The Banner Saga Complete Pack review

Sommige games speel je één keer uit, en laat ze daarna lekker in de kast stof happen. Andere spellen kom je niet door, en legt ze na een uur of drie ook op die plank om in de vergetelheid te raken. En de laatste categorie games zijn die pareltjes die je keer na keer weer kunt aanslingeren omdat bijvoorbeeld de mechanics heerlijk zijn, het verhaal briljant is of omdat het per keer dat je het speelt een compleet andere ervaring is. En dan heb je nog The Banner Saga, die eigenlijk tussen al deze categorieën in zweeft.

Want ondanks mijn gezonde afkeer van 95% van alle Indies, heeft The Banner Saga op PC al eerder mijn hart gestolen, wetende dat dit spel lang niet voor iedereen is weggelegd. Het tempo staat niet iedereen aan, het verhaal en de lore moet je willen snappen, de keuzes zijn onverbiddelijk en bepalen het spelverloop steeds op een andere manier. Tel daarbij op dat de ‘actie’ bestaat uit een veredeld schaakspel, en de meeste Call of Rainbow: Ghost Battlefield 3 spelers kijken je al met droge ogen aan. Daar is niets mis mee, maar voor deze mensen is dit spel dan ook niet gemaakt.

Recap: Wat is The Banner Saga ook alweer?

Het spel speelt zich af in een tijd waarin reuzen (Varl) samenleven met mensen, in een wereld waar de zon opeens stil is komen te staan in de lucht. Vroeger vochten deze mensen en reuzen tegen elkaar, maar tegenwoordig binden ze gezamenlijk de strijd aan tegen een oude, onmenselijke vijand: de Dredge. Dit zijn een soort steenmensen die waar ze komen onmetelijke verwoestingen aanrichten, en zo op het oog oneindig in aantal zijn. Al deze ontwikkelingen zijn ooit eens voorspeld door zieners, en het einde van de wereld lijkt nabij dankzij de toorn van een boos monster… god… iets… die al het bovenstaande in werking heeft gezet.

Maar er is één klein dorpje dat dapper weerstand bleef bieden… nee, wacht. Er zijn meerdere dorpjes en steden die weerstand bieden, en de verhalen van die bewoners en avonturiers volg je in het spel. De naam van het spel, ‘The Banner Saga’, is namelijk een stukje van de lore. In die wereld worden de verhalen van dorpen en reizigers in hun ‘banner’ verweven. Dus hoe langer en hoe meer verhalen, des te langer deze banner wordt. Net als deze review.

The Butterfly Effect

Het spel en zijn mechanics zijn vrij basic, maar de impact die jouw beslissingen hebben merk je door het hele avontuur. We weten allemaal hoe bijvoorbeeld The Witcher 3 terechte globale roem verwierf door weer eens een echte RPG neer te zetten, waar de beslissingen van Geralt kleine en grote verhaalwijzigingen betekenden. Zo ook The Banner Saga, maar dan minder lineair. Dat krijg je als je fantastische schrijvers in je team hebt, maar niet genoeg geld om er een AAA-titel van te maken. Dat is niet erg want de diverse hoofdpersonen die hun reis door het onherbergzame land maken, komen er ruim voldoende tot hun recht. Ze krijgen te maken met honger, desertie, interne ruzies, victorie, geboorte, drama op persoonlijk niveau en werkelijk alles wat daar tussen zit. En iedere beslissing heeft impact op het verloop, en dat is zoals een RPG behoort te zijn. De gebruikersinterface is enorm eenvoudig zodat de focus compleet op het verhaal ligt, en op de logistieke keuzes die je moet maken.

Want daar draait het grotendeels om. Hoe hou je jouw soldaten (reus en/of mens) binnenboord, terwijl je ook de burgers in je expeditie moet beschermen? Hoe zit dat met het eten dat je meeneemt? Heb je wel genoeg gekocht? Gebeuren er onderweg geen dingen die je je koers moet laten bijstellen, zowel logistiek als moreel? Ik ga hier natuurlijk niet spoilen, maar er zitten talloze situaties in de reis van ‘The Banner Saga’ die je aan je eigen moreel kompas moet toetsen. En dat pakt op de één of andere manier bijna altijd kut uit, maar het alternatief was nog kutter.

Schaken met reuzen

Nee, het spel is zeer zeker niet alleen maar door tekst heen scrollen en opties aanklikken. Het actie-element is goed doordacht en je zal je veelvuldig in velerlei situaties op het slachtveld begeven. Of dit nou tegen bandieten, Dredge of andere mythische wezens is: tactiek en vooruitdenken is de sleutel. De basis is dat alle karakters defense-punten en health/aanval-punten hebben. Die eerste bepaalt je armor, die laatste je aanvalskracht en je levenspunten. Je hebt ook twee basis-aanvalsopties. Eentje om direct op de health van de tegenstander in te hakken, en de ander om de defense-punten van je tegenstander te slopen. Dat is vaak nodig, want je kunt geen schade doen aan een tegenstander als zijn defense-punten hoger zijn dan jouw aanvalspunten. Klinkt vast super ingewikkeld allemaal, maar het is eenvoudiger dan je denkt.

Tel daarbij op dat je kien uit moet meten waar en hoe je je karakters neerzet, welke speciale abilities je poppekes hebben en hoe je deze optimaal kunt benutten in aanvals,- en verdedigingsopstellingen en voor je het weet zit je een paar minuten na te denken over de volgende zet. Het doet in de verte een beetje denken aan Final Fantasy: Tactics, en de eerlijkheid gebied te zeggen dat dat bij mij altijd een nostalgische snaar raakt. Dat niet alleen, maar het werkt. Niet alleen technisch, maar ook verslavend. En zoals het ook is met het story-driven deel van het spel, net zo bruut zijn de gevolgen van de verkeerde keuzes op het slachtveld.

De reden van deze review is dat recentelijk ‘The Banner Saga’ deel 1 en 2 als bundel verkrijgbaar zijn op de PlayStation 4. Niet alleen dat, maar in deel 2 is halverwege vorig jaar ook een nieuwe spelmodus gelanceerd. De Survival Mode is een aaneensluiting van battles, waarbij je je helden kunt kiezen, upgraden et cetera. Dus feitelijk hebben ze het ‘schaak’-gedeelte uit de main game gesloopt, en er een dynamisch sausje overheen gegooid. Dit is voor de echte liefhebbers van het battle gedeelte, om zodoende hun tactisch inzicht te toetsen. Met kekke achievements er op geplakt, natuurlijk. In deze modus vecht je tegen wave na wave van tegenstanders, moet je proberen items te vergaren, reknown (de valuta) te scoren om nieuwe helden te kopen en te verbeteren. Met een beperkt aantal ‘reloads’ per battle is de uitdaging groot. Nogmaals: dit is echt voor de liefhebber van het RTS-gedeelte, en er zijn vele uren in te spenderen.

Jazeker, The Banner Saga is een spel die iedere RTS/RPG-fanaat in zijn digitale bibliotheek moet hebben. Niet alleen de verhalen en de gameplay maken dit een pareltje (en al helemaal voor die prijs), maar ook bijvoorbeeld de muziek en de tussentijdse animaties zorgen er voor dat dit spel een unieke sfeer heeft die je al snel in een nostalgische sentiment zetten. De onverbiddelijkheid in combinatie met de charme maken een mooi product. Maar ik heb het spel dus ook op de PS4 mogen testen, en dan merk je dat je verwend bent als je gewend bent op een PC te gamen. De controller is niet optimaal geschikt voor een tactische game met alle opties die daarbij horen, en ik stoorde me ook aan laadtijden hoewel deze niet absurd lang zijn. Ik vind dat gek, want grafisch stelt The Banner Saga niet zo heel veel voor. Stilistisch is het dik in orde, maar qua zwaarte is het allemaal 2D met kleine diepte-effecten. Iedereen heeft een PC die dit spel met gemak aankan, dus mijn advies is dan ook om The Banner Saga daar op aan te schaffen indien je de keuze hebt. Het tactische gedeelte van dit spel is gemaakt voor de snelheid van processor, muis en toetsenbord, en de meerwaarde van beeld en geluid op een grote televisie via een PlayStation 4 is minimaal. Al met al doet dat dus niets af aan de kwaliteit van deze serie, want het is klasse. Maar daar hoort wel gemak bij.

Score:80%
  • Prachtig, dynamisch verhaal
  • Grote replay-value