LawBreakers struikelt over de drempel

lawbreakersLawBreakers lijkt in de eerste paar dagen waarin de game officieel uit is meer op een jawbreaker, dan een lawbreaker. De “law” normaal gesproken is dat een game die uitkomt het zeker in de eerste week erg goed doet. De cijfers die bekend zijn over de game, en die via Stream heel makkelijk te zien zijn, tonen echter heel iets anders. De eerste beta in juni had ongeveer 7500 spelers. Best netjes. Zeker omdat we niet weten hoeveel keys er beschikbaar waren. De beta daarop, in juli, die we echt moesten spelen, had er slechts 4500. En die tweede, was open voor iedereen. En daarna, de lancering. Op het hoogtepunt speelden 3000 mensen Lawbreakers, zegt Steam.

Githyp, die met de cijfers komt, bekeek voor de grap ook even de cijfers van Battleborn. Gewoon, om die er eens even naast te leggen. Die game had in de eerste week, tijdens de lancering, tenminste nog 12.000 spelers. Daar komt LawBreakers in een hele week maar net aan. Want op dit moment spelen er ongeveer 2000 mensen LawBreakers, en dat is dan op het hoogtepunt van de dag. Met deze zeer matige tot zelfs slechte cijfers komt de game niet eens in de top 100 van meest gespeelde games op Steam. Doei, Cliffy B! Hoe goed je game ook is, het faalt.

Maak onze dag, deel dit met je vrienden!

  • Dave Janssen

    De reviews op steam van Battleborn zijn VERDEELD.

    De reviews op steam van Lawbreakers zijn ERG POSITIEF.

    Battleborn kreeg vanaf het begin overal NEGATIEVE WORD-OF-MOUTH.

    Lawbreakers krijgt vanaf het begin overal POSITIEVE WORD-OF-MOUTH.

    Lawbreakers krijg je heel snel te zien in de lijst van topsellers op Steam: http://store.steampowered.com/search/?filter=topsellers

    En nu het belangrijkste:
    Battleborn = enorm schijtspel
    Lawbreakers = super leuk spel met een wat kleinere community

    • Battleborn was een PRIMA game – ik heb de review vorig jaar gemaakt voor DS2. De marketing was compleet klote, en het feit dat het bijna tegelijk uitkwam met Overwatch – en alle parallellen die men er tussen dacht te zien – heeft het compleet genekt.

      • Dave Janssen

        Tjah, natuurlijk had Overwatch betere marketing. Eens wat dat betreft. Maar was Battleborn een groot succes geworden zonder Overwatch? Dat weet ik niet hoor. Er zijn wel eens slechtere games gelanceerd (een boel), maar veel mensen vonden Battleborn op zichzelf (zonder de vergelijking met Overwatch aan te gaan) al niet zo goed. Veelgehoorde klachten zijn bijvoorbeeld dat de matchmaking best lang duurde, ook toen er nog veel spelers waren (en de laadtijden ook aan de lange kant). En belangrijker, de balans was niet goed. Sommige heroes waren veel te sterk. Bij een hero shooter is de balans echt verdomde belangrijk natuurlijk.
        En de Story Mode vonden veel mensen geen zak aan. En dan de performance, op veel computers draaide het spel gewoon niet ideaal. Net als bij Overwatch wil je gewoon een zo hoog mogelijke fps, zo laag mogelijke input lag, en absoluut geen stotters. Overwatch draait normaal gesproken op een fatsoenlijke recente PC ook zo. Maar Battleborn had bij sommigen niet zo fijne performance terwijl ze toch best een flinke pc hadden.

        Het is dus niet alleen de marketing of dat het tegelijk uitkwam met een andere titel. Concurrenten van Battleborn hadden vaak een betere balans en waren technisch beter.

    • JungleJack

      Allemaal leuk en aardig, maar als er geen hond het speelt, en de getallen snel afnemen, dan is er over een maand niets meer over van de game. Hoe leuk of niet leuk het ook is. Niemand gaat het kopen als niemand anders het speelt.

      • Dave Janssen

        Ik vind het veel te vroeg om zo te reageren daarover…

        De BETA was GRATISSSSSSJJJJJHHHHH.

        Nu het spel uit is moet je eerst 30 euro betalen…

        Nogal wiedes dan, zou ik zeggen, dat de BETA meer gespeeld werd.

        Op de launch day logt meteen iedereen die een pre-order had geplaatst in, allemaal tegelijkertijd. Daarom krijg je dan een mooie 3000 spelers tegelijkertijd online.

        Nogal wiedes, dat dat getal de dagen erna iets lager is. Dan spelen de mensen het minder lang achter mekaar, of spelen ze een dagje een ander spel, etc. Dus is het cijfer dan wat lager.

        Hoeveel mensen heb je eigenlijk nodig??

        Nou:
        50 mensen op US East is voldoende
        50 mensen op US West is voldoende
        50 mensen op EU is voldoende
        overige regio’s zijn altijd veel minder populair.

        Er is maar één playlist, waarin je steeds meerdere potjes van verschillende modi achter elkaar doet. Alles is 5 tegen 5. Dus 10 spelers online op de EU servers is voldoende voor een volle pot. Wil je niet altijd tegen dezelfde mensen spelen, is 50 spelers tegelijkertijd online op de EU servers voldoende voor wat afwisseling.

        We zitten nu op 2000 mensen tegelijkertijd ingelogd, en ik heb net beredeneerd dat 150-200 mensen tegelijkertijd al voldoende is. Het spelersaantal is dus nog 10 keer zo hoog als noodzakelijk is om fun te hebben.

        Als jij het spel niks vind, speel je het gewoon niet. Maar geen reden om het dan compleet te gaan afzeiken. Ik vind het spel leuk, en zolang er 10 andere mensen op de EU servers zijn zal ik het wel af en toe blijven spelen.

        Overwatch speel ik trouwens ook. LawBreakers ook gekocht voor daarnaast.

        Speel ook nog Battlefield 4 + 1. Titanfall 2. Doom. Star Wars: BF. Mochten de servers van dit spel doodgaan heb ik genoeg andere multiplayer shooters om op terug te vallen. Maar ik vermoed dat ik er al het maximum uithaal voordat de servers doodgaan. Op een gegeven moment heb je iedere map 50 keer gespeeld, en ga je weer meer andere spellen spelen. Je kunt toch niet eeuwig hetzelfde blijven spelen.

        • JungleJack

          Klinkt goed, maar volgens mij vergeet je iets fundamenteels. Als de game niet verkocht wordt, en daar lijkt het dus heel erg sterk op, dan is het in de lucht houden van de servers zeer, zeer, prijzig. Als er maar 10 mensen het spelen, wat volgens jou genoeg is (voor je eigen plezier althans) dan is het snel over en uit, want dan wegen de kosten niet op tegen de baten. En zelfs met 50 mensen waar je het over hebt is het vinden een match al een lastig verhaal en zijn het de kosten van de servers niet te handhaven. Laat staan de salarissen van iedereen die er nog aan werkt.

          Daarbij; als al die 50 mensen tegelijk op “match” klikken is het te doen, maar als er al drie of vier matches lopen, dan moet je wachten. En als jij elke keer 10 minuten moet wachten dan is de lol er snel vanaf.

          Dat die beta gratis was snap ik, dat is altijd zo, maar als er bij een OPEN BETA waarbij IEDEREEN op de HELE WERELD het GRATIS kan spelen niet eens de aantallen haalt van de gesloten beta waar je je op voor moest geven, ergo; de mensen die er iets voor hebben moeten doen komen niet eens terug om het nog een keer te spelen, dan zegt dat genoeg. Helemaal als dag 1 spelers dan ook nog eens onder de open beta ligt en helemaal ver onder de closed, dan zegt het voldoende.

          En ik zeik het spel niet af, hel, ik heb het niet eens gespeeld, ik kijk ik alleen kritisch naar de cijfers, en die zeggen niet veel goeds. Dat jij het wil verdedigen is prima, vooral doen, mag, altijd, maar ik zeik het niet af.

          • Dave Janssen

            Van tevoren waren de verwachtingen voor LawBreakers helemaal niet hoog. De developer is former-AAA, maar nu geen AAA developer meer. De uitgever is vooral bekend van wat Koreaanse MMO’s, maar is hier niet zo groot. De game had ook amper een marketingbudget.

            De game doet het alleen maar beter dan verwacht. Andere mensen zijn helemaal blij met de beter dan verwachte sales. Zo stond de titel eergisteren gewoon in de top 10 best verkopende steam titels van dit moment. Dat hadden veel mensen niet verwacht.

            Iedereen wist van tevoren dat dit een spel met een wat kleinere spelersgroep zou worden. Iedereen wist dat je geen succes à la Overwacht / Counter Strike / Battlefield hoefde te verwachten. Maar dat hoeft ook helemaal niet om een succes van het spel te maken. Het was helemaal niet een duur spel om te maken, en met de huidige sales-aantallen gaat er gewoon winst gemaakt worden.

            De eerste bèta was trouwens alleen officieel een gesloten bèta. In de praktijk was er een ongelimiteerd aantal keys beschikbaar, en kon iedereen een key aanvragen. Het aanvragen duurde ook maar een minuutje.
            De open bèta had wat problemen met de performance, die de closed bèta niet had. Bij mij draaide de closed bèta perfect op high, en de open bèta stotterde op low. Dit alleen al kan natuurlijk verklaren waarom er bij de open bèta minder mensen tegelijkertijd ingelogd waren. Een heleboel mensen haakten gewoon snel af vanwege de stotters. Gelukkig is de final release op de PC van goede kwaliteit. Ik draai weer 1080p High en de performance is perfect.

            LawBreakers is een wat kleinere titel. De publisher is hier in het Westen geen AAA publisher. De developer is geen AAA developer. Het spel is erg goedkoop gemaakt. De marketing stelt niets voor. Vooraf waren de verwachtingen laag.
            En nu het spel uit is, zijn bijna alle user reviews positief. De critic reviews die er al zijn zijn ook (gematigd) positief. Het spel verkoopt beter dan vooraf verwacht door velen. Dus alle tekens zijn positief.

            Wat betreft de serverkosten. Als niet veel mensen een spel spelen, zijn de kosten om servers online te houden ook erg klein. Zat kleine spellen waarvan de servers toch nog jarenlang online gehouden worden. Voorbeeld: Tribes Ascend. Die titel komt al jaren niet meer boven de 150 spelers tegelijkertijd uit, maar de servers zijn nog gewoon online, en zullen nog jaren online blijven.

            Bij de serverkosten zit natuurlijk een bescheiden “fixed cost” inbegrepen. Maar voor de rest schaalt het gewoon mee met het aantal spelers. Hoe meer spelers, hoe duurder de servers. Hoe minder spelers, hoe goedkoper de servers.

            Mochten de servers vroegtijdig uitsterven, dan was ik er in ieder geval op tijd bij. De komende tijd ga ik het spel gewoon veel spelen, en dan haal ik mijn 30 euro plezier er met gemak uit. Als het spel dan dood is, ga ik gewoon naar een ander spel (bijv. Overwatch).

  • Tis gewoon meuk. Punt. Gaat een eenzame en pijnlijke dood sterven dit.

    • Dave Janssen

      Metacritic score van 81% voor de PC-versie, gebaseerd op 8 reviews. Generally favorable. 8 positive reviews, 0 mixed reviews, 0 negative reviews.
      User score op Metacritic een 7.8/10.
      Steam User reviews: 88% positief, gebaseerd op 1710 recensies.

      Op vrijdag en zaterdag samen is het spel bijna 12.000 keer verkocht (volgens voorzichtige schattingen). Vooralsnog lijkt er aan de sales geen einde te komen. Iedere volgende dag verwacht ik weer op zijn minst 5000 sales. Binnen een maand verwacht ik tienduizenden nieuwe spelers.

      Het spel is misschien niet heel snel op gang gekomen, maar alle tekens zijn positief voor een goed vervolg. Het spel is geen meuk en gaat waarschijnlijk niet snel dood.