eindigen in de competitie, anderen nemen genoegen met een top 4 plaats. Ik ga voor Everton. Daar zit Koeman, en dat leek mij wel aardig. Daarbij heeft Ronald de lat niet al te hoog liggen en vindt hij het prima als ik in de top 4 eindig. Prima, we gaan aan de slag!

De volgende keuzes bestaan uit welke positie ik op het veld wil innemen en natuurlijk ga ik voor striker, waarna het verhaal begint. Wat tof is, is dat ik op vakantie begin en start met een potje straatvoetbal. Dit doet me verlangen naar FIFA Street en is een leuk begin. Drie tegen drie en lekker voetballen. Daarna begint het seizoen is het trainen, wedstrijden, trainen, repeat. Dat is het patroon van The Journey met tussendoor cutscenes en bijvoorbeeld een interview. In dit interview, maar ook in andere gesprekken, maak je keuzes. Deze keuzes hebben invloed. Er zit geen diepgaand RPG-systeem achter, maar het image van uw Hunter kan richting "cool" gaan of "fiery". Met fiery heeft u meer volgers maar bent u minder populair bij de coach. Met de status cool heeft u meer speeltijd en kunt u meer verdienen. Waarom u dus voor fiery zou gaan durf ik niet te zeggen, maar als u goed genoeg speelt en zorgt dat u op de trainingen uw best doet staat u sowieso op het veld tijdens de wedstrijden. Het is daar vaak zaak om met een score van 8.0 of hoger van het veld te gaan, en goed te luisteren naar de tussentijdse aanwijzingen van de coach. Korte en lange passes, bal veroveren en scoren brengen allemaal een glimlach bij de coach op zijn gezicht en dus ook in uw portemonnee. The Journey: Hunter Returns is leuk, maar vreemd. Er zit een behoorlijk hoog emotioneel gehalte aan, net als bij FIFA 17. En dat voelt helaas ongemakkelijk en is iets waar ik niet op zit te wachten bij een voetbalgame.

Natuurlijk kan FIFA niet meer zonder FUT. Het spel onderdeel waarbij u begint met een basis team en door middel van spelers kopen uw team op kunt bouwen om zo offline en online hogerop te komen. Meer spelen betekent meer coins, en meer coins geeft u de kans om betere spelers op de markt te kopen. Persoonlijk is dit niet wat ik zoek in een game als deze. Voor heel veel mensen is dit het ultieme onderdeel van FIFA 18 en het steekt zeker prima in elkaar, maar mijn persoonlijk voorkeur gaat uit naar gewoon lekker een potje voetballen. En het kopen van spelers, op posities neerzetten waar ze zich prettig voelen en ook nog eens met andere spelers overweg kunnen is voor mij te veel gedoe. Ik wil gewoon lekker een balletje trappen. En laat dan nou ook in FIFA 18 heel erg prima gaan.

Komt dat schot!

The Journey: Hunter Returns, FUT en alle andere mogelijkheden om FIFA 18 te spelen vallen of staan met hoe de gameplay is. Hoe bestuurt de game, hoe reageren de spelers en hoe makkelijk of moeilijk is het om een bal in het net te trappen? Om te beginnen speelt de game een stuk trager dan FIFA 16. Zoals gezegd heb ik 17 nooit gespeeld en kan ik dus geen vergelijking maken, maar het is trager dan ik gewend ben. Dat zou een nadeel kunnen zijn, maar dat is het niet. Doordat de game geen ADHD-tempo heeft heb je als speler het gevoel veel en veel meer controle te hebben over het plaatsen van de bal. De manier waarop het passen van de bal gebeurt heeft meer pressie dan ik ooit heb gemerkt in een FIFA-game en zorgt er ook voor dat ik met meer plezier de bal rond laat gaan.

De spelers lopen dus een stukje trager. Dat zou stroperig over kunnen komen maar zo voelt het niet aan. Wat het wel doet is u het gevoel geven dat u er echt voor moet werken. Niets in FIFA 18 lijkt vanzelfsprekend te zijn en dat geeft best een goed gevoel en een hoop voldoening als u ook echt voor komt te staan en wint.

De grafische pracht heeft een goede boost gekregen en spelers, trainers en ook het publiek zien er prima uit. Het publiek is zeker nog wel copy the pasta, maar daar moet u wel goed naar zoeken als u dat wil vinden. Wel is de cornervlag overbodig vaak het doelwit van agressiviteit als er een doelpunt gemaakt worden en sommige reactie animaties van spelers komen herhaalde voor. Wat er wel aan FIFA 18 ontbreekt, maar dat doet het al jaren, is een intro met opzwepende muziek die er voor zorgt dat u echt zin heeft om te gaan knallen. De intro van '18 is wel tof gedaan, maar ik mis al jaren het opzwepende.

FIFA 18 is een meer dan prima game met voor ieder wat wils. De game zal hier nog vaak genoeg gespeeld worden met een paar vrienden online of tegen elkaar op de bank. Met FIFA 19 in het vooruitzicht zou er voor mij één ding zijn dat een echte toevoeging zou zijn aan de game. Een manier om mij als speler echt beter te maken. Een mode die mij echt leert voetballen. Met het trainen krijgt u de Mortal Kombat knoppen combinaties redelijk uitgelegd, en dode spelmomenten zoals een vrije trap zijn daar prima te oefenen, maar er zijn speelsituaties waarbij het tof zou zijn als EA mij kon helpen wat ik moet doen als ik met twee man ga counteren en daar vier tegenstanders tegen kom. Dit kom je als speler vanzelf te weten door het te doen en goed te kijken wat de andere spelers doen, maar als men hier ooit nog iets aan zou kunnen doen, dan krijgt de game een gouden kroon. Nu een zilveren.

FIFA 18 - Gespeeld op PS4

FIFA 18 - Gespeeld op PS4
80

Beeld en geluid

10/10

Hunter is terug, helaas ook zijn vader

6/10

Opties genoeg om te ballen

9/10

• Grafisch ziet de game er erg goed uit
        • Journey is een leuke afwisseling
        • Blijft een game die nog maanden leuk is om te spelen

• The Journey zou iets meer stoerheid mogen hebben
        • Bepaalde animaties komen veelvuldig voor
        • FUT is voor mij net te veel gedoe voor een potje voetballen

• Ik ben het er nog steeds niet mee eens dat je FUT niks vind. Ik denk dat het FUT gedeelte juist onwijs cool is. Het is wel even wat meer dan spelers kopen en een teampje bouwen.

• JungleJack

Ja, en dat is op een of andere manier niet mijn ding. Ik wil gewoon de game aanslingeren en voetballen. Geen gedoe. En als het al meer is dan spelers kopen en een team bouwen, dan is het helemaal niet mijn ding. Maar ik snap dat mensen er helemaal gek op gaan.

• Ja maar in Fut zit meer als de helft van de game. Een team bouwen en onderhouden is maar een klein gedeelte daar van. Je kan het opnemen tegen andere fut teams zowel off als online, je heb je draft, je kan seizoenen spelen zowel off als online en er zijn indd wat dingen waar het om teams bouwen gaat.

Maar goed, als je het kut vind is het kut. Klaar!

• AtariMario

Ik heb me er nog nooit in verdiept, dus lijkt het me ook kut.. Maar zoals jij het zegt… nou, misschien eens een kans geven..