ROKH preview

In mei is ROKH als Early Access titel vrijgegeven op Steam en wij van Duimschroef waren zo gelukkig om een press-key aangereikt te krijgen. Met het astronautenpak aan mocht ik over het oppervlak van Mars trekken om grondstoffen te verzamelen, hutjes te bouwen en uit te zoeken wat er mis ging met eerdere kolonisatiepogingen. Maar word ik daar wel zo gelukkig van?

ROKH

Leentje-buur

ROKH volgt een bekende formule. Grondstoffen verzamelen, tools craften, meer grondstoffen verzamelen, huisje bouwen… Het toont enige parallellen met genre-genoten als Minecraft of ARK. ROKH heeft echter wel een twist – zuurstof is schaars. Waar het in de meeste andere games niet uitmaakt als u niet meer craft dan een hangmat om vervolgens aan het pixel-strand van een stralende skybox te gaan genieten, loopt er in ROKH een teller terug bij iedere ademteug. Ook honger, dorst en elektriciteit dienen gemanaged te worden. Dit alles voegt een behoorlijke spanning toe aan de strooptochten op de Rode Planeet.

En niet alleen grote delen van de core-gameplay zijn afgekeken van Minecraft, ook de Early Access launch en het in uw maag splitsen van een incomplete titel is zo onderhand verplicht in het genre. Waar sommige titels eindeloos in een soort ‘alpha’-staat blijven hangen (of überhaupt andere software – hoe lang heeft Gmail dat ‘beta’-logo ook alweer gehad?) terwijl de game al in een best goede staat verkeert, zo heb je andere titels die dat punt duidelijk nog niet hebben bereikt. Factorio valt in de eerste categorie, ROKH in de tweede. Alles in de game is duidelijk nog niet geoptimaliseerd wat constant leidt tot framedrops en stroperige besturing. Ook bevatte de laatste patchnotes de trotse melding dat keybinding eindelijk was toegevoegd aan de opties. Dat trucje beheerste Duke Nukem II begin jaren ’90 al. Achtergrondmuziek? Zing zelf maar een deuntje.

ROKH UI

Niet alleen de technische afronding verdient nog aandacht van het ontwikkelteam, ook de gameplay laat te wensen over. Het craften van onderdelen gaat volgens een systeem dat minder dan intuïtief is, en door de stroperige UI stoor je aan zowel de bediening als hetgeen je probeert te besturen tegelijk. Ook voelt het hele systeem wat hol aan. Er zit een enorme complexiteit in hetgeen je kan craften, niet zozeer in de items zelf als wel in de materialen die er in die constructie gebruikt kunnen worden. Bijvoorbeeld: Een hamer heeft een staaf en een blok nodig. Zo’n staaf kan worden gemaakt uit tin, magnesium, ijzer, goud, enzovoort. Ieder van die materialen heeft andere attributen voor Bewerkbaarheid, Slijtvastheid, Hardheid, enzovoort. En hetzelfde geldt voor het blok.

No pain, no gain

Dit systeem voegt een kunstmatige complexiteit toe. En terwijl je alles uit probeert te zoeken, komt het einde van het spel dichterbij met iedere hijg die je avatar in z’n helmpje doet. Dit legt een stress op, maar er staat bijna geen genoegdoening tegenover. Er is op dit moment onvoldoende te doen in ROKH om die stress te rechtvaardigen. Grafisch is het Marsoppervlak wel aardig uitgewerkt, maar je krijgt de kans niet om het echt in je op te nemen, want zuurstof en gejongleer met hamers, ‘assembly tools’, schroevendraaiers en soldeerbouten. Het (Engelse) spreekwoord luidt dan misschien ‘No pain, no gain’ maar dat gaat hier niet op. Pain zat, maarde voldoening blijft uit.

ROKH Basebuilding

Op dit moment biedt ROKH voor mij geen meerwaarde, enkel stress. Het is moeilijk te zeggen of toekomstige ontwikkelingen hier veel verandering in gaan brengen. De core mechanics richten zich op hardcore survival door een gelaagd crafting-systeem. Persoonlijk denk ik dat dit genre aardig verzadigd is en ik weet niet of ROKH een onderscheidende kracht gaat ontwikkelen. Misschien zou een tutorial helpen om je op weg te brengen, maar misschien doet dit dan weer afbreuk aan het ‘hardcore’-aspect. Ik zou deze titel enkel kunnen adviseren voor de echte fan, en dan alleen als er nog significant aan wordt gesleuteld.

ROKH wordt ontwikkeld voor de PC door de studio NVIZZIO Creations. Wanneer de 1.0 release gepland is, is nog niet bekend. Vanaf Mars geef ik het woord terug aan onze studio in Enschede.

Maak onze dag, deel dit met je vrienden!