Fortnite review

Een review van een game in early access geeft wellicht niet altijd een volledig beeld van een game, of een goed beeld van een game, maar bij Fortnite moet dit wel kunnen. Vinden wij althans. De game is in de afgelopen maanden behoorlijk goed uitgewerkt en als de game uitkomt in 2018, dan zal er niet heel veel anders zijn dan wat er nu staat. Volgende week komt er al een gedeelte van de game uit, gratis, voor iedereen, maar dat is "enkel" de Battle Royale mode. Stiekem misschien wel de leukste modus omdat die zo heerlijk even snel te spelen is. Iets dat de kern van Fortnite zelf zeker niet is. Tijd om de balans op te maken van dat wat we gespeeld hebben de afgelopen weken. Early access time!

Fortnite is free-to-play, maar niet gratis

Op dit moment bevindt de game zich in Early Access-staat. Als deze game straks in 2018 uitkomt is hij gratis, maar om nu aan de game deel te nemen moet u wel betalen. Dat levert u ook iets op, namelijk eerder toegang en afhankelijk van uw budget, ook loot. En als het ergens om draait in Fortnite dan is het wel loot. De game draait om looten, schieten en bouwen. Dat is de kern van de game en ik zal proberen het rommeltje dat Epic er van gemaakt heeft zo simpel mogelijk uit te leggen. Elke ronde die u speelt heeft een hoofdmissie. Om die ronde goed te voltooien moet die gehaald worden. Anders is het game over, voor die ronde dan. Elke ronde waarin u zich begeeft heeft ook nog een submissie die u moet proberen te voltooien. Om een voorbeeld te geven; u heeft de taak om vijf overlevende te redden, naast het behalen van de hoofdmissie. Die hoofdmissie kan bestaan uit het beschermen van een object, het vinden van een aantal items of het overleven van een aantal waves van vijanden. De submissie is voor elke speler anders en afhankelijk de progressie die u gemaakt heeft.

In bijna alle gevallen zal u iets moeten bouwen. Een fort. Dit doet u met materialen en die materialen verzamelt u in de werelden waarin u speelt. Met het gebruik van een pikhouweel is er de mogelijkheid om bijna alles kort en klein te slaan, en dat levert deze grondstoffen op. Steen, hout en ijzer zijn vrij gemakkelijk te verzamelen, maar er zijn grondstoffen die wat lastiger te vinden zijn of sneller opraken. Bijvoorbeeld moertjes en schroefjes. Want in Fortnite moet u niet alleen muren, plafonds en trappen bouwen, maar ook uw wapens, kogels en traps moet u zelf bouwen. En die hebben allemaal grondstoffen nodig. Een snel kort potje Fortnite is er dus niet bij. Want u zult eerst een periode alles kort en klein moeten slaan zodat u voldoende kogels heeft en materialen om te bouwen. Maar....

Om al deze materialen mee te slepen heeft u een rugzak nodig. Die krijg u aan het begin van de game en deze heeft 65 plekken. Items van gelijke soort worden gestapeld tot maximaal 99 stuks, maar anderen nemen elk een plekje in. Die rugzak is vrij snel vol. Zeker ook omdat u spullen krijgt waar u in het begin helemaal niets mee kan. De rugzak is uit te breiden, maar dat kan enkel in de skill tree's. Die skill tree kunt u langzaam opbouwen met skill points, en die krijgt u weer door missies te spelen. U ziet het: Fortnite is een kip en ei-verhaal waarbij u ergens een keer de schil moet breken om een beslissing te nemen. Gaat u looten als een malle dan heeft u veel materiaal, maar zult u spullen weg moeten gooien. Want anders is uw rugzak vol. Gaat u een ronde spelen om uw missies te volbrengen maar heeft u slechts 200 kogels, dan moeten uw (random) teammaten het voor u oplossen. En die nemen u dat niet altijd in dank af. Fortnite is een game die standaard online gespeeld wordt, maar u kunt er ook voor kiezen om solo aan de slag te gaan. Waarschijnlijk haalt u dan uw missies niet, maar u kunt wel lekker looten. Dat doe ik dus ook regelmatig. Een missie die te zwaar is starten, solo, en dan alleen maar looten en daarna op quit drukken. Soms wel een uur lang. Zodat ik daarna in een andere ronde alles op kan maken.

Uw medespelers en de frustratie

Als u net begint aan Fortnite komt u n00bs tegen. Net als u zijn ze van een zeer laag level en natuurlijk zijn ze allemaal stommer dan u bent. Snappen wij. Wat u dan merkt is dat u uw secondaire missie wil voltooien, zodat u weer wat skillpunten krijgt, maar de andere (maximaal) drie alleen maar bezig zijn met de hoofdmissie en u niet aan uw eigen extra taken toekomt. In het begin kan een submissie bestaan uit het verzamelen van vier items in een ronde waarin ook de hoofdmissie succesvol wordt afgerond. Als u binnen komt lopen en de andere drie direct de hoofdmissie aftrappen heeft u pech. Dan mag u nog een rondje. Het enige voordeel kan zijn dat u wel wat loot oppakt. Want of een missie nu succesvol wordt afgerond of niet, uw loot neemt u mee. Maar, als een missie mislukt, of slaagt, is ook al het materiaal dat u gebruikt heeft, weg.

Daarom is Fortnite in mijn ogen vooral leuk met bekenden. Als u kunt overleggen om te bepalen wat iedereen moet doen, elkaar kan helpen, dan is het een heerlijke game om lekker even een paar uurtjes te spelen. Op hogere levels is er overigens tussen onbekende spelers ook genoeg overleg, maar om daar te komen heeft u flink wat tijd nodig. Fortnite is een behoorlijk hap om te verwerken, zeker als u een hoog level wil bereiken en de beste wapens en heroes wilt hebben. Want het verzamelen stopt namelijk niet bij enkel de loot.

Wapens moet u maken, maar hoe? Dit kan alleen als u een blauwdruk heeft. Deze variëren van standaard naar uncommon, naar rare, epic en legendary. Als er een wapen gemaakt wordt blijft uw blauwdruk bewaard. Het wapen zelf echter verslijt na verloop van tijd en gaat stuk. Deze is niet te repareren. U moet dus na een bepaalde periode van gebruiken weer een nieuwe maken. Naast wapens zijn er ook verschillende hero's waarmee u kunt spelen, overlevende die u kunt verzamelen en in squads kunt plaatsen. Ook zijn er XP boosts voor u, uw teammaten en alle survivors en hero's zijn ook te upgraden. Alles in Fortnite is eigenlijk te upgraden. En dat kost tijd. Heel veel tijd.

De squads die u kunt vullen versterken u en uw eigen persoonlijke fort. Overlevende die u gered heeft of uit een lootbox (komen we zo op) komen kunt u weer inzetten om op expeditie te gaan en loot voor u te vinden terwijl u niet speelt. Zo kunt u een motorboot met een aantal overlevende op jacht sturen naar materialen die u weer kunt gebruiken om zaken te bouwen. Verder is er een stickerboek waar u wapens, blauw, heroes en onder andere overlevende in kwijt kan. U bent ze dan voorgoed kwijt, maar uw stickerboek stijgt in level en dus heeft u er dan weer rewards bij.

De gehele game draait dus om loot. Het schieten en bouwen lijkt soms bijzaak en dat moet maar net uw kopje thee zijn. De game zit prima in elkaar en iedereen die er nu geen geld aan uit zou willen geven zou ik ook zeker adviseren de game in 2018 te proberen als deze gratis is. De blauwdrukken en heroes die u nodig bent komen uit lootboxes. Dit zijn lama's die functioneren als piñata's. Deze koopt u met in-game muntjes, die te verdienen zijn door missies succesvol af te ronden, of met echt geld. Dit is het moment waarop de free-to-play functie om de hoek komt kijken. Als u de game nu al zou kopen krijgt u sowieso van Epic een fiks aantal lama's cadeau zodat u alvast een kickstart krijgt bij het beginnen van de game.

En dan is er dit nog

In Fortnite is inmiddels ook een Survive The Storm-mode geactiveerd. Deze modus lijkt eigenlijk op wat de game ooit had moeten zijn toen men zes jaar geleden begon met ontwikkelen. De basis van de game is gelijk aan alles wat ik u hierboven heb verteld, alleen kiest u vooraf hoeveel dagen u wilt overleven. Drie, zeven of veertien. De game zet u neer in een setting die overdag plaatsvindt en na ongeveer acht minuten wordt het nacht en moet u verdedigen. Zodra dat gelukt is krijgt u weer acht minuten om te looten, te bouwen en traps te plaatsen zodat u de volgende nacht kan overleven. Drie nachten is prima te doen, maar als u voor veertien nachten gaat mag u wel een zwik aan ingrediënten meenemen. De map waarop u speelt raak op en uw kogels net zo hard. Het is dan lastig om nog iets te kunnen maken als u geen grondstoffen heeft. Die zijn wel te delen tussen de spelers, maar of wild vreemden u iets gaan geven...

Tot slot de Battle Royale mode. Deze is vanaf 26 september voor iedereen gratis te spelen. Zowel op PC, PS4 en Xbox One. Deze spelmodus staat los van al het andere in Fortnite en heeft slechts een mespuntje van het lootsysteem van de hoofdgame. Het is PLAYERUNKNOWNS BATTLEGROUNDS. Al ligt die vergelijking sinds afgelopen vrijdag wat gevoelig. Maar het is het wel. U wordt gedropt in een map, met 99 andere spelers en enkel uw pikhouweel. Als een malle gaat u op zoek naar een wapen en kogels om zo de andere spelers af te knallen. Zijn deze dood, of u, dan is het potje afgelopen. De spelers die doodgeschoten worden kunnen worden geloot en zo is het zaak om als laatste over te blijven.

Het mooie aan deze modes is dat deze erg snel speelt, minder serieus is dan PUBG en ook nog eens het bouwelement in zich heeft. U kunt rond gaan lopen en mensen overhoop knallen maar u kunt ook een fort bouwen, met traps als u wil, en daarin verschuilen. Deze kunnen wel weer gesloopt worden en er zijn ook in de Battle Royale mode van Fortnite cirkels die kleiner worden om de spelers naar elkaar toe te drijven, maar het kan. U kunt op deze manier wel hogere plekken bereiken door snel een trap te bouwen en boven op een heuvel te gaan zitten.

Fortnite is een toffe game om te spelen, mits u tijd genoeg heeft en van de herhaling houdt die looten heet. Zonder dit, geen Fortnite. De game ziet er cartoonesk uit, heeft prima geluid en voice acting maar is daarom minder serieus dan andere games. Het klopt het geheel lekker luchtig op en dat helpt zeker ook in de Battle Royale mode. De game is, als u missies pakt die van uw level zijn, niet al te moeilijk. Het is goed te spelen, er is zeker wel een vorm van uitdaging te vinden, maar het wordt pas lastig als u... te weinig loot heeft. Of u de game moet kopen of moet wachten totdat deze free-to-play is, is lastig te zeggen. Ik heb mij inmiddels uren en uren vermaakt met de game, al ben ik het na twee potjes vaak wel zat als ik zonder bekenden speel. Dan moet ik te veel looten omdat ik bakken met kogels en andere zaken heb moeten maken en dan stopt mijn plezier. Ik vind het geen probleem om even 10 minuten te looten, en soms is dat voldoende om een ronde te overleven, maar als u in een bos een missie doet en op zoek bent naar ijzer en schroeven om kogels te maken bent u in de aap gelogeerd.

De Battle Royale mode zou ik zeker testen als u ik was, en helemaal als u speelt op PS4 of Xbox one. Epic is Bluehole voor met hun PUBG en is dus de eerste Battle Royale-game op de consoles. Mocht het minimale looten in deze modus u bevallen kunt u altijd besluiten de game aan te schaffen of deze te gaan spelen als ook het echte Fortnite-gedeelte gratis te spelen is in 2018. Voor mij persoonlijk is de game het zeker waard, al werkt de game mij ook soms wat op de zenuwen.

Fortnite

39,99
Fortnite