LocoRoco Remastered review

In 2006 wilde Sony een nieuwe titel voor de PlayStation Portable, die we vanaf nu gewoon lekker PSP noemen, en dat werd LocoRoco. De game staat bij velen hoog in de lijstjes van beste PSP-games, of anders LocoRoco 2 wel, en de game scoorde een 8,3 gemiddeld in de reviews. Geen slechte score dus. De game sloeg in Japan niet heel erg aan, maar in het Westen deed deze het wel beter al worden de totale verkopen geschat op niet meer dan 450.000 exemplaren. Zonde dus, en wellicht dat deze cijfertjes er voor gezorgd hebben dat LocoRoco Remastered is uitgekomen voor de PS4. Aangezien die in de mailbox viel heb ik het afgelopen weekend vrolijk door de kamer gedanst.

LocoRoco nu ook op de PS4

Het verhaal van LocoRoco doet er niet heel veel toe, maar vooruit. De LocoRoco en de Mui Mui wonen tezamen vreedzaam op een planeet hier ver vandaan. Vanuit de ruimte komt de Moja Troop. En die willen de planeet overnemen. Omdat de LocoRoco niet weten hoe ze moeten terugvechten proberen ze de planeet te helpen zodat deze de booswichten kan weerstaan. Dit doet u als speler door zoveel mogelijk Mui Mui en LocoRoco te verzamelen door de levels heen. De game bestaat uit vijf werelden die elk uit acht levels bestaan. Het leuke aan LocoRoco Remastered is dat de game eigenlijk zeer makkelijk te spelen is voor iedereen, maar dat er wel een grote uitdaging ligt voor hen die daarnaar op zoek is.

Als mobiele telefoons in 2006 net zo populair waren als vandaag de dag, dan had Sony de game ongetwijfeld op een smartphone uitgebracht. Er zijn namelijk genoeg games die exact dat doen, wat LocoRoco ook doet. De game speelt u door met de R1 en L1 knoppen de wereld een stukje te draaien. Hierdoor gaat LocoRoco rollen en kan deze zijn weg vervolgen. Door de beide knoppen tegelijk in te drukken kan LocoRoco springen en de enige andere knop die nog in gebruik is, is het rondje op de controller.

Het rondje zorgt ervoor dat u LocoRoco opsplitst in allemaal kleine, schattige LocoRolotjes zodat u door kleine openingen kunt. Door de knop ingedrukt te houden wordt u weer een grote. Tijdens uw tocht pakt u besjes op waardoor u er elke keer één LocoRoco bijkrijgt. In elk level zijn er twintig te verzamelen en u raadt het al, dat is één van de uitdagingen van de game. Ook zijn er nog kleine besjes te verzamelen, blauwe balletjes met een ster erin en Mui Mui-poppetjes. De uitdaging van LocoRoco ligt dus in het alles verzamelen per level. Daar moet voor u dan ook wel het plezier uit komen, want als u alleen maar zo snel mogelijk door de levels heen wil spelen valt de game een beetje op z'n gat. En dat ligt niet aan de game, maar dat is nu eenmaal de gameplay van LocoRoco. Als u dat in het achterhoofd neemt en gewoon relaxt een spelletje wil spelen, dan is dit eigenlijk een prima aanschaf. Of, en dat kan ik mij heel er goed voorstellen, u moet niet tegen irritant gezang kunnen.

Het uiterlijk van LocoRoco is wellicht niet helemaal uw ding, maar daar kunt u nog langs kijken, althans dat ging mij prima af, maar het vocale geweld dat er uit de strotjes van de LocoRoco komt is toch wel even iets anders. En helemaal omdat ze ook uit uw Dual Shock speaker komen.

Leuk gedaan, maar soms ook irritant zijn de liedjes tijdens het spelen. Wellicht is het beter om onderstaande video nog even te bekijken voordat u besluit deze game aan te schaffen. Ondanks dat het bijzaak is, zijn de levels behoorlijk gevuld met de liedjes waarmee de LocoRoco de wereld proberen te redden. Hier in huis werd na één level al gevraagd of het zachter kon. Natuurlijk kon dat niet en dus zette vrouwlief haar koptelefoon maar op. En ik snap het.

Dit soort liedjes zitten volop in LocoRoco Remastered. Elke kleur Loco heeft een eigen liedje en door aan het begin van een level te bepalen welke kleur LocoRoco u neemt, kunt u nog een beetje invloed uitoefenen op welk liedje u gaat hersenspoelen. Waar het Loco-gedeelte vandaan komt in deze game werd mij tijdens het spelen wel duidelijk. De grafische kant van de game is verder prima, maar dat was het op de PSP ook al.

LocoRoco Remastered is een game die u nu op een mobiele telefoon zou verwachten. Het zou wel vallen in de categorie van de goede mobiele games, maar dat is te verwachten met een Remaster van een kwalitatief hoge PSP-titel. Het is een game die in het begin even wat vreemd smaakt, maar naar mate u vordert is het heel relaxt om te spelen, met soms wat irritatie, zeker als u voor het verzamelen gaat van alle items in de levels. Mocht u dat toch niet van plan zijn, dan is de kans dat de game wat tegenvalt, maar zelfs dan nog kan het een lekkere game zijn om gewoon even een half uurtje te klooien en heerlijk relaxt door wat levels heen te zweven.

Score:75%
  • Vrolijkheid alom
  • Simpele besturing