Infinite Minigolf review

Eén van de eerste games ooit die ik speelde was Minigolf op de Philips Videopac G7000. Ja, zo oud ben ik. Maar deze game is mij voor eeuwig bijgebleven. Niet alleen om dat het een van de eerste games ooit was die ik speelde, maar het was een geweldig leuke game om te spelen. Het was heel ontspannen om te spelen en er was totaal geen druk. Een prima ervaring en zeker als je het lokaal samen met een vriendje speelde. Ik moest het doen met mijn opa, god hebbe zijn ziel, maar de wens om ooit weer eens zoiets te spelen bleef. Zen Studios regelde het al op de PS3 met Planet Minigolf, maar deze game heb ik destijds gemist. Nu pakte ik mijn kans om Infinite Minigolf te spelen. Helaas niet mijn opa, maar met Nick Roos. Ongeveer hetzelfde.

Overal vogels

Minigolf, dat wij ook wel als midgetgolf kennen in Nederland, is een simpele variant van de elitesport golfen. Bij de start van elke baan mag u de bal binnen een klein gebied neerleggen en daarna mag u de bal een tik geven. Of u dat zacht of hard doet is aan u. Meer dan dat is er in de basis ook niet, maar Zen Studios heeft er toch iets meer van weten te maken dan een passieve baan met alleen een wip of een looping. Op dit moment zijn er drie verschillende werelden waarin gespeeld kan worden. Een huiselijke omgeving, een sneeuw/kerstsetting en Halloween. Zen zelf heeft voor elke wereld veertig banen gemaakt en in elke wereld liggen powerups om naast de omgevingen wat extra jus te geven aan het geheel.

Deze items kunt u zelf aftrappen tijdens de weg die de bal maakt. Er zijn onder andere een springveer waardoor u de bal kunt laten springen, een joystick die u de kracht geeft om de bal te besturen in slow motion of een magneet om de bal naar de hole te trekken. Zo zijn er nog meer powerups en het combineren van deze items is iets waar u bedreven in moet worden om alles uit de banen te halen.

Op de banen liggen ook diamantjes die opgepakt kunnen worden en een paarse briljant. Deze zorgen voor meer punten aan de eindstreep. Als u tegen de AI speelt, of tegen andere spelers off- of online, wint u als u de meeste punten heeft aan het einde van de rit. Een bal binnen één of twee slagen in de hole krijgen is natuurlijk lekker, maar als u er drie keer slaat en een hele rits aan diamantjes meeneemt zullen uw punten hoger zijn. Slaat u een hole-in-one dan heeft u een verdubbelaar voor uw score de volgende ronde. Het is soms dus wikken en wegen wat slim is om te doen.

Infinite Minigolf heeft dus standaard veertig banen per omgeving, maar er zit ook een editor in. Als u online speelt tegen anderen, dan kunt u er voor kiezen om de basis Zen Studios banen te spelen of random. Hier krijgt u inderdaad random banen die door anderen zijn gemaakt. In de periode dat wij hebben kunnen testen waren er vooral banen die rechttoe, rechtaan waren omdat andere reviewers aan het testen waren, maar door de rating die aan banen gegeven kan worden zal het kaf snel van het koren worden gescheiden. Maar dit is dan ook de valkuil van de game, de 120 banen van Zen zijn namelijk met een uurtje of twee wel uitgespeeld. Daarna is het aan de community.

Ballen en gaten, mannenhumor

De besturing van de game is prima en daar is dan ook niets mis mee. Ook het online spelen met anderen, tot maximaal acht spelers tegelijk, werkt soepel. Ondanks dat er een aantal grappige opties in de multiplayer zitten (zoals het veranderen van de bal naar een ei) valt of staat de game met de banen die door de gamers zelf gemaakt worden. Misschien dat Zen in de toekomst nog wel wat werelden uitbrengt, maar de basis is toch wel wat schaars. Na het driemaal spelen van de standaard banen kent u deze wel. Dan hangt het af van de vrienden die u heeft en die ook welwillend zijn om Infinite Minigolf aan te schaffen.

De banen die gemaakt worden met de editor, die overigens erg makkelijk werkt, zijn cross. Iemand die een baan op de PC maakt kan deze ook terugvinden op de PS4 of op de Switch. Eén grote vergaarbak van banen. Laat de piemels maar komen!

Infinite Minigolf is een leuke game om even een uurtje te spelen. Zoals vele Zen Studios games zult u geen zes uur aan een stuk zitten te minigolfen. Maar zo nu en dan met een paar maten even een rondje of vier spelen is heerlijk ontspannen en zal u niet tegenvallen. Een beetje grappen maken over ballen in gaten en dat die op de neus van een andermans moeder ook belanden zijn natuurlijk incoming. Maar zodra de community droogvalt is de rek daar waarschijnlijk ook heel erg snel uit.

Score:77%
  • Relaxte gameplay
  • Banen editor
  • Online met 8 spelers
  • Power ups zijn fun
  • Slechts drie werelden
  • Valt of staat bij community
  • Game voor korte potjes
  • Grafisch simpel
  • Uitgever: Zen Studio
  • Ontwikkelaar: Zen Studio
  • Beschikbaar op: PS4, X1, SW en PC
  • Review gespeeld op: PS4

• Ik vind het indd ook een prima game hoor. Helemaal online met wat vrienden. Of bij gebrek aan gezellig volk met JJ. Ik heb werkelijk nog nooit iemand zo veel horen schelden onder een potje golf. Leek Happy Gilmore wel.

• Dave Janssen

Infinite wat??? Het is duidelijk dat de reviewers hier wat veel tijd hebben. Indien er zoveel tijd voorhanden is, speel dan de bèta van Lawbreakers dit weekend en schrijf er een preview over. Dat is tenminste een echte game.

Of speel minigolf het hele weekend en laat het innerlijke 5-jarige kind heel veel fun beleven.

• Dus als het geen knokken en bloed is mag het geen game heten? Dit soort games, helemaal als ZEN ze uitgeeft, zijn altijd het proberen waard.

• Dave Janssen

Nee, dat is niet per se wat ik zeg. Dit spelt oogt mij alleen wat simpel… En volgens mij kan een kind van 6 jaar oud al alle banen zelf ontwerpen met de bijgeleverde editor.
        Verder lijkt het niet echt een populair spel te zijn (http://steamcharts.com/app/446550 ), dus normaal gesproken kun je online tegen anderen spelen vergeten. Tenzij je toevallig een paar maten hebt die het willen spelen.
        En dan de graphics, erg 2007 zullen we maar zeggen…

Er zijn games zonder knoppen en bloed, die toch flink populairder zijn, beter zijn ontworpen, betere graphics hebben, leuker zijn om te spelen. Denk aan iets als Planet Coaster of alle andere tycoons. Of alle racespellen. Of betere sportspellen, zoals de sportspellen van EA. De sportspellen van EA hebben vaak toch wat meer diepgang dan deze bagger. Of je speelt puzzelspellen, kunnen geheel zonder bloed zijn maar toch wat meer van je hersenpan verlangen dan infinite minigolf.

• Niet alles hoeft super uitgebreid te zijn. Soms is eenvoud ook wel een slekker. En wat de graphics betreft die zijn zeker geen 2007 kwaliteit. Zijn gewoon meer dan prima conform de game en tijd

• Dave Janssen

Hier is een screenshot van GTA IV (een titel uit 2008), een game die al betere graphics heeft dan deze titel: http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2014/01/89oeZzU1.png
            En hier wat screenshots van call of duty nummer vier uit 2007:

Deze graphics “meer dan prima conform de game en tijd” noemen is natuurlijk een lachertje. Waar vergelijk je dan mee, met die soort van handheld, de Nintendo switch? Alleen die console heeft nog dit soort graphics.
            Hier een link naar een andere review:
            Wat staat er helemaal onderaan: Looks Incredibly dated

Dit spel ga ik zometeen spelen:
            Dit zijn moderne graphics. Dirt 4 werd door sommigen al bekritiseerd op de graphics, dat ze iets zouden achterlopen. Maar verdomme zeg, wat ziet het er veel beter uit dan deze prut.

• Je snapt wel dat je dit niet met elkaar kan vergelijken toch? Dit zijn games die tientallen miljoenen kosten om te maken…. je sloeg de plank al mis maar inmiddels kan je de plank niet eens meer zien.

• Dave Janssen

Tjah, Infinite Minigolf kost 15 euro…… En voor 15 euro kun je ook van die games kopen die tientallen miljoenen kosten om te maken… Is er sale, dan kun je zo’n titels soms zelfs voor 4-10 euro oppikken. Alien: Isolation was in de afgelopen steam summer sale 10 euro. Middle Earth: Shadow of Mordor GOTY edition was 4 euro.

Infinite Minigolf moet het door haar prijsstelling tegen dat soort games opnemen. Daarbij maakt het niets uit dat ze een klein team hadden of weinig budget. De titel kost 15 euro, was de game nu geprijsd op 1.25 euro was het een ander verhaal geweest.

Zorg nu maar dat ze bij jouw bedrijf de planken niet misslaan 😉

• Zer0_Eight

Wauw… ik weet in deze hele discussie niet eens waar ik moet beginnen.
            Het is hoe dan ook duidelijk dat je meer graphic-geil bent dan een gamer van niveau. Je snapt het gewoon echt niet, dat is duidelijk.

Een game als deze (of elke andere game afkomstig van Zen Studios (helden!)), hebben niet de grafische pracht nodig van een gemodde GTA IV, een Alien Isolation of welke andere Triple-A game dan ook. Deze “bagger”, zoals jij het noemt – want jij hebt de game duidelijk grondig gespeeld – is absoluut het spelen waard waar genoeg plezier uit te halen valt. Ook als je meer dan 3 dropmunten moet betalen voor de game.

De voorbeelden die je geeft omtrent prijzen raakt ook kant noch wal. Hoelang heeft het geduurd voordat die games in de sale kwamen? Wat voor soort studios hebben die games gemaakt? En zelfs dat maakt niet eens uit… Apples and oranges, yo. Je bent hier nu keihard Triple-A Studios met een Indie ontwikkelaar aan het vergelijken.

• Ik ga niet verder met deze discussie.. Ik doe gewoon zoals met mijn vrouw: “Ok Schat, je hebt gelijk”.

• JungleJack

Het mooie is van, in dit geval, mijn vrije tijd, dat ik die in kan delen zoals ik het wil. En ik wil dat niet vullen met Lawbreakers. Dus doe ik het niet. In de vrije tijd die ik heb speel ik de games waar ik denk dat ze iets toekunnen voegen en dat het voor de bezoekers ook nog eens een boeiende geheel kan worden. Jouw reactie op deze review en het gevolg ervan is mij veel meer waard dan een preview van Lawbreakers.

Over de discussie van het grafische ga ik niet beginnen, als het ondersteunend is en geen afbreuk doet aan, dan vind ik het prima. GTA grafische shit in een minigolf-game, je snap serieus wel dat die combinatie helemaal nergens over gaat. Dat alles grafisch geweldig MOET zijn is prima als je daar alleen naar kijkt, maar deze titel heeft dat totaal niet nodig.