The LEGO Ninjago Movie Video Game review

LEGO-games. Weet u, ik heb het eigenlijk nooit begrepen waarom deze games gemaakt werden. Ik vind het niet leuk, ik mis elke vorm van een belevingsgevoel en ik vind het kinderachtige shit. Vijf jaar geleden werd mijn zoontje geboren en een jaar geleden wilde hij, net als zijn pappa, ook gamen. En toen kwam het moment dat ik er toch aan moest geloven. Net als elke ‘normale’ ouder heb ik niet mijn zoontje achter Resident Evil gezet maar vond ik het een beter idee, door zijn voorliefde voor LEGO en Marvel, om te beginnen met LEGO Marvel Super Heroes. Daarna hebben we, in willekeurig volgorde, Avengers, Jurassic Park, Undercover en LEGO World gespeeld. Toen LEGO dus hun Ninjago Movie inclusief game aankondigde verloor mijn zoontje al zijn remmingen. Juist! The LEGO Ninjago Movie Video Game, zoals de volle titel is, moest en zou hier in huis komen. En Ik heb de afgelopen dagen dat kleine ettertje aan het gamen gezet zodat papa de review kon tikken.

Soms is het Ninjago....

Het eerste dat mij opvalt aan de game is dat deze heel wat sneller is dan zijn voorgangers, daar komen ook de nodige problemen bij kijken maar daar komen we straks op. Ook mijn zoon vindt het allemaal heel erg overweldigend en zei zelfs dat hij het eng vond vanwege de ontploffingen en al het vuur. Uiteraard gaf ik hem een slag voor zijn harses en zei... Nee, natuurlijk heb ik dat niet gedaan, er moest immers een review gemaakt worden. LEGO Ninjago is echt heel wat anders dan we gewend zijn. De game start op en we krijgen een kleine tutorial te spelen. Hierin merk ik meteen dat deze game veel meer gefocust is op de gevechten. Wie had dat gedacht in een ninja game, hé? Na de tutorial zien we een cutscene die gebruikt maakt van motion capture, maar dan cool. Ik dacht eerst wat een vreselijke framedrops, tot ik door had wat ze deden. De eerste pluspunten voor de game waren binnen. We stappen op een paar vliegende dingen af, die later draken lijken te zijn, en schieten de hele handel aan gort. YEAH! Mijn zoontje heeft nu geen heerschappij meer over zijn controller want die graai ik uit zijn handen. ZO PAPA IS AAN DE BEURT, DIT IS COOL.

Jawel, het is LEGO gelukt. Ze hebben er een deel uitgestampt dat mijn aandacht heeft. Er zit In LEGO Ninjago ook nog eens een soort van skilltree. Door alles te slopen en zoveel mogelijk muntjes te pakken krijg je een token die je kan inruilen voor een skill. Deze varieert van het krijgen op een bonus voor de verzamelde muntjes tot het kunnen maken van langere combo’s. Dit is geen skilltree die regelrecht uit The Witcher komt maar ik vind het een leuke toevoeging. Ook het bouwen van objecten is veranderd/verbeterd. Iedereen die weleens een LEGO-game gespeeld heeft weet dat als je soms wat stuk maakt, dit te herbouwen is tot een ander voorwerp. Dit aspect is nu iets aangepast en ook dit is iets dat weer een positief gevoel teweeg brengt. Je kan namelijk van hetzelfde epileptische stapeltje steentjes meerdere dingen maken. Zo had ik bijvoorbeeld een vrachtwagen die omgedoopt moest worden tot brandweerwagen om een vuur te blussen. Om dit voor elkaar te krijgen moest ik eerst van de vrachtwagen een watertank maken. Tijdens het bouwen heeft u de mogelijkheid om een aantal dingen te bouwen van de steentjes, en er was een tussenstap nodig om eerst een watertank te maken en deze vullen, om die daarna weer om te bouwen tot brandweerwagen. Het is een kleine tussenstap en verandering, maar het brengt allemaal net iets extra.

... en soms is het Ninneego

Had ik al gezegd dat LEGO Ninjago vooral heel intens voelt? Door de vele ontploffingen en de intensiteit van de vele gevechten voelt de game soms wel iets wat te druk. Er gebeurt dan echt heel veel op het scherm en dat voelt erg overweldigend. Helaas vindt de game dat zelf ook helemaal niet fijn. Ondanks ik de game op een PS4 PRO heb gespeeld gaat de game gebukt onder enorme framedrops als het even te intens wordt op het scherm. En dat vind ik best een dingetje. Ik vind namelijk niet dat dit nog mag gebeuren. Tenminste, niet in deze vorm. Helemaal niet met een game als deze, en dan doel ik op het feit dat het grafisch niet een hoogstaande game is. Het is namelijk gewoon een LEGO-game. Ook is de besturing van de camera nogal irritant.

Deze moet u constant de goede richting op duwen en voelt daardoor nogal stroperig aan. De open wereld waar je in losgelaten wordt voelt eigenlijk niet zo heel erg "open" aan en is eerder een benauwde wereld dan een open wereld. Voeg daar nog eens de camera problemen aan toen en het is niet fijn om in die wereld rond te lopen en je te oriënteren voor de treasurehunt. Naar het einde toe, wat overigens een uurtje of zes duurde, merkte ik dat de game iets rustiger werd. Ik moet eerlijk zeggen dat het technisch alles behalve in orde is en dat is echt heel erg jammer. De potentie is er namelijk wel degelijk. De humor die u kent uit de LEGO-titels is ook in dit deel weer van de partij. Dat moet maar net uw smaak zijn. Mijn zoontje vond het in ieder geval enorm grappig allemaal, en laten we eerlijk zijn; daar gaat het uiteindelijk allemaal om. Ondanks dat een kind van vijf ook lacht om een scheetkussen.

Ik hoop oprecht dat LEGO deze nieuwe weg inslaat. Het voelt allemaal meer als een echte game in plaats van missies doen, munten sparen en poppen unlocken. Niet dat ze meteen een homerun hebben geslagen, want technisch is er meer dan genoeg mis, maar dit is zeker een weg waar ik mij in kan vinden en waardoor ik vaker een game van LEGO zal kopen. Iets meer gameplay in plaats het gevoel dat alles draait om alleen maar munten verzamelen. Want zeg nou zelf; LEGO Marvel, Avengers, Jurrassic World en vele andere games zijn toch eigenlijk gewoon een vorm van digitale hoarding? Het is dus goed om te zien dat LEGO een succesje haalt met een eigen franchise en niet met een zoveelste licentie game.

Aan het einde van de rit moeten we eerlijk toegeven dat The LEGO Ninjago Movie Video Game nog steeds een game voor kinderen is. De nieuwe weg die LEGO met Undercover en Ninjago is ingeslagen vind ik een positieve alleen moeten ze echt iets doen aan het technische gedeelte van de reeks. Want als je een game als deze aflevert met framedrops van dit formaat en een camera die heel zwaar aanvoelt dan is er nog heel veel werk aan de winkel.

The LEGO Ninjago Movie Video Game

The LEGO Ninjago Movie Video Game
65