Infinite Minigolf review

Eén van de eerste games ooit die ik speelde was Minigolf op de Philips Videopac G7000. Ja, zo oud ben ik. Maar deze game is mij voor eeuwig bijgebleven. Niet alleen om dat het een van de eerste games ooit was die ik speelde, maar het was een geweldig leuke game om te spelen. Het was heel ontspannen om te spelen en er was totaal geen druk. Een prima ervaring en zeker als je het lokaal samen met een vriendje speelde. Ik moest het doen met mijn opa, god hebbe zijn ziel, maar de wens om ooit weer eens zoiets te spelen bleef. Zen Studios regelde het al op de PS3 met Planet Minigolf, maar deze game heb ik destijds gemist. Nu pakte ik mijn kans om Infinite Minigolf te spelen. Helaas niet mijn opa, maar met Nick Roos. Ongeveer hetzelfde.

Overal vogels

Minigolf, dat wij ook wel als midgetgolf kennen in Nederland, is een simpele variant van de elitesport golfen. Bij de start van elke baan mag u de bal binnen een klein gebied neerleggen en daarna mag u de bal een tik geven. Of u dat zacht of hard doet is aan u. Meer dan dat is er in de basis ook niet, maar Zen Studios heeft er toch iets meer van weten te maken dan een passieve baan met alleen een wip of een looping. Op dit moment zijn er drie verschillende werelden waarin gespeeld kan worden. Een huiselijke omgeving, een sneeuw/kerstsetting en Halloween. Zen zelf heeft voor elke wereld veertig banen gemaakt en in elke wereld liggen powerups om naast de omgevingen wat extra jus te geven aan het geheel.

Deze items kunt u zelf aftrappen tijdens de weg die de bal maakt. Er zijn onder andere een springveer waardoor u de bal kunt laten springen, een joystick die u de kracht geeft om de bal te besturen in slow motion of een magneet om de bal naar de hole te trekken. Zo zijn er nog meer powerups en het combineren van deze items is iets waar u bedreven in moet worden om alles uit de banen te halen.

Op de banen liggen ook diamantjes die opgepakt kunnen worden en een paarse briljant. Deze zorgen voor meer punten aan de eindstreep. Als u tegen de AI speelt, of tegen andere spelers off- of online, wint u als u de meeste punten heeft aan het einde van de rit. Een bal binnen één of twee slagen in de hole krijgen is natuurlijk lekker, maar als u er drie keer slaat en een hele rits aan diamantjes meeneemt zullen uw punten hoger zijn. Slaat u een hole-in-one dan heeft u een verdubbelaar voor uw score de volgende ronde. Het is soms dus wikken en wegen wat slim is om te doen.

Infinite Minigolf heeft dus standaard veertig banen per omgeving, maar er zit ook een editor in. Als u online speelt tegen anderen, dan kunt u er voor kiezen om de basis Zen Studios banen te spelen of random. Hier krijgt u inderdaad random banen die door anderen zijn gemaakt. In de periode dat wij hebben kunnen testen waren er vooral banen die rechttoe, rechtaan waren omdat andere reviewers aan het testen waren, maar door de rating die aan banen gegeven kan worden zal het kaf snel van het koren worden gescheiden. Maar dit is dan ook de valkuil van de game, de 120 banen van Zen zijn namelijk met een uurtje of twee wel uitgespeeld. Daarna is het aan de community.

Ballen en gaten, mannenhumor

De besturing van de game is prima en daar is dan ook niets mis mee. Ook het online spelen met anderen, tot maximaal acht spelers tegelijk, werkt soepel. Ondanks dat er een aantal grappige opties in de multiplayer zitten (zoals het veranderen van de bal naar een ei) valt of staat de game met de banen die door de gamers zelf gemaakt worden. Misschien dat Zen in de toekomst nog wel wat werelden uitbrengt, maar de basis is toch wel wat schaars. Na het driemaal spelen van de standaard banen kent u deze wel. Dan hangt het af van de vrienden die u heeft en die ook welwillend zijn om Infinite Minigolf aan te schaffen.

De banen die gemaakt worden met de editor, die overigens erg makkelijk werkt, zijn cross. Iemand die een baan op de PC maakt kan deze ook terugvinden op de PS4 of op de Switch. Eén grote vergaarbak van banen. Laat de piemels maar komen!

Infinite Minigolf is een leuke game om even een uurtje te spelen. Zoals vele Zen Studios games zult u geen zes uur aan een stuk zitten te minigolfen. Maar zo nu en dan met een paar maten even een rondje of vier spelen is heerlijk ontspannen en zal u niet tegenvallen. Een beetje grappen maken over ballen in gaten en dat die op de neus van een andermans moeder ook belanden zijn natuurlijk incoming. Maar zodra de community droogvalt is de rek daar waarschijnlijk ook heel erg snel uit.

Score:77%
  • Relaxte gameplay
  • Banen editor